İlk ve orta okullardaki öğretmenlerin narsistik kişilik eğilimleri ile örgütsel özdeşleşme düzeyi arasındaki ilişkinin incelenmesi: Antalya ili örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, Antalya merkez ilçeler olan Muratpaşa, Döşemealtı, Konyaaltı ve Kepez'de görev yapmakta olan ilk ve ortaokul öğretmenlerinin, narsisizm eğilimleri ile örgütsel özdeşleşme düzeyleri arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Belirtilen ilçelerde görev yapan öğretmenlerden anket aracılığıyla veri toplanmış ve nicel yaklaşımlardan yararlanılmıştır. Çalışma boyunca, bir genel tarama modeli olan ilişkisel tarama modeli benimsenmiştir.Araştırmaya 153 kadın, 204 erkek olmak üzere toplam 357 öğretmen katılmıştır. Araştırmanın verileri 3 bölümden oluşan bir anket ile toplanmıştır. Birinci bölümde, öğretmenlerin cinsiyetini, yaşını, medeni durumunu, eğitim durumunu, meslekteki kıdemini, çalışmakta olduğu kurumdaki kıdemini, branşını, çalışmakta olduğu kurumdaki öğretmen sayısını ve görev yapılan ilçeyi ortaya koymak amaçlı demografik bilgiler mevcuttur. Anketin ikinci bölümünü 18 maddeden oluşan Örgütsel Özdeşleşme Ölçeği kullanılmıştır. Ölçek; uyum, özdeşleşme ve içsellik olmak üzere 3 boyuttan oluşmaktadır. Anketin son bölümü Narsisistik Kişilik Envanterinden (NKE) oluşmaktadır. NKE, üstünlük, sömürücülük, otorite, kendine yeterlilik, hak iddia etme ve teşhircilik olmak üzere 6 boyuttan oluşmaktadır. Anketlerin uygulanması için öncelikle Milli Eğitim Bakanlığından gerekli izinler alınmış, ardından rastgele seçilen okullar birebir ziyaret edilmiş ve gönüllülük esasına dayalı olarak öğretmenlerin anketleri doldurmaları sağlanmıştır. Öncelikle; öğretmenlerin narsistik kişilik eğilimleri ile örgütsel özdeşleşmeleri arasındaki ilişkileri belirlemek amacıyla Pearson korelasyon analizi yöntemi kullanılmıştır. Verilerin analizinde cinsiyete ve medeni duruma göre farklılıkları incelemek için t – Testi yapılmış; yaş, eğitim durumu, mesleki kıdem, çalışılmakta olunan kurumdaki kıdem, branş, kurumdaki öğretmen sayısı ve görev yapılan ilçe değişkenlerinin analizinde ilişkisiz ölçümler için tek faktörlü varyans analizi (One-Way ANOVA) ile incelenmiştir.Ortaya çıkan temel sonuç öğretmenlerin narsistik kişilik eğilimleri ile örgütsel özdeşleşme değerleri arasında düşük düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğudur. Anahtar kelimeler: Narsisizm, Narsisistik kişilik özelliği, Örgütsel özdeşleşme The purpose of this study is to put forward the relationship between the narcissistic tendencies of the primary and secondary school teachers who work in the central districts of Antalya city (Muratpaşa, Döşemealtı, Konyaaltı and Kepez) and their organizational identification levels. While collecting datas from teachers, quantitative research approaches has been used. The study was designed in the relational-screening model which is a general screening model. The sample of this research consisted of 357 teachers including 153 women and 204 men. The datas were collected through a scale which consisted of 3 parts. In the first part there is information about the demographic information of teachers such as the gender, age, the marital status, the education, the occupational and the institutional tenure, and the districts of teachers' schools. In the second part, the Organizational Identificaton Scale (OIS) which examines the organizational identification levels of the teachers was used. The scale consists of 3 dimensions; consistency, identification and interiority. The last part of the scale is The Narcissistic Personality Inventory (NPI), which examines the narcissistic tendencies of the teachers. NPI comprises of 6 dimensions; superiority, exploitativeness, authority, self sufficiency, entitlement, and exhibitionism.Before implementation, necessary permissions were taken from Ministry of National Education, then the schools were visited one by one and fulfillment of the questionnaires are provided on the basis of valuntariness. To examine differences by gender and marital status of the teachers in the analysis of data t- Test and to analyze the differences between the the education, the occupational and the institutional tenure, and the districts of teachers' schools, ANOVA techniques were used. for the intergroup comparison tests made to the scale and the sub-dimensions Mann-Whitey u test was used in the comparison of two-group variables; Kruskal Wallis h test was used in the comparison of three-or-more-group variables from the non-parametric test techniques.According to the research findings, there is a positive relationsip between the variances of teachers' narcissistic personality traits and their organizational identification. Keywords: Narcissism, Narcissistic Personality Traits, Organizational Identification
Collections