Havaalanında Farklı Lazer Dalgaboyları ile Kuşla Mücadelenin Değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Son yıllarda hava aracı sayısındaki ve yabani hayat popülasyonundaki artış, çarpışma sayılarındaki artışı da beraberinde getirmiştir. Yaşanan çarpışmalar sonucu hava araçları zarar görmekte, maddi kayıplar yaşanmakta, uçuş trafiği aksamakta, yolcuların hava ulaşımına olan güvenleri azalmakta ve bunlardan çok daha önemlisi insan hayatları kaybedilmektedir. Havaalanı çevresindeki 13 km yarıçaplı alanda yabani hayatın yönetilmesi için mekanik, kimyasal, sesli ve görsel pek çok yöntem denenmiş fakat istenen sonuca ulaşılamamıştır. Bu alanda lazer sistemlerinin etkinliğini artırmak için; farklı lazer sistemleri ve bu sistemlerin uygulama yöntemleri üzerinde çalışmalar sürmektedir. Bu çalışmada kuşların havayolu ulaşımına etkileri, bu etkilerin azaltılması için lazer teknolojisi kullanılarak gerçekleştirilen kaçırma eylemlerinin başarı seviyesi incelenmiştir. Gerçekleştirilen inceleme sonuçları doğrultusunda, insan göz sağlığı ve sektör beklentileri de dikkate alınarak en etkin lazer ışınına ulaşılması amaçlanmıştır.Çalışma süresi boyunca 4 farklı dalga boyuna sahip 5 adet lazer kullanılmış, farklı hava şartları ve kuş türlerinde bu lazerlerin kaçırma etkileri analiz edilmiştir. Analizler sonucunda kaçırma eylemlerinde en belirleyici özelliğin lazer dalga boyu olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca, tespit edilen en etkili dalga boyuna sahip lazer ışığının insan göz sağlığına zarar vermeden azami değere hangi yöntemle çıkartılabileceği belirlenmiştir. In recent years, the increase in the number of aircraft and wildlife population has also brought about an increase in wildlife strikes numbers. These strikes result in damage to aircraft, financial losses, flight traffic, air travelers' confidence in air travel, and more importantly, human lives are lost. Several dispersal methods (auditory deterrents, visual deterrents, chemicals) are using to keep wildlife away from the airport reference point, but none of these methods tried to achieve the desired success yet. Testing are still in progress to improve the effectiveness of laser systems and methods of application.In this study, effects of birds on the airway transportation is investigated and the success level of the dispersal actions performed by using laser technology to mitigate those effects are examined. Objective of this project is designing the most effective laser beam while consider human eye health and aviation sector expectations in accordance with test results.During the study, 5 lasers with 4 different wavelengths were used and the avoidance effects of these lasers in different weather conditions and bird species were analyzed. As a result of the analyzes, the laser wavelength was determined as the most determinant feature in the abduction actions and the most effective wavelength detected laser light is determined to increase the maximum value without damaging human eye health.
Collections