Ortaöğretim kurumlarında güvenliği sağlamada karşılaşılan problemlerin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Öğrenme ve öğretme faaliyetlerinin neredeyse tamamının geçtiği okullar, günümüzde pek çok zorlukla karşı karşıya kalmaktadır. Bu araştırmanın genel amacı ortaöğretim kurumlarında okul güvenliğini sağlamada karşılaşılan problem durumlarının alt boyutlarının kapsamlı bir şekilde incelenmesi ve belirlenmesidir. Bu amaçla nitel araştırma yöntemlerinden bütüncül çoklu durum çalışması deseni tercih edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu 2015-2016 eğitim öğretim yılında Antalya'da dört farklı okul türü (fen lisesi, sosyal bilimler lisesi, anadolu lisesi, mesleki ve teknik anadolu lisesi) arasından belirlenen beş farklı ortaöğretim kurumunda görev yapmakta olan yönetici (n=6), rehber öğretmen (n=5) ve sınıf rehber öğretmeni (n=5) olmak üzere toplamda 16 katılımcıdan oluşmaktadır. Nitel veriler, araştırmacı tarafından mevcut alanyazına dayanılarak hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemi ile nitel veri analizi yazılımı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın bulguları dört ana temada incelenmiştir: (1) okul güvenliği kavramı ile ilgili görüşler, (2) son altı ay içinde karşılaşılan problem durumlar, (3) okul güvenliğini sağlamada karşılaşılan problem durumlar ve (4) okul güvenliğini sağlamak için alınan önlemler ve tavsiye edilen önlemler. Araştırmanın bulguları frekans ve yüzde dağılım tablolarıyla sunulmuş ve katılımcıların görüşleriyle betimlenmiştir. Çalışma, okul güvenliğinin; zorbalık, problemli cep telefonu kullanımı, bağımlılık yapıcı madde kullanımı, okuldaki fiziksel düzenlemeler ve yetersiz sosyal imkânlardan olumsuz etkilendiğini ortaya koymaktadır. Katılımcılar okul güvenliğini sağlamak için kamera, nöbetçi öğretmen ve idareci, güvenlik görevlisi, doğal afet tatbikatı, okul kurallarının farklı yollar ile ilan edilmesi vb. önlemleri belirtmişlerdir. Sonuç olarak güvenli okullar öğrencilerin akademik başarısı üzerinde olumlu etkiye sahiptir. Ortaöğretim kurumlarında güvenliği sağlamada karşılaşılan problemleri belirlemek ve incelemek, güvenli okul planı hazırlamaya yardımcı olabilir. Ayrıca politika yapıcılara; okul güvenliği ile ilgili tüm paydaşlara hizmet içi eğitim verilmesi, öğretmen adaylarına eğitim fakültelerinde güvenli okul temalı dersler verilmesi ve kapsamlı kriz yönetim planı oluşturulması gibi öneriler verilmiştir. Anahtar Kelimeler: Okul Güvenliği, Güvenli Okul, Okullarda Güvenlik Problemleri Schools, where almost all of the learning and teaching activities take place, face many challenges nowadays. The aim of this study was to investigate and identify the sub-dimensions of the school safety problems encountered in secondary schools. For this purpose, holistic case study design was selected among qualitative methods. The sample of the study involved a total of 16 participants working as principals (n=6), counselors (n=5), and teachers (n=5) in five different secondary schools in Antalya, Turkey from four different school types (i.e., science, social sciences, anatolian and anatolian technical and vocational high school).The participants were selected through maximum variation sampling among purposive sampling methods, and the study was conducted in 2015-2016 academic year. Qualitative data were collected through semi-structured interviews by means of an interview form created based on the current literature by the researcher. The acquired data were analyzed using qualitative content analysis through a qualitative data analysis software. The findings were organized around four main themes: (1) the views about the concept of school safety, (2) the problems encountered in the last six months, (3) the issues encountered in ensuring the school safety, and (4) the safety measures taken to ensure school safety and recommended safety measures. The findings were demonstrated descriptively by means of frequency and percentage tables and with extracts related to the views of the participants. The study revealed that school safety was affected negatively by bullying, problematic mobile phone usage, addictive substance usage (smoking, drugs, alcohol), physical arrangements at school, and inadequate social facilities. Participants stated the measures to ensure the school safety that camera, hall monitor, unarmed private security guard, disaster drill, announcing school rules in different ways and so on. As a conclusion, safe schools have positive impact on academic achievement of students. Investigating and identifying the school safety problems encountered in the secondary schools can help to design a safe school plan. Furthermore, recommendations for policy makers was made as giving in-service training about school safety to all stakeholders, giving courses for teacher candidates based on safe schools in the faculty of education, and developing comprehensive crisis management plan. Keywords: School Safety, Safe School, Safety Problems in Schools
Collections