İlköğretim müfettişlerinin beden eğitimi öğretmenlerini denetim yetersizlikleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
60 6.0ZET Beden eğitimi dersi; genel eğitimin tamamlayıcısı ve ayrılmaz bir parçasıdır. Bireye ruhsal ve bedensel sağlık kazandıran planlı bir faaliyettir. Öğrencilerin gelişim özellikleri göz önünde bulundurularak fert ve toplum yönünden sağlıklı, mutlu, iyi ahlaklı ve dengeli bir kişi lik sahibi; yapıcı, yaratıcı ve üretken; milli kültür değerlerini ve demokratik hayatın gerektir diği davranışları kazanmış fertler olarak yetiştirilmeleri için gerekli kişilik eğitimidir. Araştırmanın evrenini, Elazığ, Malatya, Bingöl ve Tunceli illerinden 105 bayan ve erkek ilköğretim müfettişi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak 8 bölümden oluşan anket kullanılmıştır. Araç geliştirilirken öncelikle alanda yapılmış bilimsel çalışmalar incelenmiş, bu çalışma ile ilgili ankete rastlan mamıştır. Ölçme aracım geliştirmek için beden eğitimi öğretmenleri, ilköğretim müfettişleri ile görüşmeler yapılmış, seminerlerde araştırmanın alt amaçlan tartışılmış, var olan ile olması gerekenlerin neler olduğu belirlenmiştir. Elde edilen bilgiler, program ve mevzuatların ince lenmesi sonucu hazırlanan anket taslağı uzmanların görüşleri alındıktan sonra 84 maddeden oluşan anket geliştirilmiştir. Anketin birinci bölümünde; Kişisel özellikleri içeren 8 soru, ikinci bölümünde kendi lerini yeterli görme düzeylerine ilişkin 23 soru, üçüncü bölümünde halen kullanılan denetim formlarını ne düzeyde yeterli gördüklerine ilişkin 4 soru, dördüncü bölümde mevcut denetim formları ile yapılan denetim uygulamasında etkililiği belirlemeye ilişkin 5 soru, beşinci bö lümde kullanılan denetim formlarında yer alması gereken ölçütlere ilişkin 21 soru, altıncı bölümde hizmet öncesi ve hizmet içi eğitim yoluyla yetiştirilmeleri için ihtiyaç duydukları yetişme alanlarına ilişkin 9 soru, yedinci bölümde denetimde etkililiğin nasıl sağlanabileceği ne ilişkin 9 soru, sekizinci bölümde denetimde karşılaşılan sorunlara ilişkin 5 soru yer almak tadır. Ölçme aracı yeterli sayıda çoğaltılmış, uygulama için Elazığ, Malatya, Bingöl ve Tun celi valiliklerinden izin alınmıştır. Örneklem alman illerdeki ilköğretim müfettişlerine anket lerin uygulanıp toplanması amacıyla bu illerin İlköğretim müfettişleri başkanlıklarına teslim edilmiş, anketler uygulanıp araştırmacıya ulaştırılmıştır. Elazığ' da ki ilköğretim müfettişleri ne anketler araştırmacı tarafından uygulanmıştır. Dağıtılan 105 anketin 90 geri dönmüş, geri dönen anketlerin oram %85.7 'dir. Uygulama sonucunda geçersiz sayılan anket çıkmamıştır. Analizler 90 geçerli anket sayışma dayalı olarak yapılmıştır.61 Araştırmaya katılan ilköğretim müfettişlerinin, sadece % 3.3' ün branştan gel dikleri, % 6.7 'in hizmet içi eğitim kursuna ve seminerine katıldıkları, bunun yanında % 91.1 'in beden eğitimi öğretmenlerini denetledikleri görülmüştür. Beden eğitimi öğretmenlerinin denetimde kendilerini alt düzeyde yeterli gördükleri belirlenmiştir. Halen beden eğitimi öğretmenlerinin denetiminde kullanılan denetim formları nı yetersiz buldukları tespit edilmiştir. Mevcut denetim formları ile yapılan denetimin etkili olabilmesi için, yeterliklere göre iş bölümü yapılaması, denetim formun da ki ölçütlere ayrı ayrı bakılması, görüşünde oldukları görülmüştür. Eğitim-öğretim sürecini geliştirmek amacıyla ve daha etkili bir denetim sağlanması açısından kullanılan denetim formlarında yer alması gereken ölçütlere ilişkin görüşlere üst düzeyde katıldıkları belirlenmiştir. Hizmet öncesinde ve hizmet içi eğitim yoluyla programın tanıtımı ve planlanması, beden eğitimi dersini öğrenme ve öğretme, öğretmenlerin denetimi, özürlü öğrencilerle ilgili beden eğitimi etkinlikleri, alanlarında yetiştirilmeleri gerektiği görü şünde oldukları anlaşılmıştır. Beden eğitimi öğretmenlerinin denetiminde etkililiğin sağlanabilmesi için; yeni dene tim formlarım geUştirilmesi,ilköğretim müfettişlerinin hizmet öncesinde ve hizmet içinde ni celik ve nitelik olarak yeterli duruma getirilmesi, ortak bir anlayışa ve mesleki formasyon standardına ulaştırılması, yüksek lisans eğitimi yoluyla uzmanlaşmalarının sağlanması, branş tan yeteri kadar müfettiş alınması, alanda yeterli, yetenekli ve ilgili olanların bu denetimi yapması görüşlerine katıldıkları belirlenmiştir. Beden eğitimi ders denetiminde; araç-gereç yetersizliğini, öğretmenlerin program hak kında yeterli bilgiye sahip olmamalarını, yönetici ve öğretmenlerin planlama konusundaki yetersizliklerini, dersi ve dersle ilgili ölçme-değerlendirmeyi önemsememelerini sorun olarak gördükleri görülmüştür. 62 7. SUMMARY Physical education is a completing and important part of the general education. This training contributes very effectively to individuals' mental and physical health. It is a necessary personality education for preparing healthy, happy, well-behaved, productive, strong (in terms of moral values and democratic approach) students (in view of their developmental characteristics) in the society. A total of 105 male and female secondary school surveyors from Elazığ, Malatya, Bingöl and Tunceli provinces were included in this study. Questionnaires consisting of eight sections were used for data collection. When developing this a questionnaire, available literature was searched and no such study was recorded. Meetings were arranged with the physical education teachers and secondary school surveyors in order to improve evaluation tools, and aims of the study, the present situation and need for developments were discussed and determined at seminars. In view of the information gathered, programmes, government documents and views of the experts, questionnaires with 84 different points were prepared. There were 8 personal questions in the first part of the questionnaire, 23 about how efficient they see themselves in the second section, 4 questions on how efficient they see the current evaluation (surveying) forms in the third part, 5 questions about determination of efficiency of evaluation with use of the current forms in the fourth section, 21 questions on development of new criterion in the current forms for providing a better evaluation in the fifth section, 9 questions on pre- and in-service training in their educational scopes for improving their standards in the sixth section, 9 questions about how to establish efficiency in evaluation in the section seven, and in the last part, 5 questions about the problems encountered during surveying. Evaluation tool was produced in sufficient amount, and permission for conducting the study was obtained from the governors of Elazığ, Malatya, Bingöl and Tunceli provinces. The questionnaire forms were distributed to the secondary school surveyors through the head of departments in their provinces and then completed forms were returned to the investigator. In63 the city of Elazığ, the questionnaires were applied to the surveyors by the investigator himself. Of the 105 forms distributed, 90 were completed and returned (85.7%). No questionnaire was regarded as inappropriate. Therefore, analysis was performed on the data from 90 forms. Of all the surveyors included in the study, it was determined that 91.1% surveyed physical education teachers, 3.3% were from the same branch, 6.7% attended in- service training and seminar programmes. It was recorded that physical education teachers regarded themselves as `low level`. They found the current evaluation forms insufficient. In order to perform an efficient evaluation using the current forms, they suggested that working allocation should be done in view of personal ability and criterion being examined individually. They strongly agreed with the suggestions about new points to be included in the evaluation forms for improving training and educational process and a more efficient surveying. It was understood that they agreed that planning and presenting the programme, learning and teaching the physical education, evaluation of the teachers, educational activities towards disabled students and the need for improvement in their scopes through pre- and in- service training programmes were essential. In order to establish efficiency in the evaluation of physical education teachers, development of new evaluation forms, improvement of the standards of the secondary school surveyors through pre- and in-service training, establishing a standard professional format, expertise by possibly undertaking a master course, allocating surveyors from the physical education branch in sufficient numbers and employment of well-educated and productive surveyors; these points were agreed by all the participants. In the physical education surveying it was noted that insufficient equipment, lack of knowledge of the teachers about the programme, not taking the physical education and its evaluation-surveying seriously enough were seen as a problem by the participants.
Collections