Türkiye`deki beden eğitimi ve spor öğretim elemanlarının karar verme ve atılganlık düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmamızda, üniversitelerin beden eğitimi ve spor alanında görev yapan öğretim elemanlarının karar vermede öz saygı ve karar verme stilleri ile atılganlık düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır.Araştırmamızın evrenini 2009-2010 eğitim-öğretim yılında Türkiye'deki 51 üniversitede mevcut bulunan beden eğitimi ve spor alnında görev yapan muhtelif statülerdeki 1105 öğretim elemanı oluşturmuştur. Bu evrenin % 52.48'ne ulaşılarak 580 öğretim elemanından veriler sağlanmıştır. Öğretim elemanlarının demografik bilgilerini; 12 soruluk ?Kişisel Bilgi Formu? ile, karar verme stillerini; Mann ve Ark. (1998), tarafından geliştirilmiş olan ?Melbourne Karar Verme Ölçeği? ile, atılganlık düzeylerini ise; Rathus (1977) tarafından geliştirilen ?Rathus Atılganlık Envanteri? kullanılarak tespit edilmiştir. Veriler istatistik paket programı ile değerlendirilmiş ve anlamlılık düzeyi p<0.05 olarak alınmıştır.Araştırmada; atılganlık düzeylerine; yönetsel görev değişkeninin etkisi gözlenirken, karar vermede öz saygı ve karar verme stilleri açısından ise; yaş, boy, kilo, akademik ünvan, akademik hizmet süresi ve görev yaptığı bölüm değişkenleri ile istatistiksel yönden anlamlı farklılık gözlenmiştir (p<0.05). Öğretim elemanlarının atılganlıklarının orta düzeyin üstünde, karar vermede özsaygı ve karar verme stillerinin alt boyutlarından dikkatli karar verme stilleri yüksek iken, kaçıngan, erteleyici ve panik karar verme stillerinin düşük düzeyde olduğu saptanmıştır.Sonuç olarak; atılganlık düzeyleri arttıkça, karar vermede özsaygı ve dikkatli karar verme stili pozitif yönde, kaçıngan, erteleyici ve panik karar verme stilleri ise negatif yönde yükselmektedir. Bunun yanında; akademik hiyerarşideki ilerlemede ve yöneticilik alanında çalışan öğretim elemanlarının, atılganlık düzeyleri ile karar verme stillerinin olumlu düzeyde yükseldiği gözlenmiştir. Öğretim elemanlarının atılganlık düzeyleri ve karar verme stilleri açısından yeterlilik kazanabilmeleri beden eğitimi ve spor mesleği açısından önemli olduğu bulgularına varılmıştır. In our research, it has been aimed to make a study of self-esteem and decision-making models in decision-making and levels of hardiness of instructors who work at physical education and sport branches of universities in the sense of some variables.The universe of our research has comprised from 1105 instructors of various status who work at physical education and sport branches subsisted at 51 universities in Turkey in 2009-2010 academic year. By reaching 52.48 per cent of this universe the data has been obtained from 580 instructors. Demographic information of instructors has been determined via 12 questioned `Personal Information Form?; decision-making models of them via `Melbourne Decision-Making Scale? advanced by Mann and Ark. (1998) and level of hardiness of them via `Rathus Hardiness Inventory? advanced by Rathus (1977). The data has been evaluated with statistical packaged software and level of significance has been scored as p<0.05.In the research, while impact of administrative role variable to level of hardiness has been observing, in terms of self-esteem and decision-making models in decision-making, statically significative differences has been observed with variables of age, height, weight, academic appellation, academic term of office and working department.(p<0.05) It has been stated that hardinesses of instructors are upper of medium-level; as careful decision-making models of lower dimensions of self-esteem and decision-making in decision-making are higher; cautious, dilatory and panic decision-making models are lower.As a conclusion, the more and more the hardiness levels are, self-esteem and careful decision-making model in decision-making has scaled up positively; as for cautious, dilatory and panic decision-making models, they have scaled up negatively. Besides; rising positively of the levels of hardiness and decision-making models of instructors who are in progress of academical hierarchy and studying in administrative branch have been observed. It has been of the opinion that having capability of habilitate in terms of levels of hardiness and decision-making models of instructors is important in the sense of physical education and sport profession.
Collections