TEOG sınavı matematik soruları ile 8.sınıf matematik yazılı sınav sorularının yenilenmiş bloom taksonomisi`ne göre incelenmesi
dc.contributor.advisor | Ev Çimen, Emre | |
dc.contributor.author | Ardahanli, Özkan | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T11:40:14Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T11:40:14Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2019-04-11 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/404015 | |
dc.description.abstract | Amaç: Bu araştırmanın amacı, Milli Eğitim Bakanlığı'nca 2013-2017 yılları arasında icra edilen tüm TEOG merkezi sınavlarında (mazeret sınavları dâhil) çıkan matematik soruları ile 8.sınıf matematik derslerinde uygulanan yazılı sınavların sorularını Yenilenmiş Bloom Taksonomisi (YBT)'nin iki boyutlu yapısına göre incelemek ve değerlendirmektir.Yöntem: Bu araştırmada nitel yöntemlerden doküman inceleme yöntemi kullanılmıştır. Bu kapsamda tüm TEOG sınavlarında çıkan toplam 319 matematik sorusu ile Çorum ilindeki ortaokullarda 2015-2016 eğitim öğretim yılında yapılan matematik dersi yazılı sınavlarında sorulan toplam 910 sorunun iki kodlayıcı tarafından YBT'ye göre analizi yapılmış, uzman görüşüne başvurularak sınıflandırmanın son hali verilmiştir.Bulgular: TEOG sınavı soruları ile yazılı sınav sorularının çoğunlukla YBT'nin bilgi boyutuna göre işlemsel bilgi, bilişsel süreç boyutuna göre ise uygulama basamağında bulunduğu görülmüştür. Ayrıca taksonominin bazı basamaklarında çok az sayıda soru bulunurken bazı basamaklarında ise hiç soru bulunmadığı tespit edilmiştir. Sonuç ve Öneriler: Araştırmada TEOG sınavları ile yazılı sınavlarda sorulan matematik sorularının genel olarak işlemsel bilginin uygulama basamağına ait oldukları, özellikle üst düzey bilişsel beceri gerektiren sorulara çok az yer verildiği ve TEOG ile yazılı sınav sorularının birbirlerine bu bakımdan benzerlik gösterdikleri sonucuna ulaşılmıştır. Buna göre gelecekte yapılacak merkezi ortak sınavlarda yer alacak matematik sorularının ve matematik dersleri yazılı sınavlarında sorulacak soruların Yenilenmiş Bloom Taksonomisi'nin basamaklarına daha dengeli olarak dağılması sağlanabilir; ayrıca daha üst düzey bilişsel beceri gerektiren sorulara yeterince yer verilebilir.Anahtar kelimeler: TEOG sınavı matematik soruları, 8. sınıf matematik dersi yazılı sınav soruları, Yenilenmiş Bloom Taksonomisi, matematik eğitimi. | |
dc.description.abstract | Purpose: The purpose of this research is to analyze and evaluate the mathematics questions asked in all the TEOG examinations (including its make-up exams) conducted by Ministry of Education between 2013-2017 and the questions asked in the written exams of 8th grade mathematics courses according to the two dimensional structure of the Revised Bloom's Taxonomy (RBT).Method: In this study, document analysis method of qualitative research methods was used. A total of 319 mathematics questions asked in all TEOG exams and 910 questions asked in mathematics course written examinations made in 2015-2016 academic year in Çorum province were analyzed by two coders according to RBT and classification was finalized by referring to expert opinion.Results: It was found that the questions of the TEOG exams and mathematics written exams were mostly in procedural knowledge level of knowledge dimension and in `apply` level of cognitive processes dimension. In addition, it was seen that while there were very few questions in some levels, there were no questions in some levels of the RBT.Conclusion and Suggestions: In the study, the mathematics questions asked both in TEOG exams and mathematics course written exams generally belonged to the apply level of procedural knowledge, and very few questions which require high level cognitive skills were asked. As a result, TEOG exam questions and written exam questions are similar to each other in this respect. Accordingly the mathematics questions to be asked in the future in both central examinations and written exams can be prepared in a more balanced distribution according to the Revised Bloom's Taxonomy; and also, sufficient number of questions which require higher levels of cognitive skills can be included in these exams.Keywords: TEOG exams mathematics questions, 8th grade mathematics course written exam questions, Revised Bloom's Taxonomy, mathematics education. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | TEOG sınavı matematik soruları ile 8.sınıf matematik yazılı sınav sorularının yenilenmiş bloom taksonomisi`ne göre incelenmesi | |
dc.title.alternative | Analysis of questions in the TEOG examination and questions in the mathematics written exam of 8th grade mathematics courses according to the revised bloom's taxonomy | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-04-11 | |
dc.contributor.department | Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Secondary schools | |
dc.subject.ytm | Mathematics teaching | |
dc.subject.ytm | Mathematics lesson | |
dc.subject.ytm | Transition From Basic Education To Secondary Education | |
dc.subject.ytm | Questions | |
dc.subject.ytm | Bloom?s taxonomy | |
dc.identifier.yokid | 10191954 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ESKİŞEHİR OSMANGAZİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 506424 | |
dc.description.pages | 115 | |
dc.publisher.discipline | Matematik Eğitimi Bilim Dalı |