Show simple item record

dc.contributor.advisorAnapa Saban, Pınar
dc.contributor.authorYörük, Sibel
dc.date.accessioned2020-12-29T11:39:58Z
dc.date.available2020-12-29T11:39:58Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2019-02-11
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/403971
dc.description.abstract: En az kenara sahip olması nedeniyle üçgenler, dörtgen ve çokgenler için temel teşkil etmektedirler. Dörtgen ve çokgenlerin inşası ve temel özeliklerinin belirlenmesinde üçgenlerin sahip oldukları özeliklerin bilinmesi önemlidir. Üçgenlerin sahip oldukları özeliklerin içerisinde ` eşlik ve benzerlik` kavramları gerek üçgenlerin sahip olmuş oldukları diğer özeliklerinin gerekse yamuk, paralelkenar, dikdörtgen, eşkenar dörtgen ve kare gibi özel tanımlı dörtgenlerin özeliklerinin belirlenmesinde anahtar rol oynarlar. Bu nedenle öğrencilerin eşlik ve benzerlik kavramlarını oluşturma süreçleri ve bu süreçteki belirlemiş oldukları bilişsel yapıların belirlenmesi ve bilinmesi önemlidir.Bu araştırmada sekizinci sınıf öğrencilerinin eşlik ve benzerlik kavramlarını yapılandırma süreçleri incelenmiştir. Öğretim süreci matematiksel kavramların gerçek yaşam durumları dikkatte alınarak, sınıf ortamında derin bir anlayışla geliştirilmesi için 5E öğrenme yaklaşımına dayalı etkinlikler ile planlanmış ve uygulanmıştır. Nitel araştırma desenlerinden biri olan eylem araştırması kullanılmıştır. Araştırmanın verileri öğretim süreci boyunca uygulanan 5E öğrenme temelli etkinlikler, araştırmacı günlükleri, çalışma kȃğıtları ve görüşmelerden elde edilmiştir. Araştırma Ankara ilinde yer alan bir devlet ortaokulunda öğrenim gören öğrenciler arasından amaçlı örneklemelerden ölçüt örneklemesi ve gönüllü esasına göre seçilen 9 adet öğrenci ile gerçekleştirilmiştir İki hafta sürecinde uygulanan etkinlikler sonrasında elde edilen veriler içerik ve tematik analiz teknikleri kullanılarak incelenmiştir.Birinci eylem planından elde edilen bulgulara göre öğrencilerin eşlik kavramını günlük hayattan deneyimleri doğrultusunda sözel olarak ifade etmişler ve eşlik-benzerlik kavramına dair algılarının süreç içerisinde etkinliklerle değiştiğini dile getirmişlerdir. Birinci eylem planında, öğrencilerin benzerlik oranı kavramını sezinledikleri görülmüş ve bu doğrultuda ikinci eylem planı hazırlanmıştır. İkinci eylem planında, öğrencilerin benzer üçgenlerin karşılıklı kenar uzunlukları arasındaki oranın karşılıklı açılar arasında da mevcut olduğu yönündeki sezgileri giderilmiştir. Araştırma süreci sonunda öğrenciler 5E öğrenme modeli temelli etkinlikler ile eşlik ve benzerlik kavramlarını anlamlı bir şekilde yapılandırmış ve değerlendirme çalışmasından elde edilen verilere göre de öğrencilerin zihinlerinde kalıcılığın sağlandığı bulgularına ulaşılmıştır. Bu çalışmada, öğrenci grubuna üçgen özelinden eşlik ve benzerlik konusunun öğretimi iki adet eylem planı çerçevesinde gerçekleştirilmiştir. Öğrencilerin bu süreçte, eşlik ve benzerlik konularıyla ilgili kazanımları edindikleri hem araştırmacının gözlemleri hem de öğrenciyle yapılan görüşme ve testlerle gösterilmiştir. Eşlik ve benzerlik konularının öğretiminin 5E modeli üzerinden sağlanmıştır.Anahtar Kelimeler: Matematik eğitimi, Eşlik, Benzerlik, Üçgenler 5E Öğrenme Modeli
dc.description.abstractThey are the basis for triangles, rectangles, and polygons because they have at least the edges. It is important to know the properties of triangles and polygons when their construction and basic properties are determined. Within the properties of the triangle, the concepts of `parity and similarity` play a key role in determining the properties of the special identifiers such as trapezoids, parallelograms, rectangles, rhombuses and squares, as well as other characteristics of the triangles. For this reason, it is important that students establish the concepts of parity and similarity, and that the cognitive structures they identify in this process are identified and known.In this study, the processes of constructing concepts of parity and similarity of eighth grade students were examined. The teaching process is planned and implemented with activities based on the 5E learning approach in order to develop the mathematical concepts with a deep understanding in the classroom environment by taking real life situations carefully.One of the qualitative research designs, the action research, has been used. The 5E learning-based activities applied throughout the course of the study were derived from researcher logs, study papers, and interviews. The study was carried out with 9 students chosen from volunteer subjects and sample sampling from objective samples among the students attending a state secondary school in Ankara. The data obtained after eight weeks of activities were analyzed using content and thematic analysis techniques the beginning of the lesson by supporting these expressions from time to time with the drawings they made on A4 paper. These selected students expressed that the support of the course with the visual material provided a good understanding of the lesson and provided a perceptual change in the positive direction.According to the findings obtained from the first action plan, the students have verbalized the concept of accompaniment in the direction of daily life experiences and they expressed that the perceptions about the concept of parity-similarity changed in the process. In the first action plan, it was seen that the students were perceiving the similarity rate concept and the second action plan was prepared in this direction. In the second action plan, the perceptions that the ratio between the relative edge lengths of similar triangles of students are also present between the opposite sides have been eliminated. At the end of the research process, the students structured the 5E learning model based activities and the concepts of parity and similarity meaningfully and reached the findings that the students' minds were maintained according to the results obtained from the evaluation study.Conclusions and Recommendations: In this study, the teaching of the paradigm of parity and similarity in the student group was carried out within the framework of two action plans. In this process, the learners' achievements related to companionship and similarity are shown both by the investigator's observations and by interviews and tests conducted by the student. Equivalence and similarity are taught through the 5E model of teaching.Key Words: Mathematics education, Congruency, Similarity,5E Learning Model, Triangleen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.title5e öğrenme modeli destekli etkinliklerin 8. sınıf öğrencilerinin eşlik ve benzerlik kavramını oluşturma sürecine etkisi: Bir eylem araştırması
dc.title.alternativeThe effect of 5e learning model-based activities on students : An action research
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-02-11
dc.contributor.departmentİlköğretim Anabilim Dalı
dc.subject.ytmSecondary schools
dc.subject.ytmSecondary school students
dc.subject.ytm5E Model
dc.subject.ytmInstructional models
dc.subject.ytmMathematics teaching
dc.subject.ytmMathematics education
dc.subject.ytmTriangle
dc.subject.ytmSimilarity
dc.subject.ytmCongruence
dc.identifier.yokid10189480
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityESKİŞEHİR OSMANGAZİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid504156
dc.description.pages115
dc.publisher.disciplineİlköğretim Matematik Öğretmenliği Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess