Influence of the Erasmus Student Mobility Programme on competence development of students
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bologna Süreci'nin kapsamlı amaçlarına hizmet eden Erasmus programı, dünya çapında önde gelen, popüler öğrenci değişim programları arasında yer almaktadır. Programın geçmişi 1987'ye kadar uzanmasına rağmen, uluslararası eğitim deneyimi kazanmak isteyen Türk öğrenciler için Avrupa'nın kapıları 2004 yılında Türkiye'nin programa dahil olması ile açılmıştır. Tarihi boyunca sürekli gelişen, kapsamlı alt programları sayesinde, Erasmus programı her zaman güncel kalmış ve programdan yararlananların bireysel beceri ve yeterliklerinin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Bu prensibin uygulanmasında büyük önem arz eden değişim öğrencilerinin yeterlik gelişimleri, önemli bir hedef olarak görülmektedir. Erasmus programına benzer şekilde Avrupa Konseyi tarafından geliştirilen Avrupa Dilleri Ortak Çerçeve Programı, bir çok kullanım alanının yanı sıra, dil kullanıcılarının yeterliklerinin değerlendirilmesi ve ölçülmesi için sıklıkla başvurulan bir araçtır. Bu çalışmanın amacı, Erasmus programının katılan öğrencilerin yeterlik gelişimlerine etkisini incelemektir. Avrupa Dilleri Ortak Çerçeve Programı'na göre, yeterlikler, genel ve iletişimsel dil yeterlikleri olarak iki gruba ayrılmıştır. Çalışmanın verileri, iki veri toplama yöntemi kullanılarak elde edilmiştir. Daha önce Erasmus programına katılan 94 Akdeniz Üniversitesi öğrencisine Avrupa Dilleri Ortak Çerçeve Programı odaklı yeterlik tanımları doğrultusunda, 30 ifadeden oluşan Likert ölçeği anketi uygulanmıştır. Dilbilimsel yeterlik gelişimi verilerini desteklemek için 32 öğrenciye Erasmus hareketliliklerinden döndükten sonra dil yeterlilik testi uygulanmıştır. Erasmus öncesindeki dil yeterlilik testi notları Akdeniz Üniversitesi Uluslararası İlişkiler Ofisi'nden temin edilmiş olup, dil notlarının istatistiksel analizleri yapılmıştır. Çalışmanın bulguları, Erasmus programının genel ve iletişimsel dil yeterliklerini geliştirmede önemli bir etkisi olduğunu ortaya çıkarmıştır. Özellikle, katılımcıların kültürlerarası farkındalıklarında önemli bir gelişim gözlenmiştir. Çalışmanın bulguları göz önüne alındığında, Türk üniversite öğrencilerinin uluslararası değişim programlarına katılımları teşvik edilmeli ve desteklenmelidir. The Erasmus programme which serves overarching aims of the Bologna Process, is considered one of the most prominent popular student exchange programmes around the world. Although its roots date back to 1987, Turkey's involvement in the programme actualized in 2004, and opened the doors of Europe for Turkish university students who would like to have international education experience. Thanks to its comprehensive sub-programmes that have been continuously developed throughout its history, the Erasmus programme has always remained up-to-date and inexhaustibly aimed to develop individual skills and competences of participants. Of vital importance in implementing this principle, development of the competences of exchange students is commonly considered a substantial goal. Similarly to the Erasmus programme, the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR), developed by the Council of Europe, is a widely referred tool for the evaluation and assessment of language users' competences in addition to its several other uses. The purpose of the study is to investigate whether the Erasmus programme has an effect on competence development of the students who participated in the mobility. Competences were grouped into general and communicative language competences in accordance with the CEFR. Data were obtained through two collection instruments. A five-point Likert scale questionnaire consisting of 30 statements, which followed the CEFR-based competence definitions, was applied to 94 students of Akdeniz University who previously participated in the Erasmus programme. In order to support the data of linguistic competence development, a language proficiency test, was applied to 32 students upon their return from the Erasmus mobility. Pre-erasmus language proficiency test scores were obtained from the International Relations Office of Akdeniz University and statistical comparison of these scores was performed. The findings of the study revealed that Erasmus programme has a significant impact on developing general and communicative language competences of the students. Particularly significant development of the participants in intercultural awareness was observed. In consideration of the findings of this study, it is suggested that participation of Turkish university students in international mobility programmes should be fully encouraged and supported to the greatest possible extent.
Collections