Engellilerde beden eğitimi ve spor dersinin programdaki yeri ve işlenişinin değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ENGELLİLERDE BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR DERSİNİNPROGRAMDAKİ YERİ VE İŞLENİŞİNİN DEĞERLENDİRİLMESİYazan: Hakan ÇEVRİM1. ÖZETBu çalısmanın amacı; engelli okullarında beden eğitimi derslerinin programdaki yerive islenisinin değerlendirilmesidir.Arastırma modeli olarak tarama yöntemi kullanılmıstır. Arastırmaya yedi farklıbölgenin toplam 22 (Doğu Anadolu bölgesinde: Erzurum, Elazığ, Malatya GüneydoğuAnadolu Bölgesinde: Diyarbakır, Sanlıurfa, Gaziantep, ?ç Anadolu Bölgesinde: Ankara,Eskisehir, Kayseri, Karadeniz Bölgesinde: Samsun, Ordu, Amasya, Akdeniz Bölgesinde:Antalya, Adana, Afyonkarahisar, Ege Bölgesinde: Denizli, ?zmir Usak, Marmara Bölgesinde:?stanbul, Bursa Edirne, Çanakkkale) ilinde zihinsel, isitme ve görme engelli okullarındagörev yapan 35'i bayan ve 55'i erkek olmak üzere toplam 90 beden eğitimi dersine girenöğretmen gönüllü olarak katılmıstır. Arastırmada veri toplama aracı olarak arastırmacıtarafından gelistirilen 6 maddesi beden eğitimi öğretmeninin kisisel bilgileriyle ilgili ve 31maddesi öğretmenlerin konu ile ilgili olmak üzere toplam 37 maddelik anket uygulanmıstır.Anketin iç güvenirlik kat sayısı (Cronbach Alpha Katsaysı ) ? = 0,70 bulunmustur. Verianalizlerinde Chi-Square (X2) 0,05 anlamlılık düzeyinde kullanılmıstır.Arastırma zihinsel, görme ve isitme engelli okullarında görev yapan, beden eğitimiderslerini veren öğretmenlere uygulanan anket sonucunda, anket maddelerindenöğretmenlerin çalıstıkları okul türlerine göre eğitim öğretim yılı içerisinde seminer ve eğitimprogramına katılma istekleri durumları ve engelli bireylerin beden eğitimi ve spor dersleri içinspor malzemeleri ve materyalleri bulundurma durumlarının bulguları arasında istatistikselolarak anlamlı bir fark bulunmustur.Gerek eğitim, öğretim programının uygulanabilirliği, gerek fiziki olarak okul, sınıf vesalon sartlarının uygunluğu yönünden, gerekse de sosyal ve ekonomik imkansızlıklardandolayı hem beden eğitimi derslerini veren öğretmenler hemde engelli öğrenciler eğitimdönemleri içerisinde programın uygulanabilirliğiyle ilgili sorunlarla karsılasmaktadırlar.Arastırma sonucunda da engelli okullarında, öğrencilerin engel durumlarına göre, bedeneğitimi programlarının kısıtlı imkanlar ve fiziki sartlar dahilinde uygulanabilir olduğu veprogramın engellilere yönelik bir programdan ziyade normal eğitim veren ilköğretim okullarıbeden eğitimi programlarında daha uygulanabilir olması dikkat çekici olmasıyla beraber,beden eğitimi derslerine giren öğretmenlerin programı isleyislerinde güçlüklerlekarsılasmalarına sebep olmaktadır.Anahtar Kelimeler: Beden Eğitimi, Özel Eğitim, Engelliler, Beden EğitimiÖğretmeni, Beden Eğitimi Programı THE PLACE,THE EVALUATİON AND THE HANDLİNG OF THE SPORTS COURSEİN PHYSİCAL EDUCATİON FOR THE DİSABLEDWriter: Hakan ÇEVRİM1. ABSTRACTThe present study aims to assess the place and teaching of the physical education courses inthe curriculum of the schools for the handicapped.Scanning method was used as research model. The subjects consisted of 35 women and 55men, totally 90 volunteer teachers of physical education working at the schools for the mentally,visually handicapped and deaf, in a total of 22 cities from seven different regions (These citiesincluded Erzurum, Elazığ, Malatya from Eastern Anatolia; Diyarbakır, Sanlıurfa, Gaziantep fromSouth-eastern Anatolia; Ankara, Eskisehir and Kayseri from Central Anatolia; Samsun, Ordu andAmasya from The Black Sea Region; Antalya, Adana and Afyonkarahisar from TheMediterranean Region; Denizli, ?zmir and Usak from The Aegean Region; ?stanbul, Bursa andÇanakkale from The Marmara Region). A questionnaire was used as the data collection tool. Itwas designed by the researcher and consisted of 37 items, 6 of which were about the teachers?personal information and 31 of which concerned the teachers? views about the topic. The internalreliability coefficient (Cronbach Alpha Coefficient) was calculated as ? = 0,70. Chi-Square (X2)was used at the meaningfulness level of 0,05.As a result of the questionnaire applied to the teachers of physical education teaching atthe schools for the mentally retarded, blind and deaf learners, a statistically meaningfuldifference was found between the findings about the teachers? willingness to participate inseminar and educational programmes within the academic year and the findings about thehandicapped individuals? having sports equipment and materials for the physiacal education andsports courses.Due to both the applicability of the curriculum and poor physical conditions of school,classroom and gyms and social and economic deficiencies, both the teachers giving the physicaleducation courses and the handicapped students themselves encounter many problems regardingthe applicability of the programme within an academic year.As a result of the study, it was seen that programmes of physical education, according tothe students? handicaps at the schools for the handicapped, were applicable through limitedoppurtunities and physical conditions. And it was also surprising to find out that the programmewas more suitable for the normal primary schools? physical education courses rather than for thehandicapped. Consequently, the teachers teaching physical education courses to the handicappedencounter many difficulties while applying the programme.Key Words: Physical Education, Special Education, The Handicapped, Teacher ofPhysical Education, Programme of Physical Education
Collections