Show simple item record

dc.contributor.advisorTepeli, Yusuf
dc.contributor.authorArslan, Gülten
dc.date.accessioned2020-12-03T09:30:27Z
dc.date.available2020-12-03T09:30:27Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/40384
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı, ilkokul ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencilerininünlü-ünsüz uyumuyla ilgili sözcükleri telaffuz etme durumlarının ne düzeydeolduğunu belirlemektir.Araştırmanın evrenini, 2013-2014 eğitim-öğretim yılında Antalya İli Antalyaİlçesinde öğrenim gören ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencilerioluşturmaktadır. Örneklemini ise Konaklı Beldesi'nde (mahallesinde) bulunan 4ilkokulda öğrenim gören 72 öğrenci oluşturmaktadır. Elde edilen veriler yaş,cinsiyet, okul öncesi eğitim, yaşadığı yer, ana-baba eğitimi ve Türkçe dersi akademikbaşarısı açısından incelenmiştir.Araştırmada, ilkokul ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencilerinin telaffuzdurumlarını tespit etmek amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen `ÖyküleyiciMetin`, hata sayılarını ölçmek amacıyla `Sesli Okuma Kayıt Çizelgesi` veöğrencilerin kişisel özelliklerini belirlemek amacıyla `Kişisel Bilgi Formu`kullanılmıştır.Bu araştırmada betimsel araştırma türlerinden olan tarama modeli kullanılmıştır.Verilerin çözümlenmesinde ise Kay-Kare ve Mann Whitney U Testi kullanılmıştır.Sonuçlar 0.05 anlamlılık düzeyi kullanılarak yorumlanmıştır.Araştırmanın bulguları, ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencilerinin ünlü-ünsüz uyumuyla ilgili sözcüklerde telaffuz hata oranlarının yüksek olduğunu ortayaçıkarmıştır. Telaffuz hatalarının yaşanılan yere, sınıf düzeyine, anne-baba eğitimseviyesine göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı belirlenmiştir.Anahtar Kelimeler: Türkçede ünlü-ünsüz uyumu, telaffuz, konuşma, ilkokul, sesliokuma
dc.description.abstractThe purpose of the investigation is to determine the level of pronounce situationwords regarding phonetics vowel-consonant harmony of the 2nd, 3rd and 4th gradeprimary school students.The scope of the investigation is 2nd, 3rd, 4th graders who were studying inprimary schools in Alanya district of Antalya during 2013-2014 academic year. Thesample of the research includes 72 2nd, 3rd, 4th graders who were studying in 4primary schools in Konaklı county. The gathered data has been examined andevaluated in terms of grade level, gender, preschool background, accommodationarea, parents education level and Turkish lesson academic achievement.The 2nd, 3rd and 4th grade primary school students' pronunciation situation weregathered by `Narrative Text` which was developed and used by the researcher.Additionally, in order to determine participants' levels of pronunciation problems usein reading, namely, `Oral Reading Record Table`, a text was developed and used bythe researcher. In order to gather demographic information about the participants a`Personal Information Form` was also used.In this study, the survey model, descriptive method is used. Chi-square, MannWhitney U tests are used for data analysis. And data has been interpreted in 0.05level.The findings of the research revealed that, a rate on 2nd and 3rd and 4th gradestudents' pronunciation problems related words about vowel-consonant harmony washigh. Additionally, there were slightly significant difference in terms of grade level,accommodation area and educational background of the parents.Keywords: Vowel-consonant harmony in Turkish, pronunciation, speech, primaryschool, oral readingen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleİlkokul öğrencilerinin ünlü - ünsüz uyumuyla ilgili sözcükleri telaffuz etme durumları üzerine bir inceleme
dc.title.alternativeA study abaut pronounce situation words regarding phonetics vowel - consonant harmony of primary school students
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİlköğretim Anabilim Dalı
dc.subject.ytmOral reading
dc.subject.ytmMann-Whitney Test
dc.subject.ytmPrimary education students
dc.subject.ytmGrammar
dc.subject.ytmPronunciation
dc.subject.ytmPrimary education
dc.subject.ytmSpeaking
dc.subject.ytmVowel harmony
dc.subject.ytmConsonants
dc.subject.ytmSpeaking skills
dc.identifier.yokid10066722
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityAKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid394935
dc.description.pages110
dc.publisher.disciplineİlköğretim Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess