Show simple item record

dc.contributor.advisorYüksel, İsmail
dc.contributor.authorAydemir, Sevilay
dc.date.accessioned2020-12-29T11:42:19Z
dc.date.available2020-12-29T11:42:19Z
dc.date.submitted2013
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/404393
dc.description.abstractAmaç: Bu araştırmanın temel amacı; ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin medya okuryazarlık düzeylerini; sosyo-demografik özellikleri, sosyo ekonomik durumları, medya iletişim araçlarını kullanım sıklıkları ve medya okuryazarlığı dersini alıp almama durumları açısından incelemektir.Yöntem: Bu çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Bu amaçla eğitim uzmanlarının görüşleri dâhilinde araştırmacı tarafından geliştirilen Medya Okuryazarlığı Düzey Belirleme Ölçeği?nin 8. sınıf öğrencilerine uygulanmasıyla veriler toplanarak, elde edilen verilerin istatistiksel çözümlemeleri yapılmıştır.Bulgular: Araştırma bulguları, öğrencilerin iyi bir düzeyde medya okuryazarı olduğunu göstermektedir. Ayrıca öğrencilerin medya okuryazarlık düzeyleri arasında; anne-baba eğitim durumuna, sosyo-ekonomik duruma ve okulun bulunduğu yere (şehir merkezi - kırsal), televizyon izleme süresine, internet bağlantılı bilgisayara ve cep telefonuna sahip olma durumuna, sinemaya gitme, kitap, gazete ve dergi okuma sıklığına göre anlamlı farklılık olduğu saptanmıştır. Bunun yanı sıra dersi alan ve almayan öğrencilerin medya okuryazarlık düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılığa rastlanmamıştır. Tartışma ve Sonuç: Bu araştırmada; şehir merkezindeki okullarda öğrenim gören, anne-baba eğitim düzeyi ve sosyo ekonomik düzeyi daha yüksek olan, kitap, dergi ve gazete okuma alışkanlığı olan, daha az televizyon izleyen, internet bağlantılı bilgisayarı ve cep telefonu olan öğrencilerin medya okuryazarlık düzeylerinin daha yüksek olduğu görülmüştür. Araştırmada ortaya çıkan bu sonuçlar değerlendirilerek öğrencilere medya okuryazarlığına ilişkin bilgi, beceri ve tutumların kazandırılması yönünde yapılacak uygulamaların geliştirilmesinin; gelecekte bilgiyi yalnızca tüketen değil aynı zamanda bilgiyi inşa eden, bilinçli, sorumluluk sahibi ve çevresine duyarlı bireyler yetiştirmek açısından faydalı olabileceği düşünülmektedir.
dc.description.abstractPurpose: The main purpose of this research; examination of the level of media literacy of the secondary school?s 8th grades students; in terms of their socio-demographic features, their socio-economic conditions, frequency of usage of media communication instruments and conditions of whether or not taking the media literacy course.Methods: The relational survey method between the quantitative research methods has been used in this study. For this purpose, Level Assessment Scale of Media Literacy developed by the researcher was applied to the eight-grade students and within the opinions of educational experts, statistical analysis of acquired data were made by collecting data.Results: The research findings show that the level of media literacy of the students is high. Also among the levels of media literacy of the students; it has been determined that there is a significant difference in comparison with the educational background of the parent, socio-economic condition and place where the school is in (city centre ? rural), duration of watching TV, condition of having internet connected computer and mobile phone, frequency of going to cinema, reading book, newspaper and magazine. Beside a statistically significant difference was not found between the levels of media literacy of students taking the course and not.Discussion and Conclusion: In this study, it has been found that students that attend schools in the city center, whose parents with higher levels of education and socio-economic, who have habit of reading books, magazines and newspapers , watch TV less, have internet-connected computer and a mobile phone have higher levels of media literacy. It has been thought that the development of the applications toward bringing in the information, ability and attitude related to media literacy to the students by evaluating these results coming up in the study, will be able to be beneficial in terms of raising individuals that not only consume the information but also produce it, are conscious, responsible and environmentally-conscious.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOrtaokul 8. sınıf öğrencilerinin medya okuryazarlık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi
dc.title.alternativeExamining secondary school's 8th grades students' media literacy levels in terms of various variables
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmMedia
dc.subject.ytmMedia literacy
dc.subject.ytmSecondary school students
dc.subject.ytmSocio-demographic characteristics
dc.subject.ytmSociodemographic variables
dc.subject.ytmSocio-economic situation
dc.identifier.yokid10013991
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityESKİŞEHİR OSMANGAZİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid344304
dc.description.pages167
dc.publisher.disciplineEğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess