İnternet bağımlılığı ve bilgisayar oyun bağımlılığı yaygınlığının, ilişkili etkenlerin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Bu çalışmada 11-13 yaş arası öğrencilerde internet bağımlılığı ve bilgisayaroyun bağımlılığı yaygınlığının, ilişkili etkenlerin araştırılması amaçlanmıştır.Yöntem: 2014-2015 eğitim-öğretim yılı ikinci döneminde, Kocaeli İli İzmit Merkezİlçe' yi temsil eden okulların 6. ve 7. sınıflarında okumakta olan, yaşları 11-13 arasındadeğişen, çalışmaya katılmaya gönüllü olan 740 öğrenci ve ebeveynleri çalışmayaalınmıştır. Çalışmaya alınan çocukların, sosyodemografik özellikleri, internet kullanımı vebilgisayar oyunu oynama alışkanlıkları 'Çocuklar İçin Sosyodemografik Bilgi Formu' ile,ebeveynlerin sosyodemografik özellikleri 'Aileler İçin Sosyodemografik Bilgi Formu' iledeğerlendirilmiştir. Çocukların internet bağımlılığı düzeyini belirlemek için 'Youngİnternet Bağımlılığı Ölçeği', bilgisayar oyun bağımlılığı düzeyini belirlemek için'Bilgisayar Oyun Bağımlılığı Ölçeği', internet bağımlılığı konusunda ailelerin çocuklarınıdeğerlendirmeleri için 'Aile Çocuk İnternet Bağımlılığı Ölçeği' kullanılmıştır.Ebeveynlerin internet kullanımı konusundaki tutumları 'Aile İnternet Tutum Ölçeği' iledeğerlendirilmiştir.Bulgular: Young internet bağımlılığı ölçeği (YİBÖ) ile yapılan değerlendirmedeinternet bağımlılığı yaygınlığı %0,2, riskli internet kullanıcısı oranı %7,3, ortalama internetkullanıcısı oranı %92,5 bulunmuştur. Evde internet bağlantısı bulunanların, internette uzunsüre vakit geçirenlerin, interneti daha çok video-film izlemek ve müzik dinlemek içinkullananların, internet ve teknolojik araç kullanımına küçük yaşlarda başlayanların YİBÖpuan ortalamaları istatistiksel olarak anlamlı oranda yüksek saptanmıştır. Bilgisayar OyunBağımlılığı Ölçeği (BOBÖ) ile yapılan değerlendirmede bilgisayar oyun bağımlılığıyaygınlığı %3, riskli grup %72,7, semptomsuz grup %24,3 olarak bulunmuştur. Erkekcinsiyette olanların, online ve strateji türü oyunları tercih edenlerin, internette uzun sürevakit geçirenlerin, interneti daha çok oyun oynamak için kullananların, internet veteknolojik araç kullanımına küçük yaşlarda başlayanların BOBÖ puan ortalamalarıistatistiksel olarak anlamlı oranda yüksek saptanmıştır. İnterneti daha çok ders çalışmak vebilgi edinmek için kullananların hem YİBÖ hem BOBÖ puan ortalamaları istatistikselolarak anlamlı oranda düşük bulunmuştur. İhmalkar ve müsamahakar aile tutumu dahayaygın olup, müsamahakar aile tutumu olan grubun hem YİBÖ hem BOBÖ puanortalamaları istatistiksel olarak anlamlı oranda yüksek saptanmıştır.Tartışma: Bu çalışma internet bağımlılığı ve bilgisayar oyun bağımlılığının küçük yaşgruplarında da yaygın olduğunu, internet kullanma ve bilgisayar oyunu oynamaözelliklerinden bazılarının bağımlılık açısından yordayıcı olabileceğini desteklemektedir.Ancak hangi özelliklerin ve tutumların bağımlıkla daha yakın ilişkili olduğunu araştırangeniş örneklemli çalışmalara, riskli olarak değerlendirilen bireylerin ileriki dönemdebağımlılık durumlarının takibi açısından uzunlamasına çalışmalara ihtiyaç duyulmaktadır. Purpose: In this study, it was aimed to investigate the internet addiction and theprevalence of computer game addiction among 11-13 year old students and the relatedfactors.Method: In the second semester of 2014-2015 academic year 740 students, agedbetween 11-13 years, who were studying in the 6th and 7th grades of the schoolsrepresenting Izmit, Central District in Kocaeli Province, and their parents volunteered toparticipate in the study. Socio-demographic characteristics, internet usage and computerplaying habits of the children taken into the study were evaluated with `SociodemographicInformation Form for Children` and the socio-demographic characteristics ofthe parents were evaluated with `Socio-demographic Information Form for Families`.'Young Internet Addiction Scale' was used to determine the level of internet addiction ofthe children, 'Computer Game Addiction Scale' was used to determine their level ofcomputer gaming addiction and 'Family Child Internet Addiction Scale' was used forfamilies to evaluate their in terms of internet addiction. The attitudes of parents towardsinternet use were evaluated with 'Family Internet Attitude Scale'.Findings: Based on the evaluation by the Young Internet Addiction Scale (YIAS), theprevalence of internet addiction was 0.2%, the percentage of risky internet users was 7.3%and the percentage of average internet users was 92.5%. YIAS point average scores ofthose who have internet connection at home, those who spend a lot of time on the internet,those who use the internet mostly to watch video-movies and listen to music, and thosewho began to the internet and technological tools at early ages are found to be statisticallysignificant. Based on the evaluation with the Computer Gaming Addiction Scale (CGAS),computer gaming addiction prevalence was found to be 3%, risky group 72,7% andasymptomatic group 24,3%. Computer Gaming Addiction Scale (CGAS) scores of males,those who prefer online and strategy type games, those who spend a lot of time on theinternet, those who use the internet mostly to play games, and those who began using theinternet and the technological tools at early ages are found to be significantly higher. Boththe YIAS and the CGAS scores of those who use the internet mostly to study and getinformation were significantly lower. Negligent and permissive family attitudes weremore common and the average YIAS and CGAS scores the group with a permissive familyattitude were significantly higher.Discussion: This study supports that internet addiction and computer game addiction aremore common in young age groups, and that some characteristics of internet use andcomputer gaming may be predictive of addiction. However, there is a need for largesample studies investigating which characteristics and attitudes are more closely related toaddiction, and longitudinal studies in order to follow the addiction status of the individualsevaluated as risky in the future.
Collections