dc.contributor.advisor | Anagün, Şengül Saime | |
dc.contributor.author | Karakaş, Münevver Mehtap | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T11:41:48Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T11:41:48Z | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/404257 | |
dc.description.abstract | Günümüzde 21. yüzyıl becerileri yaşam boyu öğrenme için gerekli beceri ve yeterlilikleri içermektedir. Öğrencilerin etkili fen eğitimini ve bilişsel, duyuşsal ve sosyokültürel becerilerini ortaokulda oluşturmaya başladıkları düşünülürse ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersine yönelik 21. yüzyıl becerilerinin ölçülmesi oldukça önemlidir.Bu araştırma, ortaokul sekizinci sınıf öğrencilerinin Fen Bilimleri dersine yönelik 21. yüzyıl becerilerine sahip olma düzeylerinin belirlenmesi ile bilişsel, duyuşsal ve sosyokültürel boyutlardan ölçülmesi amaçlanmaktadır. Ayrıca çalışmada, öğrencilerin 21.yüzyıl beceri düzeyleri ile kişisel özellikleri bakımından anlamlı bir farklılaşma olup olmadığı araştırılmıştır. Bu araştırma birden fazla araştırma yöntemine yer verilen ve nicel ile nitel yöntemlerin bir arada kullanıldığı karma yöntem olarak yapılandırılmıştır.Araştırmada Kang, Kim, Kim ve You (2012) tarafından geliştirilen ve araştırmacı tarafından Türkçeye uyarlanan `21. Yüzyıl Becerileri Ölçeği` ölçme aracı olarak kullanılmıştır. Ayrıca nicel verilerden elde edilen sonuçları desteklemek amacıyla öğrencilerle yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır.Araştırma 2013-2014 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Eskişehir ilindeki Tepebaşı ve Odunpazarı ilçelerine bağlı dört ortaokuldaki sekizinci sınıf öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir. Katılımcılar kolay ulaşılabilir durum örneklemesi yöntemiyle seçilmiş ve 1067 ortaokul sekizinci sınıf öğrencisi araştırmaya dahil edilmiştir. Ayrıca bu öğrenciler arasından seçilen 15 öğrenci ile görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Verilerin nicel analizinde, 21.yüzyıl becerilerin tespiti için aritmetik ortalama değerleri hesaplanmış; gruplar arası farklılıkları belirlemek amacıyla Non-Parametrik Mann Whitney-U testi kullanılmıştır. Nitel veriler ise, betimsel analiz ile çözümlenmiş ve elde edilen bulgular araştırma sorularına bağlı kalınarak yorumlanmıştır.Araştırma bulgularına göre; öğrencilerin 21.yüzyıl becerilerinin bilişsel, duyuşsal ve sosyokültürel boyutlarına yüksek düzeyde sahip olduğu bulunmuştur. 21.yüzyıl beceri düzeyleri arasında; cinsiyete göre anlamlı farklılık saptanmıştır. Nicel verilerde beceri ölçek puan ortalamalarının çok yüksek bulunmasını nitel veriler de desteklemiştir. Nitel verilerden elde edilen bilişsel bilgi, duyuşsal tutumlar ve sosyokültürel davranış temaları öğrencilerin sahip olduğu nicel sonuçlarla örtüşmüştür. Araştırma sonuçlarına göre; öğrencilerin 21.yüzyıl becerilerinin geliştirilmesine ve yeni yapılacak araştırmalara ilişkin öneriler geliştirilmiştir.Anahtar Kelimeler: Fen Eğitimi, Fen Okuryazarlığı, 21.yüzyıl Becerileri | |
dc.description.abstract | In current times, 21st century skills embody the skills and competencies required for lifelong learning. It becomes thus considerably important to examine the secondary school students' 21st century skills given the fact that students begin to develop cognitive, affective and socio-cultural skills as well as readiness for an effective science education in the secondary school.In this study, it is aimed to explore eight-grade secondary schools' 21st century skills related to the science lesson by measuring their skills at cognitive, affective and socio-cultural domains. In addition, the probability of a significant difference between students' demographic characteristics and their levels of the 21st century skills was also investigated in the study. The study adopts a mixed methods research design in which both quantitative and qualitative methods were employed in combination. The 21st century Skills Scale, designed by Kang, Kim, Kim and You (2012), and translated into Turkish by the researcher, was used as main the data collection tool. Moreover, with the goal of supplementing the questionnaire findings, semi-structured interviews were made with the voluntary students. The main study was carried out with the eight-grade secondary school students, studying at four different schools in the districts of Tepebaşı and Odunpazarı in Eskişehir in the spring term of 2013-2014 academic year. The participants were sampled through convenience sampling technique, and a total of 1067 eight-grade secondary school students took part in the study. Furthermore, interviews were conducted with 15 voluntary students. In the analyses of the quantitative data, mean scores were calculated in order to find out the students' 21st century skills, and a non-parametric test, Mann-Whintey test, was employed with the purpose of exploring the differences between groups. As to qualitative data analyses, descriptive analysis was used as the analytic method, and the results were expounded with reference to the related research questions. According to the findings, the students were found to have high 21st century skills at the cognitive, affective and socio-cultural domains. In terms of their levels of 21st century skills, a significant difference was confirmed between their gender and the level of 21st century skills. The qualitative data lent further support to the high mean scores of the scales in the quantitative data. Such themes as cognitive information, affective attitudes, and socio-cultural behaviors derived from the qualitative data showed overlap with the results obtained from the questionnaires. In light of the results and bearing in mind the factors that led to differences in the levels of students' 21st century skills, some suggestions were made to improve the 21st century skills and for further research into 21st century skills.Keywords: Science Education, Science Literacy, 21st Century Skills | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Ortaokul sekizinci sınıf öğrencilerinin fen bilimlerine yönelik 21. yüzyıl beceri düzeylerinin ölçülmesi | |
dc.title.alternative | Investigation of the eight - grade secondary school students' levels of 21st century skills in science education | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Secondary school students | |
dc.subject.ytm | Skill | |
dc.subject.ytm | Skill training | |
dc.subject.ytm | Scientific literacy | |
dc.subject.ytm | Measurement and evaluation | |
dc.subject.ytm | Science education | |
dc.subject.ytm | Science | |
dc.subject.ytm | Education | |
dc.identifier.yokid | 10068379 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ESKİŞEHİR OSMANGAZİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 391151 | |
dc.description.pages | 115 | |
dc.publisher.discipline | Fen Bilgisi Öğretmenliği Bilim Dalı | |