Sınıf öğretmenlerinin eleştirel düşünme eğilimleri ile sınıf yönetimi yeterliliği algıları arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada sınıf öğretmenlerinin eleştirel düşünme eğilimleri ile sınıf yönetimi yeterliliği algıları arasındaki ilişkiyi belirleyerek eleştirel düşünme ve sınıf yönetimi konularında öneriler geliştirmek amaçlanmıştır. Araştırma kapsamında veriler 2008-2009 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Çanakkale ve İnegöl'de çalışan, veri toplama araçlarına yanıt vermeyi kabul eden 422 sınıf öğretmeninden elde edilmiştir. Veri toplama aracı üç bölümden oluşmuştur. İlk bölüm kişisel bilgi formu, ikinci bölüm Kaliforniya Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği, üçüncü bölüm Sınıf Yönetimi Yeterliliği Ölçeğinden meydana gelmiştir. Verilerin analiz edilmesinde SPSS 11,5 bilgisayar programı kullanılmıştır. Çalışmada alt problemlere göre t-testi, tek yönlü varyans analizi, korelasyon katsayısı hesaplama yoluyla veriler yorumlanmıştır.Araştırma sonuçlarına göre; sınıf öğretmenlerinin eleştirel düşünme eğilimleri ile sınıf yönetimi yeterliliği algıları arasında düşük pozitif ilişki bulunmuştur. Sınıf öğretmenlerinin genel eleştirel düşünme eğilimlerinin, analitiklik ve kendine güven eğilimlerinin cinsiyete, çalıştıkları şehre, kıdeme, mezun oldukları programa, öğrenim durumlarına göre farklılaşmadığı, açık fikirlilik eğilimlerinin çalıştıkları şehre, mezun oldukları programa göre anlamlı düzeyde farklılaşmazken, kıdeme, cinsiyete, öğrenim durumuna göre anlamlı düzeyde farklılaştığı, meraklılık eğilimlerinin kıdeme göre farklılık gösterdiği ancak, öğrenim durumu, çalışılan şehir, mezun olunan program, cinsiyet değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılaşmadığı, doğruyu arama eğilimlerinin yalnız kıdem değişkenine göre anlamlı düzeyde farklılaştığı, öğretmenlerin sistematiklik eğilimlerinin cinsiyete, kıdeme, öğrenim durumuna çalışılan şehre göre anlamlı düzeyde farklılaşmadığı, mezun olunan program değişkenine göre farklılaştığı, sınıf yönetimi yeterliliği algılarının ise çalışılan şehir değişkenine göre farklılaştığı, mezun olunan program, cinsiyet, öğrenim durumu, kıdem değişkenlerine göre farklılaşmadığı sonuçlarına ulaşılmıştır.Anahtar Kelimeler: Eleştirel Düşünme Eğilimi, Sınıf Yönetimi Yeterliliği In this study it is aimed at suggesting recommendations about critical thinking and classroom management, determining the relationships between the critical thinking dispositions and classroom management of primary school teachers. Data during the study are got from 422 primary school teachers in İnegöl and Çanakkale who accepted to serve in this study.The data collection instrument was composed of three parts. The first part consists of `individual information form?, second consists of `California Critical Thinking Disposition Inventory? and the third part consists of `Proficiency in Classroom Management Questionnaire?.SPSS 11.5 computer program was used in this study. In order to analyze data t-test and one way variance analysis (ANOVA) have been used in analyzing data and correlation coefficient was calculated to reach the results.According to the results of the study; the correlation between critical thinking disposition and classroom management proficiencies? of primary school teachers pozitive and low level. The differences about critical thinking disposition, analyticity and self confidance of primary school teachers? are not important according to the gender, the city where they work, length of service, graduate programs and educational backgrounds. Primary school teachers? difference about open-mindedness dispositions according to the city where they work and graduated program is not important. However the difference is significant according to length of service, gender and educational background. Primary school teachers? difference about inquisitiveness dispositions according to length of service is significant but it is not significant according to educational background, gender, the city where they work and graduate programs. Primary school teachers? difference about truth-seeking dispositions is significant only according to length of service. Primary school teachers? difference about sistematicity dispositions according to gender, length of service, educational background and city where they work is not significant. However difference is important according to the graduate program. It is found that primary school teachers? proficiencies of classroom management differ according to the city they work in, whereas do not differ according to the variabilities of graduate programs, gender, educational backgrounds and their length of service.Key Words: Critical Thinking Dispositions, Classroom Management Proficiency
Collections