Show simple item record

dc.contributor.advisorYenilmez, Kürşat
dc.contributor.authorSev Lekesiz, Emine Çiğdem
dc.date.accessioned2020-12-29T11:47:42Z
dc.date.available2020-12-29T11:47:42Z
dc.date.submitted2011
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/405216
dc.description.abstractMatematiğin önemli konularından biri olan olasılık şans oyunlarında, günlük yaşamdaki analizlere dair konuşmalarda, meteorolojik tahminlerde, bilimin çeşitli alanlarında v.b. belirsizlik durumlarını ifade ederken karşımıza çıkmaktadır. Ülkemizde 2004 yılında ilköğretim programında yapılan değişikliklerle olasılık konusu ilköğretim 4. ve 5. sınıf matematik dersi öğretim programında yer almaya başlamıştır.Bu araştırmada; 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin olasılık konusunun öğreniminde karşılaştıkları zorlukların öğrenci görüşlerine dayalı olarak belirlenmesi amaçlanmıştır.Araştırma 2009-2010 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Eskişehir ili Tepebaşı ilçesindeki dört ve Odunpazarı ilçesindeki dört eğitim bölgesinden seçilen birer ilköğretim okulu ve Eskişehir ilindeki bir özel okulda 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin görüşleri alınarak gerçekleştirilmiştir.Araştırma verileri, nitel araştırma yöntemlerinden yarı yapılandırılmış görüşme yöntemiyle toplanmıştır. Verilerin toplanması amacıyla araştırmacı tarafından görüşme formu hazırlanmıştır. Görüşme formunda yer alan sorular hazırlanırken; yeni öğretim programında yer alan olasılıkla ilgili kazanımlar ve günlük hayatta kullanılan olasılık durumları dikkate alınmıştır. Uygulama aşamasında görüşme formundaki sorular 9 okuldan 90 öğrenciye yöneltilmiştir.Araştırmanın uygulanması sırasında her görüşme ses kayıt cihazına kaydedilmiştir. Ayrıca sorular her öğrenciye bir kâğıtta yazılı olarak verilmiştir. Öğrencilerden soruları hem yazılı hem de sözlü olarak cevaplandırmaları istenmiştir.Verilerin analizi esnasında bulgular öncelikle ilgili kazanımlara göre, daha sonra günlük hayatta kullanılan olasılık kavram ve durumlarına göre içerik analizi yoluyla çözümlenmiştir.Bu araştırmanın sonucunda elde edilen bulgulara göre; öğrencilerin olasılık ile ilgili kavramları bildikleri ve anlamını doğru kullandıkları, olumlu veya olumsuz durumları değerlendirebildikleri ancak olasılık durumlarını değerlendirirken daha çok içgüdüleri ile hareket ettikleri, somut kavramlara dikkat ettikleri ve önceki yaşantılarından etkilendikleri belirlenmiştir. Matematik dersi başarısı yüksek olan öğrencilerin gerçeğe daha yakın tahminler yaptıkları tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Olasılık, Matematik, İlköğretim
dc.description.abstractThe subject of probability which is one of the important subject in mathematics is being met in chance games, in the speeches which is about the analysis of daily life, in meteorological guesses, in some areas of science, in explanation of indefinite cases etc. By the changes in primary education programme in 2004, the probability subject has started to take place in mathematics cirriculum in 4th and 5th grade classes.In this study; the difficulties in learning the subject of probability of the 4th and 5th grade students is pointed out based on the opinions of the students.This study had been realized by asking the 4th and 5th grade students opinions from four schools in Tepebaşı region, and four schools in Odunpazarı region and one college in Eskişehir are selected with rondomly in 2009-2010 education period in spring term.Data of the research was collected by the semi-structured interview method. This form had been prepared by the researcher with the aim of collecting data. When the questions are being prepared in the form, the student?s gains about probability in new mathematics curriculum and common probability cases in daily life are paid attention. The questions in interview form were asked 90 students in 9 different schools in the rank of application.During application of research every discussion had been recorded in voice recorder the questions had been delivered in a paper to all students and wanted them to answer these questions both by written and spoken.During the analysis of data, findings were analyzed firstly according to contend analysis 4th and 5th grade students behaviors, then the probability contents and positions which occures in dailly life.As a result of this study according to the findings; we observed that the students know the concepts about the probability and they use the meaning of probability truely, they could appraise the positive and negative situations but, when they evaluate the probability situations, they behave instinctively incommon they take care about concretize concepts and had been influenced the life that they had before. İt is obtained that the students who are successful in maths could make guesses as to real position.Keywords: Probability, Mathematics, Elemantary Schoolen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleDördüncü ve beşinci sınıf öğrencilerinin olasılık konusunun öğreniminde karşılaştıkları zorluklar
dc.title.alternativeThe difficulties in learning the subject of probability of the fourth and fifth grade students
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİlköğretim Anabilim Dalı
dc.subject.ytmMathematics teaching
dc.subject.ytmPrimary education students
dc.subject.ytmMathematics lesson
dc.subject.ytmStudent achievement
dc.subject.ytmMathematics
dc.subject.ytmProbabilities
dc.identifier.yokid392425
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityESKİŞEHİR OSMANGAZİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid278412
dc.description.pages224
dc.publisher.disciplineSınıf Öğretmenliği Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess