Eğitim yöneticiliğinden ayrılmış kadınların yaşadığı sorunlara ilişkin görüşleri: Fenomenolojik bir çalışma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, MEB' e bağlı devlet okullarında eğitim yöneticiliği görevinden ayrılmış kadın öğretmenlerin yaşadıkları sorunlara ilişkin görüşlerini ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Çalışma, nitel araştırma modellerinden fenomenolojik çalışma deseninde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Antalya ili merkez ilçelerinde görev yapan, yöneticilikten ayrılmış 9 kadın öğretmen oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Görüşmelerin ses kayıtları yapılmıştır. Yapılan görüşmelerde elde edilen verilere betimsel analiz ve içerik analizi yapılmıştır. Araştırma verilerinin analizi sonucunda yöneticilikten ayrılmış kadın öğretmenlerin yaşadıkları sorunlar şu ana temalar altında toplanmıştır; sosyal, ailevi, yönetimin işleyişi, kişisel özellikler, sorunları çözme yöntemleri ve yıpranmaya bağlı etkenlerden kaynaklanan sorunlar.Çalışmada yer alan katılımcıların tamamı kadın yöneticilerin tüm kurumlarda olması gerekliliğinin altını çizmişlerdir. Bununla birlikte, ağırlıklı olarak ailevi sorumlulukları, cinsiyet ayrımcılığı, toplumsal önyargı ve yıpranma sebepleriyle yöneticiliği bırakmak durumunda kaldıklarını belirtmişlerdir. Bu durum hala kadınların, 'kadın işi' olarak nitelendirilen eğitim alanında dahi, yönetim kademelerinde yer almalarının önündeki en büyük engellerin toplumsal yargılar ve roller olduğu şeklinde değerlendirilebilir.Araştırma sonuçları, eğitim yöneticiliğini tecrübe etmiş kadın öğretmenler tarafından yaşanan sorunların tespiti, eğitim yöneticisi olmak isteyen kadın öğretmenlere yol gösterici olması, bu sorunların nasıl aşılabileceği konusunda getirdikleri önerilerle birlikte, yönetici olarak bulundukları mevkiiyi koruma ve daha da güçlendirip yükselmelerini sağlamalarına yardımcı olması açısından önemlidir.Anahtar Kelimeler: Eğitim, Kadın Yönetici, Kadın Yönetici Sorunları This study aims to reveal the views of female teachers working for the Ministry of Education and resigned from educational administration, about the problems they face during their management. The research is a qualitative study designed in phenomenological methodology. The participants of the research are 9 female teachers resigned from educational management and working in central districts of Antalya city during 2014-2015 Academic Year. Data were collected through semi-structered interviews. The interviews were recorded by an audio recorder and transcribed by the researcher. In this study, the data obtained were analyzed via descriptive analysis and content analysis techniques. The research results indicated that the problems of which the participants faced during their management were gathered under six main themes: social, domestic, the functioning of the administration, personal characteristics, problem-solving methods and (physical and pyschological) fatique. All participants of this study underlined the necessity of female managers to take part in all institutions. In addition to this, they reported the reasons of their resignation from educational management mainly as family responsibilities, gender discrimination, social prejudice and fatique. This reveals that social prejudice and their gender roles are still the main obstacles in front of woman to get managerial positions even in the field of education which is seen as a 'woman's job'. The results of this research are substantial for determining the problems of female education managers by the ones who learn it the hard way, being a guide for identifying ways to augment their involvement in the field and offering suggestions about how to overcome these problems.Key Words: Education, Female Managers, Problems
Collections