İlköğretim I. kademede uygulanan görsel okuma ve görsel sunu öğrenme alanının Türkçe öğretiminde kazanımlara ulaşmadaki etkililiği (Bingöl-Elazığ-Diyarbakır örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın genel amacı; ilköğretim I. kademede uygulanan ?Görsel Okuma ve Görsel Sunu? öğrenme alanının Türkçe öğretiminde kazanımlara ulaşmadaki etkililiğini öğretmen görüşlerine dayalı olarak belirlemektir.Bu genel amaç çerçevesinde aşağıdaki sorulara cevap aranmıştır:1.İlköğretim I. kademede Türkçe dersini okutan öğretmenlerin ?Görsel Okuma ve Görsel Sunu? öğrenme alanının uygulamadaki etkililiğine ilişkin görüşleri nelerdir?2.İlköğretim I. kademede Türkçe dersini okutan öğretmenlerin Türkçe dersi öğretim programında yer alan ?Görsel Okuma ve Görsel Sunu? öğrenme alanının Türkçe öğretiminde kazanımlara ulaşmadaki etkililiğine yönelik görüşleri ;a.Cinsiyet,b.Kıdem,c.Mezun olunan okul türüne göre değişmekte midir?Araştırma betimsel bir nitelik arz etmektedir. Araştırmanın evrenini, 2006-2007 öğretim yılında Bingöl, Elazığ ve Diyarbakır il merkezilerinde bulunan MEB'e bağlı ilköğretim okullarında görev yapan ilköğretim I. kademe sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır; örneklem ise, evreni temsil niteliğine sahip olduğu düşünülen, anketin uygulandığı il merkezlerinde MEB'e bağlı ilköğretim okullarında görev yapan 550 ilköğretim I. kademe sınıf öğretmeninden oluşmaktadır.Veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen anketle elde edilmiş olup, SPSS programında analiz edilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde, aritmetik ortalama, frekans, yüzde, ?t? testi, varyans analizi, Kruskal-Wallis testi, Mann Whitney U testleri kullanılmıştır. Verilerin analizinden elde edilen bulgular aşağıdaki gibi özetlenebilir:1. Öğretmenler, görsel okuma ve görsel sunu öğrenme alanını yöntem ve tekniklerde çeşitlilik sağlaması, bilgiye görselliğe dayalı bir kalıcılık kazandırması bakımından yeterli bulmuşlardır, bunun yanı sıra görsel etkinliklerin verimli bir şekilde uygulanabilmesi için okulları yeterli imkan ve donanıma sahip olmak bakımından yetersiz bulmuşlardır.2. Önceki programda görsel okuma ve görsel sunu öğrenme alanının olmamasını bir eksiklik olarak gören öğretmenler bu öğrenme alanının ayrı bir öğrenme alanı olarak programda ilk kez yer almasını olumlu karşılamaktadırlar.3. Öğretmenler, görsel etkinliklerin öğrencilerin diğer duyularının kullanımını kısıtlamadığı görüşünü benimsemektedirler. Ayrıca bu görüşü eğitim fakültesi mezunu öğretmenler eğitim yüksek okulu mezunu öğretmenlere göre daha az benimsemişlerdir.4. Görsel okumanın hızlı okumaya olumlu etkisi olduğu görüşünü öğretmenler benimsemektedirler.5. Öğretmenler, görsel okumanın şekil ve grafikler yoluyla bilginin kavranmasını kolaylaştırdığını, öğrencilere yaratıcı düşünme becerileri kazandırdığını, kendilerini daha etkili ifade etmelerini sağladığını ve öğrencilerin girişimcilik ve iletişim becerilerini geliştirdiğini benimsemektedirler. Ayrıca, görsel etkinliklerin öğrencileri derse motive ettiği görüşünü eğitim fakültesi mezunları fen edebiyat fakültesi mezunlarına göre daha az benimsemişlerdir.6. Öğretmenler, yeni programın ve görsel etkinliklerin pratikte uygulanmasına yönelik yabancılık çektiklerini ve hizmet içi eğitime ihtiyaç duyulduğunu belirtmişlerdir.7. Öğretmenler, ders kitaplarındaki etkinlikleri nitelik bakımından yetersiz bulmuşlardır, bu etkinliklerin öğrenci katılımına uygun ve özellikle resimlemelerin öğrencilerin hayal dünyasına hitap eden ve yaratıcılığa yönelten görseller olması gerektiğini belirtmişlerdir.Anahtar Kelimeler: Yeni Türkçe Öğretim Programı, Görsel Okuma, Görsel Sunu, Görsel Okuryazarlık The purpose of this study is to determine the efficiency of ?Visual Reading and Visual Presentation? learning field which is applied on the grades 1?5 in Primary Education reaching the attainments of Turkish language instruction through teachers? opinions (the examples of Bingöl, Elazığ, Diyarbakır ).In the frame of this purpose, answers to the following questions were sought.1.What are the opinions of the teachers teaching Turkish to the grades 1?5 in Primary Education about the efficiency of ?Visual Reading and Visual Presentation? learning field in practice?2.Do the opinions of the teachers teaching Turkish to the grades 1?5 in Primary education about the efficiency of ?Visual Reading and Visual Presentation? learning field that is included in Turkish instructional curriculum in reaching the attainments change according to;a.Gender,b.Seniority,c.The type of the school from which they are graduated?This is a descriptive study. The population in the study is the classroom teachers of 1-5 grades in Primary Education, those are working in the schools dependent upon Ministry of National Education( MoNE) and located in the city centers of Bingöl, Elazığ and Diyarbakır in the academic year 2006-2007; and the sample is, 550 class teachers of 1-5 grades in Primary Education, who are believed to have the quality to represent the population and working in the schools dependent upon MoNE and located in the city centers that the questionnaire was applied.Data were obtained with the questionnaire improved by the researcher and analyzed with SPSS programme. In the analysis of the data, arithmetic mean, frequency, percentage, ?t? test, variance analysis, Kruskal-Wallis test, Mann Whitney U tests were used. Findings that are obtained from the data analysis are as in the following:1. Teachers found visual reading and visual presentation learning field sufficient in terms of providing diversification in method and techniques, providing retention to knowledge based on visuality, however they found the schools insufficient in terms of having opportunities and equipments for the effective application of visual activities.2. Teachers considering that the absence of visual reading and visual presentation learning field in the previous curriculum was a defect find the inclusion of this new learning field into the curriculum for the first time beneficial.3. Teachers adopt that visual activities do not limit the pupils in terms of using other senses. Besides teachers graduated from education faculties adopt this idea less that teachers graduated from institutions of higher education.4. Teachers believe that visual reading has a positive effect on fast reading.5. Teachers adopt that visual reading facilitates the comprehension of knowledge through diagrams and graphics, causes pupils attain creative thinking skills, makes them express themselves more effectively and visual reading improves their skills of entrepreneurship and communication. Also, teachers graduated from education faculties adopted the opinion of that visual reading motivate pupils for learning less than the teachers graduated from faculties of art and science.6. Teachers stated that they had difficulties in putting new curriculum and visual reading into practice and they also needed in-survive training.7. Teachers found the activities in course books inadequate in terms of quality, they clarified that these activities should have been appropriate for student participation and that illustrations especially should have been visuals addressing to the imagination and creativity of the pupils.Key Words: The new Turkish Language Curriculum, Visual reading, Visual presentation, Visual literacy
Collections