Diyarbakır`da yeni zenginliğin mekânsal ve toplumsal yansımaları: Diclekent ve Metropol örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Son yıllarda ortaya çıkan ekonomik canlılıkla beraber yükselen yeni zengin sınıf, Diyarbakır'da kendini mekânsal ve kültürel bir farklılaşmayla ortaya koymaktadır. Daha yeni kurulan bir yerleşim alanı olarak Diclekent ve Metropol semtleri bünyesinde barındırdığı lüks konutlar, rezidanslar, güvenlikli siteler, restoran ve kafe gibi zenginlere hitap eden mekânlarla dikkatleri üzerine çekmektedir. Araştırmada gösterişçi tüketimle kendilerini ifade etmeye çalışan zenginlerin sosyo-kültürel dünyasına ışık tutulmaya çalışılmış, ortaya çıkan yeni zenginliğin mekânsal tezahürlerine yönelik bütünleyici bir fotoğraf ortaya koymak amaçlanmıştır.Diyarbakır'daki yeni zenginliğin toplumsal ve mekânsal yansımalarını odak noktası olarak belirleyen bu araştırma, Diyarbakır'ın Diclekent ve Metropol semtlerinde yapılan saha araştırmasına dayanmaktadır. Saha araştırmasında toplam 51 kişi ile derinlemesine mülakat yapılmıştır. Araştırmada zenginlerin mekânla kurdukları ilişki, zenginliğin gündelik hayatı ve mekânı nasıl biçimlendirdiği ve zenginliğin tüketimle olan organik bağları ortaya çıkarılmaya çalışılarak zenginlerin dünyasına ışık tutulmaya çalışılmıştır. Diyarbakır'daki iktisadi ve sosyo-kültürel değişim kentsel mekânın ve sosyo-kültürel hayatın şekillenmesine etki etmektedir. Ekonomik zenginleşme beraberinde yeni bir zengin sınıfın ortaya çıkmasını sağlamakta; ortaya çıkan yeni zenginler ise yerel dinamiklerin de etkisiyle kendilerine ait bir zenginlik kültürü oluşturmaktadır. Sonuçta yeni zenginliğin mekânsal, kültürel ve sınıfsal olarak Diclekent ve Metropol semtlerinde cisimleştiğini söylemek mümkündür.Anahtar Kelimeler: Diyarbakır, Mekân, Tüketim, Zenginlik, Gösterişçi Tüketim, Türedi Zenginler The new-rich class rising with the economic boom recently shows itself with a spatial and cultural differentiation. Diclekent and Metropol district, newly established residences, draw attention with places such as luxury houses, residences, gated communities, restaurants and cafes that address to rich people. The objective of this research is to set light to the socio-cultural world of the rich people that try to disclose themselves with conspicuous consumption and depict an integral picture of the spatial manifestation of the new richness.Focusing on the social and spatial reflections of the new-richness in Diyarbakır, this research bases on the field research conducted in the district of Diclekent and Metropol in Diyarbakır. In-depth interview has been conducted with 51 people in total for the field research. The research tries to set light to the world of the rich people by finding out organic links of the wealth with the consumption and how wealth forms the daily life and space and the relationship between the rich and the space. The new-rich people expressing themselves with consumption have been described as the nouveau-riche as a specific type of person.Economical and socio-cultural change in the city of Diyarbakır has influence on the shaping of the urban space and socio-cultural life. The economical enrichment emerges a new rich class; and the new-rich constitutes a richness culture of their own with the effect of the local dynamics. In conclusion, it is possible to say that new rich has been materialized in the district of Diclekent and Metropol as spatial, cultural and classKey Words: Diyarbakır, Space, Consumption, Wealth, Conspicuous Consumption, The Nouveau-Riche
Collections