Özel eğitim dersinde yaratıcı drama yöntemi kullanılmasının öğretmen adaylarının kaynaştırma eğitimine ilişkin görüşlerine etkisi ve bu yöntemin uygulanabilirliğine ilişkin öğretmen adayı görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, özel eğitim dersinin drama yöntemi ile işlenmesinin okul öncesi öğretmen adaylarının kaynaştırmaya ilişkin görüşleri üzerine etkisini belirlemek ve ayrıca bu yöntemin uygulanabilirliğine ilişkin öğrenci görüşlerini belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2013-2014 eğitim-öğretim yılında Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nde 3. sınıfa devam eden 84 okul öncesi öğretmenliği öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmacı tarafından gruba 12 hafta boyunca haftada 2 saatlik bir eğitim programı uygulanmıştır. Araştırmaya katılan öğretmen adayları rastgele yöntemle deney ve kontrol grubu olmak üzere iki gruba ayrılmıştır. Deney ve kontrol grubuna 12 hafta boyunca haftada iki saat özel eğitim dersi verilmiştir. Deney grubunda bilgisayar destekli öğretim modeli, buluş yoluyla öğrenme, sunuş yoluyla öğrenme ve işbirliğine dayalı öğrenme tekniklerinin yanı sıra drama tekniği de kullanılmıştır. Deney grubuna uygulanan drama eğitiminde, rol oynama ve doğaçlama tekniklerinin yanı sıra pandomim, bölünmüş ekran, donuk imge ve öğretmenin role girmesi teknikleri de kullanılmıştır. Ayrıca deney ve kontrol grubundan rastgele yöntemle seçilen 6'şar öğretmen adayına araştırmacı tarafından geliştirilen sorular sorularak öğrencilerin dersi veren araştırmacı ve yöntemin uygulanabilirliği hakkında görüşleri alınmıştır.Katılımcıların kaynaştırma eğitimine ilişkin düşüncelerinin belirlenmesinde Stoiber, Gettinger ve Goetz (1998) tarafından geliştirilen `My Thinking About Inclusion Scale/ MTAI`, Dalğar (2011) tarafından Türkçe'ye uyarlanan Cronbach Alpha iç tutarlılık kat sayısı .73 olan `Kaynaştırma Hakkında Düşüncelerim/KHD` ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen verilerin istatistiksel analizinde bağımsız gruplar için t testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda deney ve kontrol grubunda bulunan öğretmen adaylarının kaynaştırma eğitimine ilişkin ön test puanlarının istatistiksel olarak anlamlı farklılık göstermediği tespit edilmiştir (p>.05). Ön test puanları ile kıyaslandığı zaman hem deney hem de kontrol grubunda bulunan öğretmen adaylarının kaynaştırma eğitimine ilişkin puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık olduğu tespit edilmiştir (p<.05). Bunun yanında katılımcıların sadece son test puanları kıyaslandığı zaman, deney ve kontrol grubunda bulunan öğretmen adaylarının kaynaştırma eğitimine ilişkin son test puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmadığı belirlenmiştir (p>.05). Deney ve kontrol grubundan rastgele yöntemle seçilen 6'şar öğretmen adayıyla gerçekleştirilen mülakat sonucunda drama yöntemi ile özel eğitim dersi alan deney grubundaki öğretmen adaylarında drama yöntemi kullanılmasının öğrenmeyi daha ilgi çekici hale getirdiği tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Okul Öncesi Eğitim, Özel Eğitim, KaynaĢtırma Eğitimi,Yaratıcı Drama The purpose of this study is to determine effects of processing of inclusive education lesson with drama method on pre-school teacher candidates' views on inclusive education and besides to state applicability of this prosedure on teacher candidates' views.The research study population consists of 84 students of pre-school teacher who are third grade students in Akdeniz university in 2013-2014 education and teaching year. An education programme lasting 12 weeks per two hours in a week is applied by the researcher on the group. The teacher candidates participating the research were divided into two groups randomly as experimental and control groups. Inclusive Education lesson was given for experimental and control groups for 12 weeks two hours per a week. In experimental group in computer- aided teacher model as well as the techniques based on learning through discovery, learning through presentation and cooperation, drama technique was used also. In drama education which was applied experimental group mainly role play and improvision methods were implemented, besides pantomie, split screen, dull image and participating the role by teacher methods were also implemented. Besides teacher candidates' views were asked about the researcher running the lesson and the applicability of the method by asking a questionnare developed by the researcher to six each teacher candidates randomly chosen from both experimental and control groups.For determination of participants thinking about the mainstreaming education `My ThinkingAboutInclusionScale/ MTAI` developed by Stoiber, Gettinger ve Goetz (1998) and translatted by Dalğar (2011) whose Cronbach's alpha is .73 was used. Independent t tests were used in statistical analysis of the obtained data.As a result of the study, it's detected that pre-test scores about teacher candidates' inclusive education didn't point significant difference statistically (p>0.05) . It's detected that there is significiant difference statistically among the teacher candidates' scores related to inclusive education in experimental and control groups when compared with pre-test scores (p<0.05). Besides this, it's appointed that there wasn't any significiant difference statistically among the teacher candidates' last test scores related to inclusive education in experimental and control group when compared only last test scores (p>0.05) . An oral interview developed by the researcher was carried out for six each teacher candidates randomly selected in experimental and control groups. Using drama method has made more attractive learning in experimental group teacher candidates according to the answers teacher candidates responded in the oral interview.Key words: Pre-school Education, Special Education, Inclusive Education,Creative Drama
Collections