İşletmelerin dijital dönüşüm (endüstri 4.0) farkındalık ve algı düzeyinin değerlendirilmesi: Elazığ OSB örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Ülkelerin temel amaçlarının başında vatandaşlarının yaşam kalitelerini artırmak gelmektedir. Refah düzeyini artırmanın en önemli aracı ekonomik açıdan güçlü bir konuma gelmektir. Ülke ekonomilerini ayakta tutan temel unsur imalat sektöründe faaliyet gösteren işletmelerdir. İşletmeler rekabetçi konumlarını korumak ve daha üst seviyelere çıkarabilmek için teknolojik yeniliklere önem vermelidir. Bu teknolojik yeniliklerin en önemli basamağını dijitalleşme oluşturmaktadır. İşletmeler açısından dijital dönüşüm, sadece kârlılığa yaptığı katkı nedeniyle değil aynı zamanda rekabet avantajı elde etmek için de kritik bir öneme sahiptir. Bu çalışmanın amacı, Elazığ Organize Sanayi Bölgesi içerisinde faaliyet gösteren işletmelerin, Dijital Dönüşüm (Endüstri 4.0) olarak adlandırılan yeni üretim modeli hakkındaki bilgi seviyelerini ölçmek ve mevcut alt yapılarının dijital dönüşüme ne kadar uygun olduğunu belirlemektir. Bununla birlikte üretimdeki teknolojik değişimin getireceği faydaların işletmeler tarafından ne kadar bilindiği konusu da araştırılmıştır. Elazığ Organize Sanayi Bölgesi'nde faaliyet gösteren 9 farklı sektörden, 82 işletmeye hazırlanan anket uygulanmıştır. Anket sonucunda elde edilen değerler istatiksel araçlar ile analiz edilmiştir. Toplanan veriler üzerinde yapılan normallik analizi sonucunda verilerin normal dağılım göstermemesinden dolayı parametrik olmayan istatiksel yöntemler kullanılmıştır. Anketi oluşturan sürekli değişkenler arasındaki ilişkileri belirlemek için Spearman korelasyon testi uygulanmıştır. Sürekli değişkenler ile kategorik değişkenler arasındaki ilişkiler ise Kruskall Wallis H ve Mann Whitney U testi ile incelenmiştir.Yapılan analizler sonucunda, işletme yetkililerinin Endüstri 4.0 konusunda yetersiz bilgiye sahip oldukları ve Endüstri 4.0'a yönelik herhangi bir hedef ve amaçlarının bulunmadığı tespit edilmiştir. Endüstri 4.0'a genel yaklaşım ile Endüstri 4.0'a strateji ve organizasyon boyutunda yaklaşım arasında anlamlı ve güçlüye yakın bir korelasyon ilişkisi tespit edilmiştir. Şirketlerin müşteri sayısı, çalışan sayısı ve yıllık cirosuna göre Endüstri 4.0'a yaklaşımları arasında anlamlı farklılıklar tespit edilmemiştir. Araştırma Elazığ Organize Sanayi Bölgesi'ndeki farklı sektörlerin Sanayide Dijitalleşme hazırlıklarını ve beklentilerini analiz edebilmek için yapılmış ilk çalışmadır. The main purpose of the countries is to increase the quality of life of their citizens. The most important tool for increasing the level of welfare is to become economically strong. The main element that keeps the economies of the country alive is the enterprises operating in the manufacturing sector. Businesses should give importance to technological innovations in order to maintain their competitive positions and to raise them to higher levels. Digitalization is the most important step in these technological innovations. For businesses, digital transformation is critical not only for its contribution to profitability but also for gaining a competitive advantage. The aim of this study is to measure the knowledge levels of the enterprises operating in Elazığ Organized Industrial Zone about the new production model called Digital Transformation (Industry 4.0) and to determine how suitable their existing infrastructure is for digital transformation. In addition, the extent to which the benefits of technological change in production are well known by the enterprises has been investigated. A total of 82 enterprises from 9 different sectors operating in the Organized Industrial Zone of Elazığ were interviewed using the prepared questionnaire. The results of the survey were analysed using statistical tools. Nonparametric statistical methods were used since the data did not present a normal distribution as a result of the normality analysis conducted on the collected data. The Spearman correlation test was applied to determine the relationships between the continuous variables constituting the questionnaire. The relationships between continuous variables and categorical variables were examined by Kruskal Wallis H and Mann Whitney U tests.As a result of the analysis conducted, it was determined that the business authorities had insufficient knowledge about Industry 4.0, and they did not have any goals and objectives regarding Industry 4.0. A strong and nearly strong correlation was found between the general approach to Industry 4.0 and the approach to Industry 4.0 in the context of strategy and organization. No significant differences were found between the businesses' approaches to Industry 4.0 by the number of customers, number of employees and annual turnover. It is the first research study to analyse the preparations and expectations of different sectors in Elazığ's Organized Industrial Zone for Digitalization in Industry.
Collections