Özel ve devlet ilköğretim okulları birinci kademesindeki öğretmenlerin, sınıf yönetiminde karşılaştıkları disiplin sorunları ve yaklaşım biçimleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Sınıf yönetiminin önemli öğelerinden birisi disiplindir. Eğitimi olumsuz etkileyen, sınıftaki sorunlu davranışların düzeltilmesi ve sınıf disiplininin sağlanması öğretmenin önemli görevleri arasındadır.Bu araştırma, özel ve devlet ilköğretim okulu birinci kademesinde görev yapan sınıf öğretmenlerinin sınıf disiplinini sağlamada karşılaştıkları sorunların tespit edilmesi ve sınıf disiplinini sağlamada öğretmenler tarafından yaklaşımların belirlenmesi amacına yönelik olarak gerçekleştirilmiştir. Bu genel amaç çerçevesinde aşağıdaki sorulara yanıt aranmıştır:1. Öğretmenlerin, sınıf yönetiminde karşılaştıkları disiplin sorunları demografik özelliklere (okul türü, cinsiyet, hizmet yılı, sınıftaki öğrenci sayısı, mezun olunan okul, okutulan sınıf) göre farklılık göstermekte midir?2. Öğretmenlerin, sınıf yönetiminde sınıf disiplinini sağlamaya yönelik yaklaşımları demografik özelliklere (okul türü, cinsiyet, hizmet yılı, sınıftaki öğrenci sayısı, mezun olunan okul, okutulan sınıf) göre farklılık göstermekte midir?Araştırmanın evrenini, Kahramanmaraş il merkezindeki devlet ve özel ilköğretim kurumları birinci kademesinde görev yapan sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırma evrende çalışılmıştır. Yukarıda belirtilen sınıf öğretmenlerinin tümüme anket dağıtılmış, yanıtlanarak geri dönen anketlerden 636'sı geçerli sayılmıştır. Elde edilen veriler istatistiksel bilgisayar programı (SPSS paket programı 17,0) aracılığı ile analiz edilmiştir. Verilerin homojen bir dağılım gösterip göstermeme durumuna göre, parametrik ve parametrik olmayan istatistiksel hesaplamalar yapılarak veriler çözümlenmiştir.Bulguların yorumlanması ile ulaşılan sonuçlardan bazıları şu şekilde özetlenebilir:Özel okulda görev yapan öğretmenler, devlet okullarında görev yapan meslektaşlarına göre daha az disiplin sorunuyla karşılaşmaktadırlar.Bayan öğretmenler, sınıftaki disiplin sorunlarının üstesinden gelebilmek içi ailelerle işbirliğine, erkek öğretmenlerden daha fazla yer vermektedirler.Öğretmenler, meslekteki çalışma süreleri arttıkça, sınıf disiplinini sağlamak için okul yönetimiyle daha fazla işbirliği yapmaktadırlar.Sınıftaki öğrenci sayısı arttıkça, öğrenciden kaynaklanan disiplin sorunları artmakta, sınıf iç düzenlemeler zorlaşmakta ve ailelerle işbirliği güçleşmektedir.Disiplin sorunlarına yaklaşım açısından, açık öğretim ve eğitim enstitüsü mezunu öğretmenlerinin görüşleri benzerlik gösterirken; eğitim fakültesi mezunlarının görüşleri diğer okul mezunlarının görüşleri ile benzerlik taşımaktadır.Ulaşılan bu sonuçlar eşliğinde yapılan önerilerden bazıları şunlardır: Öğretmenlerin sınıf disiplinini sağlamada başarılı olabilmeleri için, sınıflardaki öğrenci sayıları azaltılmalıdır. Okul yönetimi okul-aile işbirliğine önem vermeli, bu çerçevede velilerin sınıf öğretmenleri ile etkileşim içine girmeleri teşvik edilmelidir.Anahtar Sözcükler: Devlet ilköğretim Okulu, Özel İlköğretim Okulu, Sınıf Öğretmenleri, Sınıf Yönetimi, Disiplin Sorunları One of the important components of class management is discipline. Correcting problematic behaviors that adversely affect education, and providing class discipline are among the classroom teacher?s significant tasks.This research was carried out for the purpose of detecting the discipline problems and determining the approaches for handling these problems in providing class discipline by the classroom teachers working in the first level of public and private schools. In the frame of this main goal, the answers of the questions given below are sought:1. Do discipline problems that teachers are encountered during class management differ with respect to demographic features (school type, gender, work year, class size, graduated school, instructed class)?2. Do the approaches of the teachers in providing class discipline differ with respect to demographic features (school type, gender, work year, class size, graduated school, instructed class)?Teachers working in the first level of the public and private primary schools in the city center of Kahramanmaraş, constitute the research population. The research was studied in the universe. A questionnaire was handed out to the whole class teachers at the schools mentioned above and 636 responded questionnaires were considered as valid. Findings were analyzed by using a statistical software packet program (SPSS 17, 0). Depending on the homogeneity of the distribution of the data, parametric and nonparametric statistical calculations were computed.Some of the results obtained by interpreting the findings can be summarized:Teachers working in the private schools encounter less discipline problems than their colleagues working in the public schools.To overcome discipline problems, female teachers give place to parent-teacher cooperation more than the male teachers.Increase in teachers? working year results with more cooperation with the school management to provide school discipline.Increase in student number in the class results with more discipline problems more difficulties in class arrangement and cooperation with the families.Opinions of teachers graduated from distant training and from Institute of Education are similar in terms of approaches to discipline problems; and additionally, opinions of graduates from faculty of education and other schools are alike. Some of the suggestions along with the results are stated below:In order to be able to succeed in providing class discipline, the number of students in the class should be decreased. School management should give mare importance to parent-teacher cooperate, in this respect parents should be encouraged to interact with teachers.Key words: Public Primary School, Private Primary School, Class Teachers, Classroom Management, Discipline Problems
Collections