Beden eğitimi öğretmenlerinin mesleki sosyalleşme düzeyleri ve örgütsel adanmışlıklarının araştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Elazığ ilindeki Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Mesleki Sosyalleşme ve Örgütsel Adanmışlık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından (cinsiyet, yaş, medeni durum, mesleki kıdem, okuldaki kıdem) farklılaşacağı temel hipotezinden yola çıkılarak yapılan çalışma; Elazığ ilinde görev yapan 306 Beden Eğitimi Öğretmeninden 256'sını kapsamıştır. Çalışmanın amacına ulaşmak için oluşturulan veri formu üç bölümden oluşmaktadır. Demografik bilgilerin belirlenmesine yönelik altı soru araştırmacı tarafından oluşturulmuştur. Araştırmanın temel hipotezinin sınanmasını sağlayan `Örgütsel Adanmışlık` ölçeğinin orijinali Rich, Lepine ve Crawford' a (2010) aittir. 18 maddelik beşli likert (Hiç katılmıyorum (1), Katılmıyorum (2), Kararsızım (3), Katılıyorum (4), Tamamen katılıyorum (5) ) ölçeği Kurtpınar (2011) tarafından Türkçeye uyarlanarak geçerlik ve güvenilirlik analizleri yapılmıştır (0.94). Ortalama puanlar, Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Örgütsel Adanmışlıklarını belirlemektedir. Üçüncü bölümde ise Özbek ve Ercan tarafından (2014) geliştirilen `Beden eğitimi öğretmenlerinin mesleki sosyalleşme düzeylerini` saptayan bir ölçek kullanılmıştır. Cronbach-Alpha katsayısı, bulunmuştur (0.84). Beden eğitimi öğretmenleri için mesleki sosyalleşme ölçeğinde, iş doyumu boyutunda 13 madde, motivasyon boyutunda 6 madde, bağlılık boyutunda 7 madde ve kabullenme boyutunda 5 madde olmak üzere, dört boyut altında 31 madde yer almıştır. Araştırmaya katılan beden eğitimi öğretmenlerinin örgütsel adanmışlık ( =76.91), mesleki sosyalleşme ( = 124,61) ortalama puanlarının kendi içerisindeki skalanın ortalamasının üstünde bulunmuştur.Sonuç olarak; Elazığ'da ki beden eğitimi öğretmenlerinin mesleki sosyalleşme ve örgütsel adanmışlıkları araştırıldığında cinsiyet, medeni durum ve eğitim durumlarında farklılaşma istatistiki açıdan anlamlı kabul edilmemiştir.Yaş, mesleki kıdem ve okuldaki kıdemleri arttıkça mesleki sosyalleşme ve örgütsel adanmışlık düzeylerinin arttığı görülmüştür.Araştırmaya katılan beden eğitimi öğretmenlerinin mesleki sosyalleşmeleri arttıkça örgüte bağlılıkları da (adanmışlık) artmıştır.Mesleki sosyalleşmenin arttırılması için gerekli tedbirler alınmalıdır. Alınacak tedbirler örgütsel adanmışlığı arttıracaktır. The study, based on the basic hypothesis that the levels of vocational socialization and organizational commitment of teachers in Elazıg Province differ in terms of various variables (gender, age, marital status, vocational seniority, school seniority), excluded 256 of 306 physical education teachers working in Elazıg. The data form created to achieve the purpose of the work consists of three parts. Six questions were asked by the researcher to determine demographic information. The original of the `organizational commitment` scale, which provides the test of the basic hypothesis of the study, belongs to Rich, Lepine and Crawford (2010). Validity and reliability (0.94) analyses were carried out by the 18-point five likert (1), disagree (2), undecided (3), agree (4), completely agree (5) scale adapted to Turkish by Kurtpınar (2011). In the third part, a scale was developed by Özbek and Ercan (2014) to determine the level of vocational socialization of physical education teachers. Cronbach-alpha coefficient, (0.84) was found. For physical education teachers, there were 13 items in the occupational socialization scale, 13 items in the job satisfaction dimension, 6 items in the motivation dimension, 7 items in the commitment dimension and 31 items in the acceptance dimension. Organizational commitment ( =76.91), occupational socialization ( = 124.61) and the mean scores of the teachers of physical education were higher than the mean scores of the teachers of Physical Education.As a result, the differences in gender, marital status and educational status in Elazıg were not considered statistically significant when the vocational socialization and organizational commitment of physical education teachers were investigated.As the age, vocational seniority and seniority in the school increased, the levels of vocational socialization and organizational commitment increased. As the occupational socialization of the physical education teachers participating in the study increased, their devotion to the organization (dedication) increased.Necessary measures should be taken to increase professional socialization. Measures to be taken will increase organizational commitment.
Collections