dc.contributor.advisor | Acat, Mehmet Bahaddin | |
dc.contributor.advisor | Karadağ, Engin | |
dc.contributor.author | Ay, Yusuf | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T11:41:42Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T11:41:42Z | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/404244 | |
dc.description.abstract | Amaç: Araştırmanın temel amacı, öğretmenlerin teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) becerilerinin uygulama modeli bağlamında değerlendirilmesidir. Yöntem: Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden korelasyonel araştırma deseni ile desenlenmiştir. Araştırmada; 2013-2014 öğretim yılında Eskişehir il merkezinde, 13 öğretim kurumunda görev yapan 296 öğretmenden; Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi-Uygulama Ölçeği ve Teknolojiye Yönelik Tutum Ölçeği kullanılarak elde edilen veriler kullanılmıştır. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde; (i) korelasyon analizi (ii) bağımlı grup t-testi, (iii) doğrulayıcı faktör analizi, (iv) Cronbach Alpha güvenirlik analizi, (v) Ward'ın minimum varyans hiyerarşik kümeleme analizi, (vi) diskriminant fonksiyon analizi, (vii) ANOVA, (viii) Ki-Kare bağımsızlık testi ve (ix) çoklu kategorik lojistik regresyon analizi kullanılmıştır. Bulgular: Bulgular TPAB-Uygulama modelinin Türk kültüründeki öğretmenlerde de orijinal yapısını koruduğunu göstermiştir. TPAB-Uygulama ölçeği puanlarına göre; kadın ve erkek öğretmenlerin puanları arasında anlamlı fark görülmezken, okullarında FATİH projesinin uygulanması durumu, okul türleri ve kıdem değişkenlerinde öğretmenlerin puanları arasında farklılık söz konusudur. Sonuçlar ayrıca öğretmenlerin, TPAB-Uygulama becerilerine göre; (i) etkinlik temelli, (ii) öğrenci temelli ve (iii) konu temelli şeklinde kümelendiğini, kümeler bağlamında oluşturulan modelin, teknoloji entegrasyonunu %76,6'lık varyans kestirimi ile açıkladığını, teknolojiye yönelik tutum, okullarında FATİH projesinin uygulanması durumu ve görev yaptıkları okul türleri değişkenlerin öğretmenlerin bulundukları kümeleri etkilerken, cinsiyet ve kıdem değişkenlerinin etkilemediğini göstermiştir. Sonuç ve Tartışma: Araştırmanın sonucuna göre; öğretmenler TPAB-Uygulama becerileri bağlamında farklı kategorilerde teknoloji entegrasyonu göstermektedir. Öğretmenlerin teknoloji entegrasyonları; kıdem yılı, görev yaptığı okul kademesi, FATİH Projesi ve teknoloji tutumlarından etkilenmektedir. Bu bağlamda araştırmacılara, uygulayıcılara ve öğretmen yetiştirme kurumlarına öneriler sunulmuştur. | |
dc.description.abstract | Purpose: The purpose of this study is to evaluate teachers' Technological Pedagogical Content Knowledge [TPACK] within the context of practical model. Method: This study was designed with correlational research design which among quantitative research methods. In this study, data was collected via Technological Pedagogical Content Knowledge-Practical Scale and Technology Attitude Scale forms from 296 teachers working in 13 schools in Eskisehir in the academic year 2013-2014. For analyzing data (i) Correlation analysis, (ii) paired sample t-test, (iii) confirmatory factor analysis, (iv) Cronbach Alpha reliability analysis, (v) Ward's minimum variance hierarchical cluster analysis, (vi) the discriminant function analysis, (vii) ANOVA, (viii) the Chi-square test of independence, and (ix) multi-categorical logistic regression analysis were used.Findings: Findings manifested that the original model structure of TPACK-Practical model kept its structure when applied on teachers in the Turkish culture as well. According to the scores of TPAB-Practical Scale, while there were significant differences between teachers' scores in terms of their school types, seniority and implementation of FATIH Project in their school, no significant differences between the scores of male and female teachers were found. Results also indicated that according to TPAB-practical skills, teachers were clustered as (i) activity-based, (ii) student-based, and (iii) content-based; the model formed within the context of clusters context explained 76,6 % variance estimation in technology integration; attitude towards technology, task implementation of FATIH project in schools, and school types affected clusters in which teachers are however, gender and seniority did not affect the clustering.Result and Discussion: According to the results of the study, teachers demonstrate different categories of technology integration within the context of TPAB-Practical skills. Their technology integration states are influenced by their seniority, FATIH Project, school type and technology attitudes. In this context, recommendations were presented to researchers, practitioners and the teacher training institutions. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Öğretmenlerin teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) becerilerinin uygulama modeli bağlamında değerlendirilmesi | |
dc.title.alternative | Evaluation of teachers' technological pedagogical content knowledge (TPACK) within the framework of practical model | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Skill performance | |
dc.subject.ytm | Technology utilization | |
dc.subject.ytm | Education programs | |
dc.subject.ytm | Education technology | |
dc.subject.ytm | Educational science | |
dc.subject.ytm | Pedagogical content knowledge | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Technological knowledge | |
dc.subject.ytm | Measurement and evaluation | |
dc.identifier.yokid | 10074060 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ESKİŞEHİR OSMANGAZİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 391153 | |
dc.description.pages | 168 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı | |