Obsesif kompulsif bozukluk tanılı gençlerde sosyal becerilerin değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Amaç: OKB tanılı gençlerin sosyal becerilerinin, sağlıklı gençlerin sosyal becerileri ile karşılaştırılması amaçlanmıştır. Yöntem: Kocaeli Üniversitesi Çocuk ve Ergen Psikiyatri Polikliniklerinde izlenen DSM 5'e göre OKB tanı kriterlerini karşılamış olan 12-18 yaş arası 33 genç dahil edilmiştir. Kontrol grubu ise Genel Pediatri Polikliniği'ne başvuran 37 kişiden oluşmuştur. Gençlere araştırmacı tarafından Okul Çağı Çocukları için Duygulanım Bozuklukları ve Şizofreni Görüşme Çizelgesi -Şimdi ve Yaşam Boyu Versiyonu- Türkçe Uyarlaması (ÇDŞG-ŞY-T) ve Çocuklar için Yale-Brown Obsesif Kompulsif Bozukluk Ölçeği uygulanmıştır. Ebeveyn tarafından sosyodemografik bilgi formu doldurulmuştur. Ergenlere UCLA yalnızlık ölçeği, boyun eğici davranışlar ölçeği (BEDÖ), utangaçlık ölçeği ve sosyal karşılaştırma ölçeği (SKÖ) verilmiştir. Bulgular: OKB grubundaki gençlerin SKÖ puanlarının daha düşük, utangaçlık ölçeği puanlarının daha yüksek olduğu, aradaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu gözlenmiştir. BEDÖ'de ve UCLA yalnızlık ölçeğinde anlamlı farklılık saptanmamış; ancak OKB tanılı gençler, yalnızlık düzeyini daha yüksek bildirmişlerdir. OKB tanılı gençlerin ebeveynleri çocuklarının arkadaş edinmekte daha çok güçlük çektiğini ve arkadaşları tarafından daha çok dışlandığını bildirmişlerdir. Bu fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Vaka grubundaki ebeveynler çocuklarının arkadaş sayısının daha düşük olduğunu ve utangaçlık düzeylerinin daha yüksek olduğunu bildirmişlerdir. Ancak aradaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmamıştır. Tartışma: OKB'li gençlerde SKÖ puanlarının daha düşük olmasının mükemmeliyetçi özellikleri ile ve bu nedenle kendi özelliklerini daha yetersiz algılamasıyla, utangaçlık düzeylerinin daha yüksek bulunmasının OKB belirtilerini saklamak amacıyla sosyal ortamlardan kaçınmaları ile ilişkili olduğu düşünülmüştür. Gençlerin UCLA yalnızlık ölçeğinde anlamlı farklılık saptanmazken; ebeveynler tarafından daha az arkadaşlarının olduğunun, arkadaşları tarafından daha çok dışlandıklarının ve arkadaş edinmekte daha çok zorlandıklarının bildirilmesinin, gençlerin sosyal ortamlardan kaçınmaları nedeniyle yeni arkadaş edinmekte güçlük çekmeleri, ancak var olan arkadaşlıklarını sürdürmeleri nedeniyle yalnız hissetmemeleri ile ilişkili olabileceği düşünülmüştür. Anahtar Sözcükler: OKB, yalnızlık, utangaçlık, boyun eğici davranışlar, sosyal karşılaştırma ölçeği ABSTRACT Objective: We have aimed to compare social skills of adolescents that were being followed up related to OCD, with social skills of their healthy counterparts Methods and Materials: Within the scope of the study, 33 adolescents aged between 12- 18 years that had being followed up in Kocaeli University's Child and Adolescent Psychiatry Department and had fulfilled OCD diagnosis according to DSM-V criteria at any certain period of their lives were included in the study. Healthy control group comprised 37 individuals who had applied to Pediatrics Unit of the same hospital. Adolescents were applied Kiddie Schedule for Affective Disorders and Schizophrenia and Children's Yale-Brown Obsessive Compulsive Scale by the clinician. Sociodemographic data form was filled out by each participating parent. UCLA Loneliness Scale (LS), Submissive Acts Scale (SAS), Shyness Scale (SS) and Social Comparison Scale (SCS) were applied to adolescents in the case group. Results: It was found that adolescents in the OCD group had lower SCS scores and higher shyness scores, with a statistically significant difference, in between. No significant difference was found between two groups regarding LS scores and SAS scores; but adolescents diagnosed with OCD reported higher levels of loneliness. Parents of adolescents with OCD reported higher rates of struggles on the part of their children in making friends as well as higher odds of being excluded by their peers. This difference was statistically significant. Parents of children in the case group reported less number of friends for their children, and higher levels of shyness; however this did not reach a statistically significant difference between two groups. Discussion: Lower SCS scores obtained in adolescents with OCD were thought to be related to the perfectionist nature of these adolescents and in turn, their self- perceptions of not being good enough. Adolescents with OCD, scoring significantly higher on shyness scale might be related to their tendencies to avoid social occasions and interactions in order to hide their symptoms related to OCD. While no significant difference was observed regarding LS scores of adolescents from two groups, higher number of parental reports about having fewer friends, experiencing more exclusion by their peers and harder time making friends were thought to be linked to the possibility of adolescents having difficulties in making new friends due to their avoidance of social situations; however not feeling entirely lonely due to being able to maintain their ongoing friendships. Keywords: OCD , loneliness, shyness, submissive acts, social comparison scale
Collections