Spor liseleri yöneticilerinin çatışmaları yönetme becerileri üzerine bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, spor liseleri yöneticilerinin çatışmaları yönetme becerilerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Yönetici, öğretmen, personel, öğrenci ve diğer paydaşlarıyla bir bütün olan spor liseleri, çatışmaların yaşanabileceği örgütler şeklinde düşünülmelidir. Bu nedenle spor liselerinde öğrenciler arasında çatışmalar olduğu gibi öğretmen ve yöneticilerin de içinde bulunduğu çatışmalar görülebilir. Çatışma sürecinde yönetim, daha etkin bir rol üstlenerek sorunların çözülmesi noktasında üzerlerine düşen görevi yerine getirmelidir. Tüm örgütlerde olduğu gibi eğitim kurumlarında da uyumlu bir çalışma sürecinin devam etmesi için insanlar öncelikle farklılıklarını bir kenara bırakıp grup normlarına uygun hareket etmelidirler. Araştırmanın temellendirilmesi ve amacına ulaşılabilmesi için araştırmacı tarafından konuyla ilgili literatür taraması yapılmıştır. Çalışmanın evrenini Türkiye'de eğitim ve öğretim hizmeti sunan 50 spor lisesinin, 150 yöneticisi oluşturmaktadır. Veri toplama araçları olan, `Çatışma Yönetimi Davranış Biçimleri Ölçeği` ve `Çatışma Yönetimi Çözüm Stratejileri Ölçeği` M. Afzalur Rahim (1992) tarafından geliştirilmiştir. Ölçek yöntemiyle yapılan bu araştırma, 48 spor lisesinin, 137 yöneticisine uygulanmıştır. Araştırma doğrudan evren üzerinde uygulanmış olup, araştırma sonucu elde edilen verilerin analizinde de IBM SPSS 21.0 paket programı kullanılmıştır. 3 bölümden oluşan ölçeğin; birinci bölümünde kişisel bilgilere, ikinci bölümünde çatışmalardaki davranış biçimlerini belirleyen değişkenlere, üçüncü bölümünde ise çatışmalar karşısındaki çözüm stratejilerini belirleyen değişkenlere yer verilmiştir. Çatışma yönetimi davranış biçimleri ölçeğinin (Cronbach's Alpha) değeri α =,873 çözüm stratejileri ölçeğinin (Cronbach's Alpha) değeri ise α =,791 bulunmuştur. Verilerin çözümlenmesinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, varyans analizi ve t - testi kullanılmıştır. Yapılan istatistiksel çözümlemelerin anlamlılık düzeyi de ,05 olarak alınmıştır. Araştırma sonucunda, spor liseleri yöneticilerinin çatışma esnasında davranış biçimlerini etkili kullandıkları ve çatışmalara karşı çözüm stratejilerini kullanma becerilerinin yüksek oranda olduğu tespit edilmiştir. Ancak yöneticilerin, mesleki ve yöneticilik kıdemi azaldıkça, çatışmalar karşısındaki davranış biçimlerini ve çözüm stratejilerini kullanma becerilerinin düştüğü tespit edilmiştir. This research has been done with the aim of defining the sports high school principals' conflict managing skills. The sports high schools that are whole with their managers, teachers, personals, students and other sharers, should be thought as organizations that conflicts can be seen. For this reason, there may be problems not only among students but also teachers and managers. In the problem solving process by undertaking a more effective role, like in all organizations, in educational organizations people should put their differences aside and behave appropriately to the group norms in order to keep a harmonious working process.To justify and reach the research to its aim, the literature searching has been done about the topic by the researcher. 150 manager of 50 sports high schools that offer educational service in Turkey, constitute the border of the study. The data collecting tools `Conflict Management Behaviour Styles Scales` and `Conflict Management Solution Strategies Scales` have been developed by M. Afzalur Rahim (1992). The research done by scale method, has been applied to 137 manager of 48 sports high schools that offer educational service in Turkey, constitute the border of the study. The data collecting tools `Conflict Management Behaviour Styles Scales` have been developed by M. Afzalur Rahim (1992). The research done by survey method has been applied to 137 manager of 48 sports high school. The research has been applied directly on the border and IBM SPSS 21.0 packet program has been used in the analysis of the data gained at the end of the research. Of the three-part scale, in the first part personal information, in the second part the variants that designate the behaviour ways in the conflicts and in the third part the variants that determine the solution strategies against the conflict have been mentioned. The volue of the scale of the conflict management behoviour ways (Cronbach's Alpha) has been found a=,873 and the value of the solution strategies scale has been found a=,791. In the analysis of the data, frequency, percentage, arithmetical mean, standart deviation, variance analysis and t-test have been used. The signifance level of the statistical anlysis has been taken as ,05. At the end of the research, it has been detected that the sports high school managers use behaviour ways effectively during the conflict and their skills to use soketion strategies against the conflicts are at a high rate. However it is found that as long as the managers' Professional and management seniority decrease, their behavioural ways against the solution strategies decline.
Collections