Fen ve teknoloji öğretmenlerinin alanlarına yönelik kişisel mesleki gelişim çabaları
dc.contributor.advisor | Balbağ, Mustafa Zafer | |
dc.contributor.author | Bilgin, Ayşegül | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T11:42:03Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T11:42:03Z | |
dc.date.submitted | 2014 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/404316 | |
dc.description.abstract | Amaç: Bu araştırmanın amacı, fen ve teknoloji öğretmenlerinin alanlarına yönelik kişisel mesleki gelişimlerini gerçekleştirme çabalarını bazı değişkenler açısından nasıl değiştiğini belirlemektir. Yöntem: Bu araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Eskişehir il merkezinde MEB' e bağlı okullarda görevli fen ve teknoloji öğretmenleri oluşturmaktadır. Evrende bulunan 189 öğretmenden örnekleme yapılmayarak hepsine ulaşılmaya çalışılmıştır. Ancak bazı öğretmenlerden veri elde edilemediğinden araştırmanın örneklemini 130 fen ve teknoloji öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen`Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Alanlarına Yönelik Kişisel Mesleki Gelişim Çabaları Ölçeği` kullanılmıştır. Öğretmenlerin cinsiyet ve yabancı dil seviyelerini karşılaştırmada bağımsız örneklem t-testi, kıdem yılı ve laboratuarların donanım düzeylerinin karşılaştırılmasında ANOVA kullanılmıştır. Aynı zamanda öğretmenlerin alanlarına yönelik kişisel mesleki gelişimlerinin ideal olarak olması gerektiğini düşündükleri ile mevcut durumları arasındaki korelasyona bakılmıştır.Bulgular: Araştırmanın bulgularına göre; öğretmenlerin cinsiyetleri ile öğretim programını takip puanlarında; kıdem yılı ile bilimsel gelişimi takip puanlarında; okuldaki laboratuvarların donanım düzeyleri ile eğitsel ve kültürel birikim puanları ile uzmanlaşma puanlarında anlamlı bir fark görülmektedir. Öğretmenlerin yabancı dil seviyeleri ise incelenen boyutların hiçbiri ile fark oluşturmamaktadır. Öğretmenlerin alanlarına yönelik kişisel mesleki gelişim çabaları ile idealde olması gerektiğini düşündükleri kişisel mesleki gelişim çabaları arasında anlamlı, orta düzeyde pozitif bir ilişki görülmektedir. Tartışma ve Sonuç: Araştırma sonucunda, kadın öğretmenlerin iletişim becerilerini daha iyi kullandıkları, öğretmenlerin kıdem yılları arttıkça teknolojiyi takip etme ve kullanma sıklıklarının azaldığı görülmektedir. Ayrıca öğretmenlerin yabancı dil faktörünü bir etken olarak görmediği ve çok iyi düzeyde laboratuvar donanım düzeyine sahip okullarda çalışan öğretmenlerin alanlarına karşı daha ilgili oldukları, alanlarında uzmanlaşmak istedikleri sonucuna varılmıştır.Anahtar kelimeler: Fen ve teknoloji öğretmeni, kişisel mesleki gelişim, ölçek geliştirme | |
dc.description.abstract | Purpose: The aim of this study is to determine the efforts of improving personal development of science and technology teachers on their profession due to some variables.Method: In this study, survey model was used. The universe of the study is composed of science and technology teachers in Eskişehir city centre. Sample of the study consists of 130 teachers.In the study, ` Science and Technology Teachers' Personal Development Efforts on Profession Scale` developed by researcher as a means of data collection was used. According to the data, to compare the gender and foreign language levels of teachers, the independent sample t-test and for the comparison of the seniority and level of laboratory equipment ANOVA were used.Findings: According to the findings, we can see a significant difference between teachers' gender and the scores in following the education programs; between the seniority and the scores in following the scientific development; between the equipment levels of school laboratory, educational - cultural knowledge scores and specialization scores. A medium positive correlation is seen between perfect teachers and teachers' today's position.Discussion and Conclusion: According to the results, the female teachers use the communication skills better. The more the seniorities of science and technology teachers increase, the more the frequency of their following and using the technology decrease. Teachers don't see the foreign language as a factor in their personal development on profession. Also the teachers of the schools with very good laboratory equipment levels are more relevant to their areas.Key words: science and technology teacher, personal development on profession, scale development | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Fen ve teknoloji öğretmenlerinin alanlarına yönelik kişisel mesleki gelişim çabaları | |
dc.title.alternative | Science and technology teachers' personal development efforts on profession | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Science and technology course | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Branch teachers | |
dc.subject.ytm | Professional development | |
dc.subject.ytm | Personal development | |
dc.subject.ytm | Pedagogical content knowledge | |
dc.identifier.yokid | 10032104 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ESKİŞEHİR OSMANGAZİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 360018 | |
dc.description.pages | 107 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |