Spor lisesi ve farklı liselerdeki öğrencilerin atılganlık düzeyleri ile akademik başarılarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, Spor Liseleri ile farklı liselerdeki öğrencilerin atılganlıkları ile akademik başarılarının ve bu liselere devam eden öğrencilerin demografik özelliklerinin atılganlığa etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır.Araştırmanın evrenini oluşturan, 2009-2010 eğitim-öğretim yılında Nevşehir, Niğde, Elazığ ve Malatya il merkezlerinde resmi liselerin 11 ve 12. sınıflarında okuyan kız ve erkek toplam 5280 öğrenci arasından çalışma örneklemi olarak, Spor Liseleri ve Farklı Liselerin 11 ve 12. sınıflarından 415 erkek 213 kız olmak üzere toplam 628 öğrenci alınmıştır. Öğrencilerin atılganlık düzeyleri Voltan (1980) tarafından Türkçe'ye uyarlanan ?Rathus Atılganlık Envanteri? kullanılırken, öğrencilerin akademik başarı ortalamaları e-okul sisteminden alınmıştır. Öğrencilerin demografik özellikleri ?Kişisel Bilgi Formu? ile elde edilmiştir. Veriler SPSS paket programı ile değerlendirilmiş ve anlamlılık düzeyi p<0.05 olarak alınmıştır.Spor Lisesi (SL) öğrencileri ile Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi (AGSL) ve Genel Lise (GL) öğrencilerinin atılganlıkları arasında, AGSL ve GL öğrencilerini lehine anlamlı bir farklılık olduğu bulunmuştur (p<0.05). SL ile Meslek Lisesi (ML) öğrencileri arasında ise anlamlı bir farklılık olmadığı gözlenmiştir (p>0.05). Ayrıca SL ve ML öğrencilerinin akademik başarıları ile atılganlıkları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişkiye rastlanmış olup (p<0.05), AGSL ve GL öğrencilerinde ise ilişki saptanmamıştır (p>0.05). Öğrencilerin cinsiyet, sınıf, yaş, Beden Kitle İndeksi (BKİ), aile birey sayısı, anne ve baba mesleği, ailelerinin aylık gelirleri, ailenin tutumu, babanın hayatta olması, anne ve babanın medeni durumu değişkenleri ile atılganlık düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır (p>0.05). Ebeveynlerden eğitim düzeyi, annenin hayatta olması ve ailenin oturdukları evde kiracı olma değişkenlerine göre anlamlı bir ilişki bulunmuştur (p<0.05).Sonuç olarak; araştırma kapsamına alınan tüm lise öğrencilerinin atılganlık ve akademik başarılarının orta düzeyde olduğu bulunmuştur. Atılganlık ve akademik başarı düzeyleri en düşük SL ve ML öğrencilerinde, en yüksek GL ve AGSL öğrencilerinde saptanmıştır. Bunun yanında, atılganlığın akademik başarı üzerinde pozitif yönde etkisinin olduğu gözlenmiştir. Spor ortamlarının atılganlığı olumlu etkilemesine yönelik literatürde kanıtlar olmasına rağmen SL öğrencilerinin eğitim-öğretim ve spor ortamlarının bu konuda yeterli bir etkileşim göstermediği manidardır. Konu kapsamında SL öğrencilerine yönelik yapılacak daha geniş yeni araştırmalar ile desteklenmelidir. Lise öğrencilerinin atılganlık düzeylerini geliştirici kazanımların eğitim-öğretim hizmetlerinde yer bulabilmesi önem arz etmektedir.Anahtar Kelimeler: Atılganlık, Akademik Başarı, Lise Öğrencisi, Ergenlik, Sosyal Çevre. In this research, the academic achievement with assetiveness of Sports High School with different high school students and the ongoing demographic characteristics of students aimed to evaluate the effect on assertiveness.Formed the research population, the 2009-2010 academic year, Nevşehir, Niğde, Elazığ and Malatya province centers in formal high schools 11 and 12th classes who attend the class between male and female students totaly 5280 the study sample consisted of, the sport high schools and different high schools 11 and 12th classes 415 male 213 female, totaly 628 students have been admitted. Students? levels of assertiveness Voltan (1980) adapted by ?Rathus Assertiveness Inventory? when using to the e-school system of students? academic grade point average was taken. Demographic characteristics of the students ?Personal Information Form? have been obtained. The data were evaluated by SPSS program and was taken as the level of significant p<0.05.Sport High Schools (SHS) and the Anatolian Fine Arts High School students (AFAHS) and General High School (GHS) between assertiveness of students, GHS and AFAHS was found to be a significant difference in favor of the students (p<0.05). SHS with Vocational High Schools (VHS) was observed among the students there was no significant difference (p>0.05). In addition, a positive correlation between SHS and VHS assertiveness of students with academic achievement were encountered in a significant relationship (p<0.05), AFASH and GHS of the students were not associated (p>0.05). Students? gender class, Body Mass Indeks (BMI), individuals number of family, parents? occupation, family montly income, the attitude of the family, the father is alive, the parents? marital status variables were not significant differences between the levels of assertiveness (p>0.05). Parents education level, the mother is alive and seated at the family home of a tenant according to the variables showed a significant relationship (p<0.05).As a result, all high school students from the scope of research and academic achievement of assertiveness was found to be level moderate. Assertiveness the lowest academic achievement levels of students in the SHS and VHS, GHS and AFASH of the students were the highest. In addition, the assertiveness has been observed positive effects on academis achievement. Although the literature evidence for the positive influence sports media of assertiveness SHS students education and sports media in this regard is significant enough to show an interaction. Topics to be made for students with a wider scope of new research supported by the SHS. High school students? levels of assertiveness can find the developer gains in educational services is of great importance.Key Words : Assertiveness, Academic Achievement, High School Sports, Adolescense, Social Environment.
Collections