Öğretmenlerin performansa dayalı değerlendirilmesinde uygulanabilecek ölçütlere ilişkin görüşleri
dc.contributor.advisor | Acat, Mehmet Bahaddin | |
dc.contributor.author | Sakici, Ali Ekber | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T11:47:29Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T11:47:29Z | |
dc.date.submitted | 2011 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/405182 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmada öğretmen ve yöneticiler için uygulanabilecek performans değerlendirme ölçütlerin uygulanabilirlik dereceleri ve çoklu veri kaynağına göre değerlendirme esasına göre bu ölçütlerin kimler tarafından değerlendirilebileceği hakkında çalışan görüşleri ortaya konmaya çalışılmıştır.Araştırmada betimsel araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Veriler araştırmacı tarafından hazırlanan anket ile toplanmıştır. MEB tarafından 2005 yılında yayınlanan Ortaöğretimde Denetim ve Performans Değerlendirme Esasların' da belirtilen kriterlerden faydalanılarak anket hazırlanmıştır. Uygulanan ankette elde edilen veriler SPSS paket programı ile analiz edilmiştir. Anketin ilk bölümünde otuz maddeden oluşan performans ölçütlerin uygulanabilirlik dereceleri ve kimler tarafından değerlendirilmesi gerektiği araştırılmıştır. Sonraki sekiz maddede ise verilen ölçütlerin sadece uygulanabilirlik derecesi araştırılmıştır. Sonraki bölümdeki üç madde de ise performans göre değerlendirmenin hangi sıklıkta yapılabileceği ve elde edilen verilerin hangi amaçlarla kullanılabileceği sorulmaktadır.Araştırmada elde edilen bulgulara göre; öğretmenlerin görev yılları arttıkça performans değerlendirme sistemine daha olumlu yaklaşmaktadırlar. Erkek öğretmenler kadın öğretmenlere göre çoklu veri kaynağına göre değerlendirme sistemine daha olumlu bakmaktadırlar. Erkek öğretmenlerin okulun fiziksel imkânlarının korunması ve geliştirilmesi ile ilgili performans ölçütlerine yaklaşımları kadın öğretmenlere göre daha olumlu olurken, sosyal etkinlikler, ders dışı etkinliklerin yapılması ve öğretmenlerin uyum ve işbirliği içinde çalışması ile ilgili performans değerlendirme ölçütlerine kadın öğretmenlerin yaklaşımı erkek öğretmenlere göre daha olumludur. Yöneticiler performans değerlendirme sistemine öğretmenlere göre daha olumlu yaklaşmaktadırlar. Orta öğretimde görev yapan öğretmenler çoklu veri kaynağına göre değerlendirmeye, ilköğretimde görev yapan öğretmenlere göre daha olumlu yaklaşmaktadırlar. Öğretmenlerin büyük bir bölümü değerlendirmenin yılda 1 kez yapılmasını istemektedirler. Öğretmenler maaşlarının %10 ile % 20 arasında bir oranın performans değerlendirme sistemi sonuçlarına göre belirlenebileceğini belirtmişlerdir. Ankete katılan öğretmenlerin büyük bölümü performans değerlendirme sistemi sonucunda yönetici atamalarının yapılabileceğini belirtmişlerdir. | |
dc.description.abstract | The aim of this study was to establish the applicability of the performance evaluation criteria for teachers and administrators on who should evaluate these criteria.Descriptive research techniques were used in this research. Data was collected with a review of literature and with an instrument prepared by the the researcher. In the preparation of the survey, literature was reviewed, the performance evaluation criteria in abroad were analyzed. The survey was prepared based on ?Inspection and Performance Evaluation Principles In Secondary Education?? published by Ministry of National Education in 2005. The data gathered with the survey was analyzed with SPSS programme. In the first part of the survey, the applicability levels of the performance criteria formed in 30 items and by whom they should be evaluated were investigated. In the latter eight items only the applicability levels of the given criteria were surveyed. In the next three items, it was inquired how often performance based evaluation should be made and with which aim the determined data might be used.The results of the study indicated that the more teachers got experienced, the more positive they thought about performance evaluation. Males viewed evaluation according to multiple data source more positive than women. While males? approach to performance criteria about protection and improvement of school physical environment were more positive than females?. Females? viewed to the performance evaluation criteria related to social, extracurricular activities and teachers? working in harmony and cooperation were more positive then males? views. Administrators viewed performance evaluation system more positively than teachers. Secondary school teachers viewed to evaluation with multiple data source more positively than primary school teachers. A large majority of the teachers wanted the evaluation made once a year. They stated that %10-%20 of the salaries could be based on according to performance evaluation system. Majority of teachers thought that administrator appointments could be made based on the results of performance evaluation system. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Öğretmenlerin performansa dayalı değerlendirilmesinde uygulanabilecek ölçütlere ilişkin görüşleri | |
dc.title.alternative | Teacher views on models of performance based criteria | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | School administrators | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Secondary education schools | |
dc.subject.ytm | High schools | |
dc.subject.ytm | High schools teachers | |
dc.subject.ytm | Control | |
dc.subject.ytm | Performance | |
dc.subject.ytm | Supervision of education | |
dc.subject.ytm | Performance measurements | |
dc.subject.ytm | Performance evaluation | |
dc.identifier.yokid | 417968 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ESKİŞEHİR OSMANGAZİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 296475 | |
dc.description.pages | 176 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı |