İletişim fakültesi radyo televizyon ve sinema öğrencilerinin akıllı cep telefonu kullanımına ilişkin görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada hem günlük yaşamın hem de iş yaşamının iletişiminde vazgeçilmez bir unsur haline gelmiş olan akıllı cep telefonlarının kullanımına ilişkin üniversite öğrencilerinin görüşleri incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini 2016-2017 eğitim öğretim yılında Fırat Üniversitesi İletişim Fakültesi Radyo Televizyon ve Sinema Bölümü 1, 2, 3 ve 4. sınıflarında öğrenim gören 324 öğrenci oluşturmaktadır. Üniversite öğrencilerinin akıllı telefon kullanımına ilişkin görüşlerini yansıtabilmek amacıyla Kakı (2014) tarafından güvenilirlik ve geçerliliği yapılmış `Akıllı Telefon Kullanımı Görüş Anketi` ve anket formuna ve akıllı telefon kullanımına ilişkin detaylı bilgiler elde etmek amacıyla araştırmacı tarafından uzman görüşü alınarak hazırlanmış `Akıllı Telefon Kullanımı Görüş Formu` kullanılmıştır. Tezde karma araştırma deseni uygulanmıştır. Araştırmanın nicel kısmında, üniversite öğrencilerinin akıllı telefon kullanımına ilişkin görüşlerini tespit etmek amacıyla tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın nitel kısmında ise üniversite öğrencilerinin akıllı telefon kullanımına ilişkin görüşlerinin yansıtılması amacıyla görüşme (mülakat) tekniği kullanılmıştır. Öğrenciler arasından gönüllü seçilen 36 öğrenci ile açık uçlu sorulardan oluşan görüşme formu aracılığıyla görüşmeler yapılmıştır. Böylelikle akıllı telefon kullanımının günlük hayatta sağladığı kolaylıklar, akıllı telefon kullanım amaçları, akıllı telefonlar kullanımının sosyal çevreyle iletişime etkisi, akıllı cep telefonları aracılığıyla yapılan sosyal medya paylaşımlarının etkisi, akıllı telefonlarla yapılan tanıtım ve pazarlama faaliyetlerinin satın alma davranışına etkisi ve akıllı cep telefonu kullanımının olumsuz yönlerine ilişkin görüşleri hakkında detaylı bilgiler elde edilmesi sağlanmıştır. Araştırma verileri anket formu ve açık uçlu sorulardan oluşan görüşme formu aracılığı ile toplanmıştır. Verilerinin analizinde yüzde, frekans, aritmetik ortalama ve standart sapma kullanılmıştır. Görüşme verilerinin analizinde ise içerik analiz yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen görüşme verileri kodlanarak, temalar oluşturulmuş ve bu çerçevede analiz edilerek yorumlanmıştır. Araştırma sonucuna göre, üniversite öğrencilerinin akıllı telefon kullanımına ilişkin olumlu görüşlerinin yanı sıra olumsuz görüşlerinin de olduğu görülmüştür. İçerik analizleri sonucu öğrencilerin görüşlerinden, akıllı telefonların öğrencilere günlük hayatta fatura ödemeleri yapmada, toplu taşıma araçlarının hareket saatlerini öğrenmede kolaylıklar sağladığı, derslerde not alımını ve bilgiye ulaşımı kolaylaştırdığı tespit edilmiştir. Öğrencilerin sosyal çevreleriyle iletişiminde olumlu ve olumsuz etkilerinin olduğu, uzak çevresiyle görüntülü ve sesli görüşme imkânı sağlamasıyla iletişimi artırırken yakın çevresiyle akıllı telefonlarla fazla meşgul olunduğundan sosyalleşmeyi azaltarak iletişimi azalttığı tespit edilmiştir. Akıllı telefonlarla yapılan tanıtım ve pazarlama faaliyetlerinin satın alma davranışına olumlu ve olumsuz etkilerinin olduğu tespit edilmiştir. Bazı öğrenciler tanıtımı yapılan ürün hakkında daha kolay bilgi edinme ve ürüne daha hızlı ulaşım imkânı sağlamasından dolayı olumlu görüş belirtirken bazıları güvenlik sebebiyle ve ürünü deneme imkânı olmamasından dolayı olumsuz görüş belirtmiştir. Akıllı telefonlarla yapılan sosyal medya paylaşımlarının öğrenciler üzerinde paylaşım ya da paylaşımı yapan kişi hakkında bilgi sahibi olunması sebebiyle olumlu, paylaşımı yapılan hayatlara özenmeye neden olması sebebiyle olumsuz etkisinin olduğu tespit edilmiştir. Genel olarak bakıldığında üniversite öğrencilerinin akıllı cep telefonu kullanımına ilişkin görüşlerinden olumlu yönlerinin olumsuz yönlerine göre daha fazla olduğu tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: İletişim, Sosyal Medya, Akıllı Telefon, Radyo Televizyon ve Sinema, Tanıtım ve Pazarlama This study examines the views of university students on the use of smartphones, which have become an indispensable element in both everyday life and communication of business life. The sample of the research consists of 324 students who were educated in the first, second, third and fourth classes of Radio Television and Cinema Department of Fırat University Communication Faculty in the academic year of 2016-2017. In order to reflect the opinions of university students about smartphone usage ` Smart Phone Usage Opinion Survey ` which is credible and validated by Kakı (2014) is used and in order to obtain detailed information about the questionnaire form and smart phone usage 'Smartphone Usage Usage Opinion Form ` which is prepared by expert 's opinion by the researcher is used. Mixed research design was applied in the thesis. In the quantitative part of the study, a screening method was used to determine the opinions of university students regarding smartphone use. In the qualitative part of the study, interview techniques were used to reflect the views of university students regarding smartphone use. 36 students selected voluntarily from the students were interviewed through an open-ended questionnaire. Thus detailed information about the the convenience of smartphone use in everyday life, smartphone usage purposes, the communication effect of the use of smartphones in the social environment, the impact of social media sharing via smartphones, impact of promotional and marketing activities on smartphones on purchasing behavior and views on the negative aspects of smartphone usage has been provided. The research data was collected through a questionnaire form and an interview form consisting of open ended questions. In the analysis of the data, the percentage, frequency, arithmetic mean and standard deviation are used. Content analysis method was used in analysis of interview data. The obtained interview data was coded, the themes were formed and analyzed and interpreted in this frame. According to the results of the research, it is seen that university students have negative views as well as positive opinions about smart phone usage. Content analysis based on the opinions of the students showed that smartphones made it easier for students to make bill payments in daily life, to find moving hours of public transportation vehicles, to make notes in class and to facilitate access to information. It has been founded that it have positive and negative effects on students communication with their social environment, while increasing communication by providing visual and voice conversation to the remote environment, it reduces communication by reducing socialization if students are too busy with smartphones in close vicinity. It has been determined that promotional and marketing activities made with smartphones have positive and negative effects on purchasing behavior. Some students expressed a positive opinion because they provided more information about the advertised product and provided faster access to the product, while others expressed a negative opinion for security reasons and not having the opportunity to try the product. Social media sharing made with smartphones It has been determined that it has a positive effect on students since there isn't information about the sharing or the person who make the sharing and it has a negative effect because it causes care for the lives that are shared. In general, it has determined that university students have more positive than negative aspects of smart phone usage.Key Words: Communication, Social Media, Smart Phone, Radio Television and Cinema, Promotion and Marketing
Collections