Milli Eğitim Bakanlığının yönetim enformasyon sistemleri kapsamında sunduğu elektronik hizmetlerin karar destek sistemi olarak kullanılması: Temellendirilmiş bir kuram çalışması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yönetim enformasyon sistemleri kapsamında okullarımızın kullanımına sunulan elektronik hizmetlerin karar destek sistemlerine dönüştürülmesi yönünde kuram geliştirmeyi amaçlamaktadır. Çalışma aynı zamanda nitel araştırma yöntemlerinden temellendirilmiş kuram çalışması olup yorumlayıcı paradigmaya dayanmaktadır. Gönüllülük esasına dayalı olmak koşulu ile izinleri alınan okul yöneticileri ve okulların psikolojik danışma ve rehber öğretmenleri araştırma grubunu oluşturmaktadır. Çalışmaya 4 devlet ortaokulu, 3 devlet Anadolu lisesi, 2 devlet ilkokulunda görev yapmakta olan 6 okul müdürü, 5 müdür yardımcısı, 6 rehber öğretmen gönüllü olarak katılım göstermişlerdir.Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinin en sık kullanılan veri toplama aracı olan yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılmış, konuşmacıların verdiği cevaplar ses kayıt cihazına kaydedilmiş, bu kayıtlar çözümlenerek metne dökülmüştür. Elde edilen bu dokümanlar üzerinde NVIVO 10.0 programı kullanılarak içerik analizi ile birlikte temellendirilmiş kuram çalışmalarının işlem adımları olan açık kodlama, eksensel kodlama ve seçici kodlama uygulanarak temalar elde edilmiştir. Elde edilen bu temalar ışığında da yönetim enformasyon sistemlerinin karar destek sistemlerine dönüşümünü ve okullarda karar destek sistemlerinin nasıl olması gerektiğini açıklayan genel bir model ve bu modele ait üç alt model elde edilmiştir.Araştırmanın bulguları analiz edildiğinde elde edilen modelin açık sistem kuramı ile benzerlik gösterdiği görülmüştür. Buna göre açık sistem kuramında giriş öğesine karşılık gelen `Etkin Kullanıcı Arayüzü`, süreç öğesine karşılık gelen `Kolektif Katılım Temelli İzleme Sistemi` ve çıktı öğesine karşılık gelen `İstatistiksel Raporlama` okullarda uygulanacak karar destek sistemi modelinin temel taşlarını oluşturmaktadır. This study aims to develop a theory for transforming electronic services in the scope of management information systems offered by Ministry of National Education to be used in schools to decision support systems. Study is, at the same time, a grounded theory which is one of the methods of qualitative researches and is also based on interpretive paradigm. On volunteer basis, research group consists of school directors and teachers of school's psychological counseling and guidance services whose permission were granted. 6 school principals, 5 assistant principals, 6 guidance counselors' who are working in 4 official secondary schools, 3 official Anatolian high schools, and 2 official primary schools participated voluntarily to the study.In this research, semi-structured interview form which is one of the most common data collection tool of qualitative researches was used, answers of participants were recorded, these records were decoded and transcripts of the records were obtained. Applying to these documents content analysis and open coding, axial coding and selective coding that are the steps of grounded theory using software NVIVO 10.0, themes were reached. By the help of these themes, a general model and three sub-models that are explaining transformation of management information systems to decision support systems and how this new system processes in schools were obtained.Analyzed the findings of the research, it was seen that model obtained has some similarities with open system theory. Accordingly, the `Active User Interface` corresponding to the `input` element, `Collective Participation Based Monitoring System` corresponding to the `process` element and the `Statistical Reporting` corresponding to the `output` item in open system theory, constitutes the cornerstones of the decision support systems that will be applied in schools.
Collections