Show simple item record

dc.contributor.advisorKıranlı Güngör, Semra
dc.contributor.authorMeriçelli, Feride
dc.date.accessioned2020-12-29T11:40:50Z
dc.date.available2020-12-29T11:40:50Z
dc.date.submitted2017
dc.date.issued2020-07-19
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/404105
dc.description.abstractAmaç: Bu araştırma ile Bilecik ilinde görev yapan kadınların okul yöneticisi olmasının önündeki engellerin belirlenmesi amaçlanmıştır.Yöntem: Fenomenolojik yaklaşım (olgubilimi) modelinde desenlenen araştırmada nitel araştırma yöntemine dayalı birebir görüşme tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırma 2016-2017 öğretim yılı bahar döneminde Bilecik İl Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı merkez ilçede 30 resmi okul öncesi, ilköğretim ve ortaöğretimde görev yapan 16 erkek ve 14 kadın okul yöneticisinin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri olgubilime dayalı içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiş, araştırmanın alt amaçları temel alınarak bulgular tanımlanmış ve yorumlanmıştır. Bulgular: Kadınların isteksizliği, annelik rolleri, ev sorumlulukları, yöneticiliğin erkeklere uygun bir alan olarak görülmesi, kadınların kişilik özellikleri, kadınların hemcinslerine destek vermemeleri kadınların yönetici olmaları için engel teşkil etmektedir. Sonuç ve Tartışma: Kadınlar yönetici olmak isteseler de kadınlara karşı gösterilen önyargılar ve bundan kaynaklanan özgüven eksikliği kadınların daha çok çalışmasına ve yıpranmasına sebep olmaktadır. Toplumsal rollerin, toplumsal kültürün, kraliçe arı sendromunun ve cam tavan sendromunun kadınların okul yöneticisi olmasının önündeki engeller olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Anahtar kelimeler: Eğitim Yönetimi, Kadın Yöneticiler, Liberal Feminizm, Cam Tavan Sendromu, Kraliçe Arı Sendromu
dc.description.abstractPurpose: This study aims to determine the reasons why the number of the woman principals in the school administration is low in Bilecik.Method: The study was conducted in spring term of 2016-2017 academic year with the participation of sixteen man principals and fourteen woman principals, serving in thirty public pre-schools, primary and secondary schools in Bilecik. Designed as phenomenology model, as qualitative research methods the study has employed focus on one on one interview techniques. The content analysis of the data was carried out based on a phenomenology method and the data were described and interpreted considering the sub-goals of the study. Results: The most important results of this study is that the obstacles of woman principals to find place in administration stem from the eagerness of the women to be a principal. There are many reasons behind this eagerness. The mother roles, the household chores, the idea that the administration is suitable for the men, the fact that the women do not support their same gender are some of the obstacles for women not to prefer being principals. Conclusion and Discussion: Even if women want to be principal, the prejudge shown to them and the lack of confidence resulting from the prejudge cause the women work harder and consume away. It has been concluded that the social roles, the social culture, the patriarchy, the queen bee syndrome and the glass ceiling syndrome are the reasons which prevent the women to go forward in administration.Key words: Education Administration, Woman Principals, Feminism, Glass Ceiling Syndrome, Queen Bee Syndromeen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleKadınların okul yöneticisi olmasının önündeki engeller
dc.title.alternativeThe obstacles on woman's path to school administration
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-07-19
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmSchool administrators
dc.subject.ytmSchool administration
dc.subject.ytmEducational administration
dc.subject.ytmGlass ceiling syndrome
dc.subject.ytmOrganizational obstacles
dc.subject.ytmEducation establishments
dc.subject.ytmWomen managers
dc.subject.ytmWomen
dc.identifier.yokid10157061
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityESKİŞEHİR OSMANGAZİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid469670
dc.description.pages184
dc.publisher.disciplineEğitim Yönetimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess