İlköğretim öğrencilerinin görsel okuma düzeyleri ile okuduğunu anlama, eleştirel okuma ve Türkçe dersi akademik başarıları arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, ilköğretim okulu beşinci sınıf öğrencilerinin görsel okumadüzeylerinin okuduğunu anlama becerisi, eleştirel okuma becerisi ve Türkçe dersiakademik başarıları arasındaki ilişkiyi belirleyerek, görsel okuma öğretimi için bazıöneriler geliştirmek amaçlanmıştır. Araştırma, 2005-2006 eğitim-öğretim yılında,Eskişehir ilinden kümeleme yöntemle seçilen okulların 5. sınıflarında öğrenimgörmekte olan öğrenciler üzerinde yapılmıştır. Öğrencilerin kişisel bilgilerini içeren?kişisel bilgi formu?, görsel okuma becerilerini ölçen ?görsel okuma testi?, okuduğunuanlama becerilerini ölçen ?okuduğunu anlama testi? ve eleştirel okuma becerilerinibelirleyen ?eleştirel okuma ölçeği? ile veriler toplanmıştır. Verilerin analizindeilişkisel çalışma yapıldığı için korelasyon katsayısı hesaplanmış, öğrencilerin görselokuma düzeyleri arasında bireysel özelliklere göre farkın anlamlığı t testi ve varyansanalizi yöntemleri ile analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; öğrencilerin görselokuma beceri düzeyleri; anne- babanın eğitim durumu yükseldikçe, ailedeki kişi sayısıazaldıkça, ailenin ortalama geliri arttıkça, evde kitle iletişim araçlarının bulunmasıklığı ve çeşidi arttıkça, evde bulunan teknolojik araç çeşitliliği arttıkça, yaşanılanyerleşim yeri büyüdükçe, günlük televizyon izleme saati düştükçe yükselmektedir.Cinsiyetler açısından kızlar lehine anlamlı bir farklılık vardır. Görsel okuma ileokuduğunu anlama becerisi, eleştirel okuma becerisi ve Türkçe dersi akademikbaşarıları arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Ayrıca görsel okuma beceridüzeyleri okul türüne göre farklılaşmaktadır. In this research, to develop suggestions for visual reading teaching were aimed byrevealing the relationship of visual reading levels of 5th class students with the skill ofreading understanding, the skill of critical reading and Turkish lesson academic success.The research was carried out on the students who were education at 5th class of primaryschool which were chosen by grouping method and chosen from Eskişehir in 2005-2006Academic year. Data were collected by ?individual information form? which includedindividual information of the students, ?visual reading test? which measures visual readingskills of the students, ?reading understanding test? which measures the students? skills ofreading understanding and ?critical reading scale? which determines the critical readingskills of the students. Correlation coefficient was calculated, significace of the differencebetween visual reading levels of the students according to individual characteristics wasalso examined with t test and variance analysis methods. According to the results of thestudy, visual reading skill levels of the students have increased as the education level ofparents has increased, the number of people in the family has decreased, average incomeof the family has increased, the variety and presence frequency of mass media tools athome have increased, the variety of technological tools at home has increased, the placelived has become larger, daily tv-watching hour has decreased. There was a meaningfuldifference between genders in favor of the girls. There was a meaningful relationshipbetween visual reading and the skill of reading understanding, critical reading skill andTurkish lesson academic success. Visual reading skill levels have changed according to theschool type.
Collections