İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin medya okuryazarlığı ile sosyal beceri düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada; ilköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin medya okuryazarlık düzeyleri ile sosyal beceri düzeylerinin çeşitli değişkenler göz önünde bulundurularak ilişkisini belirlemek amaçlanmıştır. Bu amaca bağlı olarak, ilköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin medya okuryazarlık düzeylerinin ve sosyal beceri düzeylerinin, cinsiyete, öğrenim gördüğü okula, evde bilgisayar sahibi olma durumuna, bilgisayarı kullanma süresine, evde TV sahibi olma durumuna, gün içinde TV izleme süresine, internete bağlanma durumuna ve internete bağlanma süresine göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediği ile medya okuryazarlık düzeyleri ve sosyal beceri düzeyleri arasında bir ilişki olup olmadığı sorularına da cevap aranmıştır.Araştırma, genel tarama modellerinden ilişkisel tarama modeli özelliğine sahiptir. Araştırmanın çalışma gurubunu Elazığ il merkezinde bulunan beş farklı eğitim bölgesinden seçilmiş okullarda öğrenim gören sekizinci sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Bu okulların seçiminde bölgenin ekonomik koşulları ve aile profilleri göz önünde bulundurulmuştur. Çalışma gurubunu seçilen okullarda öğrenim gören 947 sekizinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır.Araştırmada öğrenci görüşlerinin alınması için Karaman ve Karataş (2009) tarafından geliştirilen ?Medya Okuryazarlık Düzey Belirleme Ölçeği? ve Riggio tarafından 1989 yılında geliştirilen ve Türkçeye uyarlaması 2004 yılında Galip Yüksel tarafından yapılan ?Sosyal Beceri Envanteri? adında iki farklı değerlendirme ölçeği kullanılmıştır.Araştırmanın sonucunda sosyal beceri düzeyi ile medya okuryazarlık düzeyi arasında anlamlı bir ilişkiye rastlanmamıştır. Alt boyutlara göre ilişkiye bakıldığında ise; bazı alt boyutlarda ilişki olduğu görülmektedir, fakat bu ilişki çok zayıf bir ilişkidir. Öğrencilerin cinsiyetinin medya okuryazarlık düzeyinde anlamlı bir fark oluşturmadığı, ancak sosyal beceri düzeyinde anlamlı bir fark oluşturduğu ve kız öğrencilerin sosyal beceri düzeylerinin daha yüksek olduğu görülmektedir. Öğrencilerin öğrenim gördükleri okulun medya okuryazarlık düzeyini de sosyal beceri düzeyini de etkilemediği görülmektedir. Bu sonuçların yanı sıra TV sahibi olma, TV izleme süresi ve internet kullanma süresi de medya okuryazarlık düzeyinde anlamlı bir fark oluşturmamıştır. Bu sonuç beklenmedik bir sonuçtur. Ancak bilgisayar sahibi olma ve internete bağlanma yerine göre anlamlı bir farka rastlanmıştır. En yüksek medya okuryazarlık düzeyine sahip öğrencileri evlerinden internete bağlananların oluşturduğu görülmektedir. İnternet kullanma süresine göre bakıldığında ise sosyal beceri düzeylerinde anlamlı bir farka rastlanmıştır. En yüksek sosyal beceri düzeyine sahip öğrencileri gün içinde hiç internet kullanmayan öğrenciler oluşturmaktadır. In this study, determining the relationship between media literacy and social skill levels of the eighth grade primary school students, considering various variables, is aimed. With this design, the questions of whether the relationship between media literacy and social skill levels of the eighth grade primary school students differs significantly according to gender, the school which they attend, having computer at home, time spent using computer, having television at home, time spent watching television, having access to internet, time spent on the internet; as well as whether there is a relationship between media literacy and social skill levels are sought an answer.The study has relational scanning model feature from general scanning models. The study group of the study consists of the eighth grade primary school students who study at the schools which were chosen from five different educational areas in the city center of Elazığ. Economical conditions and family profiles were considered in selection of those schools. The study group is consisted of 947 eight grade students who study at the selected schools.In the study, two different assessment scales have been used to receive students? opinions. One of them is the ?Level Determination Scale for Media Literacy? which was developed by Karaman ve Karataş (2009) and the other is the ?Social Skill Inventory?, as translated into Turkish by Galip Yüksel in 2004, which was developed by Riggio in 1989.The study has showed that there is not a significant relationship between media literacy level and social skill level. Considering the relationship according to the lower dimensions; it is observed that there is a relationship in some lower dimensions; however this relationship is very weak. It is observed that gender of the students does not form a significant difference for media literacy but it does for social skill level. Furthermore, female students? social skill levels are found to be higher. It is observed that the school which the students attend affects neither media literacy nor social skill levels. On the other hand, having a television, time spent watching television and time spent using internet are not found to cause a significant difference in media literacy. This is an unexpected result. However, having a computer and having access to internet have a significant effect, conditionally. It is observed that the students with the internet access at home form the group which has the highest media literacy. Social skill levels are observed to be affected significantly considering time spent on the internet. The students who do not use the internet within the day form the group which has the highest social skills.
Collections