Birinci sınıf öğrencilerinin bilişsel okul olgunluğu düzeylerinin okuma yazmayı öğrenme sürecine olan etkisi
dc.contributor.advisor | Arı, Asım | |
dc.contributor.author | Özcan, Esra | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T11:42:09Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T11:42:09Z | |
dc.date.submitted | 2014 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/404343 | |
dc.description.abstract | Amaç: Bu araştırmanın amacı, ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin okul olgunluğunu belirleyen bilişsel gelişim alanındaki hazır bulunuşluk düzeylerinin okuma yazmayı öğrenme sürecine olan etkisini incelemektir.Yöntem: Bu çalışma, var olan durumu belirlemeye yönelik betimsel bir araştırmadır. Araştırma, tarama modeliyle gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmanın çalışma grubunu Eskişehir ili Odunpazarı ilçesine bağlı İsmet İnönü İlkokulu 2013-2014 eğitim-öğretim yılı 51 birinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Bu araştırmada üç ayrı veri toplama aracı kullanılmıştır. Bunlar Kişisel Bilgi Formu; Metropolitan Okul Olgunluğu Testi (MOT) ve okuma yazma dönemindeki kazanımların gerçekleşme düzeyini ölçmek amacıyla MEB tarafından önerilen ilk okuma yazma becerisini değerlendirme formlarıdır. Bulgular: Araştırmada, öğrencilerin okul olgunluklarına ilişkin veriler, cinsiyet, okul öncesi eğitim alma almama, anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi, okula başlama yaşı, okuma yazma becerisi değişkenlerine göre analiz edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre, okul öncesi eğitim alıp almama durumunun ve okula başlama yaşının okul olgunluğu üzerinde; okul olgunluğunun ise okuma ve yazma becerisi üzerinde anlamlı bir farklılık oluşturduğu saptanmıştır. Sonuç, Tartışma ve Öneriler: Bu araştırmada elde edilen bulgular çerçevesinde, okul öncesi eğitim alıp almama durumunun ve okula başlama yaşının okul olgunluğunu etkilediği; okul olgunluğu yüksek öğrencilerin okuma ve yazma becerilerinin de yüksek olduğu ortaya çıkmıştır. Bu sebeple okul öncesi eğitim zorunlu hale gelmeli ve okula başlama yaşı okula başlamak için tek ölçüt olmamalıdır. Öğrencilerin okul olgunlukları kayıt döneminde belirlenmeli; okula hazır olmayan öğrencilere yaz dönemi boyunca uyum programları uygulanmalıdır. | |
dc.description.abstract | Purpose: Purpose of this study is to research the effect of readiness level of primary school first grade students at cognitive field -defines the school readiness- to their literacy process. Method: This study is an descriptive research to define the existing situation and is conducted with coed investigation model. The study group of this research is consist of 51 students for 2013-2014 school year as first grade to İsmet İnönü Primary School located at Odunpazari of Eskisehir city. Three data collection tools are used in this research. These are Personal Information Form; Metropolitan School Readiness Test (MSRT) and the Literacy Process Evaluation Forms recommended by MEB (Ministry of National Education) to measure the realization level of the defined attainment in literacy period.Findings: In the research, the findings related to the school readiness of the students are analysed regarding variables of gender, pre-school education, education level of mother and father, school starting age, literacy process performance. According to the findings it is determined that the status of pre-school education and the school starting age has significant differentness on school readiness and the school readiness has significant differentness on reading and writing skills.Conclusion, Discussion and Suggestions: In the framework of the findings it is determined that the status of pre-school education and the school starting age affects the school readiness and the children has high level of school readiness got high level of reading and writing skills too. Because of that pre-school education should be mandatory and the school starting age should not be the only criterion for the acceptance of the children to the school. The school readiness level should be determined while registering for the new school year and a development program should be implemented to the children who are not ready to school during summer season. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Birinci sınıf öğrencilerinin bilişsel okul olgunluğu düzeylerinin okuma yazmayı öğrenme sürecine olan etkisi | |
dc.title.alternative | The effect of cognitive school readiness level of first grade students to their literacy learning process | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Primary school students | |
dc.subject.ytm | School readiness | |
dc.subject.ytm | Reading-writing | |
dc.subject.ytm | Reading-writing instruction | |
dc.subject.ytm | Learning process | |
dc.subject.ytm | Readiness | |
dc.subject.ytm | Readiness | |
dc.subject.ytm | Cognitive development | |
dc.subject.ytm | Reading skills | |
dc.subject.ytm | Writing skills | |
dc.identifier.yokid | 10032629 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ESKİŞEHİR OSMANGAZİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 370445 | |
dc.description.pages | 107 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı |