Spor bilimleri fakültesi ile beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin akademik motivasyon düzeylerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
1. ÖZETBu çalışma yaşantımızın her anlamında önemli bir yer teşkil eden motivayon kavramının öğrencilerin günlük yaşantılarına ve akademik düzeylerine etkisinin belirlemesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini Türkiye'de seçilen bazı Spor Bilimleri Fakültesi ile Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencilerinden oluşmaktadır. Örneklemi ise 2017-2018 eğitim öğretim yılında Fırat Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi; İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu; Atatürk Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi; Yüzüncü Yıl Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu; Dicle Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu; Bartın Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu; Sakarya Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören 6400 öğrenci içerisinde tesadüfi örneklem ile belirlenen 1048 öğrenciden oluşmaktadır. Yapılan araştırmada evrenin %16' sına tekabül eden öğrenciye anket uygulanmış fakat 48'i değerlendirmeye uygun bulunmamıştır. Çalışma nicel araştırma veri toplama yöntemlerinden biri olan anket yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada öğrencilerin motivasyon düzeylerini belirlemek amacıyla Vallerand ve ark. tarafından geliştirilen, Karagüven tarafından Türkçe'ye uyarlanan `Akademik Motivasyon Ölçeği` kullanılmıştır. Elde edilen veriler IBM SPSS 22.0 paket programında değerlendirilmiştir. Verilerin analizinde yüzde, frekans, bağımsız değişkenlere bağlı farklılaşma düzeyini değerlendirmek için parametrik verilerde `independent sample t-testi` ve `tek yönlü varyans analizi (ANOVA)` kullanılmıştır. Yapılan istatistiksel çözümlemelerin anlamlılık düzeyi (alfa (α) yanılma düzeyi) p<0.05 olarak kabul edilmiştir.Sonuç olarak, Katılımcıların cinsiyet değişkenine göre içsel motivasyon düzeyine bakıldığında cinsiyetlere göre anlamlı bir farklılık olduğu anlaşılmıştır. Kadın katılımcıların motivasyon düzeylerinin erkek katılımcılara oranla daha yüksek olduğu tespit edilmiştir ( p<0.05). Yine katılımcıların okudukları bölüm değişkenine göre dışsal motivasyon düzeyine bakıldığında, en yüksek dışsal motivasyonun Yöneticilik ve Rekreasyon bölümü öğrencilerinde olduğu en düşük dışsal motivasyonun öğretmenlik bölümü öğrencilerinde olduğu ve anlamlı bir farklılaşma oluşturduğu görülmüştür ( p<0.05).Öğrencilerin bağlı bulundukları üniversitelere göre akademik motivasyonlarının en yüksek olduğu üniversiteler; Yüzüncüyıl, İnönü, Atatürk Üniversitesi olduğu, en düşük motivasyon düzeyinin ise Dicle ve Sakarya Üniversitesi olduğu görülmüştür.Anahtar kelimeler: Motivasyon, Akademik Motivasyon, İçsel Motivasyon, Dışsal Motivasyon, Akademik Başarı This study was carried out for the purpose of determining the effect of motivation concept, which has an important place in all aspects of our life, on daily lives and academic levels of students.The population consists of students in some Faculties of Sports Sciences and School of Physical Education and Sports selected in Turkey. Its sample consists of 1048 students determined with random sampling among 6400 students receiving education in Fırat University Faculty of Sports Sciences; İnönü University School of Physical Education and Sports; Atatürk University Faculty of Sports Sciences; Yüzüncü Yıl University School of Physical Education and Sports; Dicle University School of Physical Education and Sports; Bartın University School of Physical Education and Sports; Sakarya University Faculty of Sports Sciences in 2017-2018 academic year. A survey was applied for students corresponding to 16% of the population in the research, but 48 of them were found inappropriate for the assessment. Survey method which is one of quantitative research data collection methods was used in the study. `Academic Motivation Scale` developed by Vallerand et al. and adapted to Turkish by Karagüven was used in the research for the purpose of determining the motivation levels of students. Data obtained were evaluated in IBM SPSS 22.0 packaged software. `Independent sample test` and `one-way analysis of variance (ANOVA)` in parametric data were used in data analysis for the purpose of evaluating differentiation level depending on percentage, frequency and independent variables. Significance level of statistical analyses (alpha (a) error level) was accepted as p<0.05. As a result, considering the internal motivation level of the participants according to gender variable, it was understood that there is a significant difference according to genders. It was determined that motivation level of female participants is higher than that of male participants (p<0.05). Again considering external motivation level of participants according to department variable, it was observed that students in Department of Management and Recreation have the highest external motivation; students in Department of Teaching have the lowest external motivation, and this constitutes a significant difference (p<0.05). It was observed considering the universities which students are affiliated with that students in Yüzüncü Yıl University, İnönü University, Atatürk University have the highest academic motivation; students in Dicle University and Sakarya University have the lowest academic motivation.Keywords: Motivation, Academic Motivation, Internal Motivation, External Motivation, Academic Achievement
Collections