Öğrenme nesneleri ile zenginleştirilmiş öğretim ortamlarının öğrenci başarıları tutumları ve motivasyonları üzerindeki etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, öğrenme nesneleri ile zenginleştirilmiş öğretim ortamlarının, öğrencilerin akademik başarıları, tutumları ve motivasyonları üzerindeki etkisini incelemek ve bu ortamda bulunan öğrenci ve öğretmenlerin sürece ilişkin görüş ve algılarını değerlendirmektir. Belirtilen amaç doğrultusunda, 2007?2008 öğretim yılı ikinci döneminde, Elazığ il merkezinde bulunan iki farklı ilköğretim okulundaki dört tane 7. sınıfın Fen ve Teknoloji dersinde araştırma yapılmıştır. Hem nicel hem de nitel yaklaşımların birlikte kullanıldığı uygulama süreci boyunca, çeşitli nesne ambarlarından ?maddenin yapısı ve özellikleri? ünitesi ile ilgili nesneler seçilerek, haftalık içeriğe göre İnternet üzerinden hizmete açılmıştır. Nesnelerin yayımlanması için öğretim yönetim sistemi olarak Moodle platformu kullanılmıştır.Araştırmanın çalışma grubunu her bir okuldan, deney ve kontrol grubu olmak koşuluyla toplam 78 öğrenci oluşturmuştur. Kontrol gruplarında, öğretim geleneksel olarak yürütülmüş, deney gruplarında ise geleneksel öğretimin yanı sıra seçilen öğrenme nesnelerinin içeriğe uygun olarak kullanılması sağlanmıştır. Çalışmanın nicel veri toplama boyutunda kullanılan araçlardan, akademik başarı testi ve tutum ölçeği araştırmacı tarafından oluşturulmuş ve pilot uygulamaları yapılmıştır. Ayrıca, öğrenci motivasyonu için Keller tarafından oluşturulan CIS Motivasyon ölçeği kullanılmıştır. Belirtilen araçlar, Deney A ve Kontrol A gruplarına sadece sontest olarak, Deney B ve Kontrol B gruplarına ise öntest ve sontest olarak uygulanmıştır. Ayrıca uygulama bitiminden 6 hafta sonra kalıcılığı ölçmek için bütün gruplara başarı testi tekrar uygulanmıştır. Nitel veri toplama boyutunda ise görüşme, gözlem kayıtları ve değerlendirme formları aracılığıyla öğrenci ve öğretmenlerin sürece ilişkin algı ve tutumları ortaya konmaya çalışılmıştır.Elde edilen verilerin analizi sonucunda, öğrenme nesneleri ile zenginleştirilmiş öğretim ortamlarının, öğrencilerin akademik başarısı üzerinde olumlu etkisi olduğu, bunun yanında öğrenmenin kalıcılığı bağlamında da önemli bir katkı sağladığı tespit edilmiştir. Ayrıca gerçekleştirilen uygulamanın sınırlı da olsa öğrencilerin tutumları ve motivasyonları üzerinde olumlu bir etkisinin olduğu belirlenmiştir. Öğrenci ve öğretmen görüşleri analiz edildiğinde, uygulamanın yararlı olduğu ve özellikle gerekli fiziksel koşullar sağlandığında daha başarılı sonuçların elde edilebileceği görülmüştür. Gerçekleştirilen uygulama, ilköğretim düzeyinde ve gerçek sınıf ortamında öğrenme nesnelerinin öğretimi zenginleştiren bir unsur olarak kullanılabileceğini göstermek açısından da önemlidir. Bu araştırma, Türkçe hazırlanmış öğrenme nesnelerinin tasarlanması ve bu nesnelerin yine Türkçe nesne ambarları üzerinden kullanıma sunulmasının hızla yaygınlaştırılması gerekliliğini de ortaya çıkarmıştır.Anahtar Kelimeler: Öğrenme Nesneleri, Nesne Ambarları, Fen ve Teknoloji Öğretimi, Nitel Araştırma, Öğretim Yönetim Sistemleri. The main purpose of this research is to examine the effects of learning objects (LOs) enriched instructional environments on learners? achievement, attitudes and motivations and to assess the opinions of learners and teachers participated in this setting regarding the implementation process. For this purpose, a study was conducted in the Science and Technology courses on 7th grade students in two public schools in the province of Elazığ in 2007-2008 school year. During the implementation process in which both qualitative and quantitative data collection and analysis approaches were employed together, learning objects have been deployed based on their weekly content of the course schedule, by selecting from a variety of repositories related to the unit ?The Structure and Properties of Matter? from science and technology curriculum class named ?The Structure and Features of Matter?. Moodle was used as a learning management system in order to deliver LOs.The study group of this research consisted of 78 students from four 7th grade classes. There were one experimental group and one control group from each of the two middle schools (School A and School B). In the control group, traditional teaching method was used, while the experimental group was subject to LOs enriched instructional settings which LOs were used orderly depending on course content. Academic achievement test and attitude survey, performed within quantitative data collection process of research, were designed originally by the researcher and their pilot tests were completed before the implementation. Furthermore, Keller?s Course Interest Survey was utilized for learner motivation. Those tools (achievement test, attitude and motivation surveys) were administered to Experimental Group A and Control Group A as only post-test, to Experimental Group B and Control Group B as pre-test and post-test. Besides, achievement test was administered to all groups after six weeks from the implementation as a retention test. In the qualitative data collection phase, perceptions and attitudes of both teachers and students towards this process were examined by means of interview, observer notes and assessment surveys.As a result of the analysis of the collected data, it is determined that LOs enriched instructional settings has an impact on students? achievement and permanent learning positively. It is also identified a noticeable positive effect on students? attitude and motivation. When the opinions of students and teachers were analyzed, it was concluded that this implementation was generally beneficial and under sufficient physical conditions more successful results may be obtained. This research is quite important in terms of proving that LOs can be utilized for enriching instruction in both middle school level and traditional course environment. This study has shown that it is necessary to generalize LO design in Turkish and establish repositories which deliver Turkish LOs immediately.Key Words: Learning Objects, Repositories, Science and Technology Instruction, Qualitative Research, Learning Management Systems.
Collections