Öğretmenlikten müdür yardımcılığına geçiş: Uyum ve sosyalleşme süreci
dc.contributor.advisor | Şentürk, İlknur | |
dc.contributor.author | Deniz, Veli | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T11:39:14Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T11:39:14Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-11-19 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/403855 | |
dc.description.abstract | Amaç: Bu araştırmanın amacı; göreve yeni başlayan okul müdür yardımcılarının yaşadıkları uyum ve sosyalleşme sürecine ışık tutarak bu süreçte karşılaştıkları sorunları tespit etmek ve yaşanan sorunlara yönelik aldıkları desteği ortaya koyarak değerlendirmektir.Yöntem: Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan olgubilim deseni ile yapılandırılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme tekniği ile belirlenen 19 müdür yardımcısından oluşmaktadır. Veriler çalışma grubunda yer alan katılımcılarla yapılan yarı yapılandırılmış görüşmeler sonucunda toplanarak içerik analizi yaklaşımına göre yorumlanmış ve kategorilere ayrılmıştır.Bulgular: Yeni müdür yardımcılarının birbirinden farklı nedenler ve beklentiler ile bu görevi üstlendikleri anlaşılmıştır. Görevleri esnasında yönetsel, iletişimsel ve bireysel sorunlar yaşadıkları ancak bu sorunlara karşı profesyonel çözüm yolları yerine daha çok sınama yanılma yöntemiyle cevap verdikleri saptanmıştır.Sonuç ve Öneriler: Görev öncesi profesyonel bir hazırlık sürecinden geçmeyen müdür yardımcılarının görevleri esnasında fazla iş yükü ile birlikte farklı sorunlarla karşılaştıkları görülmüştür. Bu nedenle müdür yardımcılarının görevleri ile ilgili uzman yardımına ve rehberliğe ihtiyaç duydukları anlaşılmıştır. Müdür yardımcılarına görevleri öncesi uygulamaya dönük eğitimlerin verilmesi ve görevleri esnasında da insan ilişkileri ve etkili iletişim konularında hizmet içi eğitim çalışmalarının yoğunlaştırılmasının gerekliliği ortaya çıkmıştır.Anahtar kelimeler: Müdür Yardımcısı, Geçiş, Uyum Süreci, Sosyalleşme Süreci | |
dc.description.abstract | Purpose: The aim of this study is to identify the problems faced by the school assistant principals who are new to the office in the process of adjustment and socialization, and to evaluate the support they receive for these problems.Method: The research is structured with a phenomenology pattern which is one of the qualitative research methods. The study group consisted of 19 assistant principals determined by criterion sampling technique. The data were collected by semi-structured interviews and divided into categories according to content analysis approach.Results: It has been understood that the new assistant principals undertake this task with different reasons and expectations. During their duties, they experienced managerial, communicative and individual problems, but instead of professional solutions to these problems, they responded by more trial-and-error method.Conclusion and Suggestions: It was observed that the assistant principals, who had not undergone a professional pre-tasking process, encountered different problems with their excessive workload during their duties. Therefore, it was understood that assistant principals needed expert assistance and guidance on their duties. It was found that there was a need to intensify the in-service trainings on human relations and effective communication issues during their duties. Keywords: Assistant Principal, Transition, Adjustment Process, Socialization Process | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Öğretmenlikten müdür yardımcılığına geçiş: Uyum ve sosyalleşme süreci | |
dc.title.alternative | Transition from teacher to assistant principle: Adjustment and socialization process | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-11-19 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Vice principal | |
dc.subject.ytm | Directors | |
dc.subject.ytm | Adjustment | |
dc.subject.ytm | Socialization | |
dc.subject.ytm | Educational administration | |
dc.subject.ytm | Managers | |
dc.subject.ytm | School administrators | |
dc.identifier.yokid | 10215437 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ESKİŞEHİR OSMANGAZİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 563425 | |
dc.description.pages | 208 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı |