Fen bilimleri öğretmen adaylarının yakın çevresindeki bitkileri tanıma düzeyleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma Fen Bilgisi programında öğrenim gören öğretmen adaylarının yakın çevrelerindeki bitkilerini tanıma düzeyleri ve biyolojik çeşitlilik hakkında farkındalıklarını belirlemek amacıyla yürütülmüştür.Nitel bulguları nicel bulgularla destekleyen, fen alanı araştırmalarda da sıkça kullanılan karma araştırma yöntemi ve iki değişken arasındaki farklılığa bakılan karşılaştırmalı durum çalışması seçilmiştir. Araştırma belli bir amaç doğrultusunda yürütüldüğü içi amaçlı örneklem yöntemiyle çevreyle ilgili ders alan ve almayan öğretmen adayları seçilmiştir. Araştırma çevreyle ilgili ders almayan 1. ve 2. Sınıf öğretmen adayları ve çevreyle ilgili ders alan 3. ve 4. Sınıf öğretmen adaylarıyla yürütülmüştür. Çalışmada veriler iki şekilde toplanmıştır. Birinci kısımda yakın çevrelerindeki bitkilerini tanıma düzeyleri belirlemek için bir form kullanılmış ve bir istatistik programıyla nicel bulguları bulunmuştur. İkinci kısımda ise biyoçeşitlilik görüşme sorularıyla da öğretmen adaylarının biyoçeşitlilik ve çevre sorunlarına karşı daha detaylı incelemek için bir görüşme formu kullanılmıştır. Nicel bulgular istatistik programıyla, nitel bulgular ise içerik analiz yöntemiyle bulunmuştur.Araştırmanın bulgularında kızlarla erkekler arasında anlamlı bir fark görüldüğü ve sınıf düzeyleri arttıkça yakın çevrelerindeki bitkileri ve önemini de kavradıkları tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarının çevreyle ilgili bilgi edindikleri yer internet iken; sınıf düzeyi arttıkça diğer yayın ve yayım organlarına başvurdukları görülmektedir. Öğretmen adayları biyolojik çeşitliliğin azalmasındaki en önemli faktöre toplumun bilinçsizce davranmasını söylerken, artması için ise ceza uygulaması ve topluma eğitim verilmesi gerektiğini söylemişlerdir. Öğretmen adaylarının 3. Sınıfta aldıkları öğretim teknolojileri ve materyal dersi çevreyle ilgili proje yaparken öğretim materyalleri yapmak, eğitici oyunlar gibi öğretim yöntemleri öne sunmuşlardır.Çevre bilimi, evrim gibi dersleri alan öğrencilerin biyoçeşitlilik hakkında daha diğer düzeylere göre daha bilinçli oldukları ve 4. Sınıfların staj yapmalarından dolayı kendilerini bir öğretmen gibi hissettikleri ve öğrencilerin düzeyine uygun projeler geliştirdikleri sonucu çıkmıştır. 4. Sınıf öğretmen adayları alt kademedeki öğretmen adaylarına kıyasla çevre farkındalığı yüksektir ama bütün öğretmen adayları biyolojik çeşitlilik kavramını tür çeşitliliğiyle karıştırmışlardır. Buda aldığı derslerin olumlu yönde etki ettiği ama yeterli olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. This study has been conducted to determine the awareness about biological varlety and the limitation of knowledge about plant recognition of science teacher candidates.Combined research method, which supports qualitative findings with quantitative findings while being widely used in science researches and comperative state study which focuses on the differences between two changeables have been chosen.Because the research is conducted for a spesific purpose, teacher candidates who take lessons about environment and those who do not have been chosen with purposeful sampling method. The research has been conducted with 1st and 2st year teacher candidates who do not get lectures on nature and 3 rd and 4 th year candidates who do. The data has been collected in two ways. İn the first part a form is given to assess their level of plant recognition and quantitative findings are received with a statistics programe. İn the second part an interview form is used to learn more about their stand on biovariety and enviromental issues with bio-diversity based questions. Quantitative findings are acquired with a statistics programe and qualitative findings are acquired by content analysis. The findings suggest that there is a significant difference between male and female participants and that they realize more about the plants and their importance as their Education proceeds. While the source where candidate teachers learn about environment is the internet; it is recognized that they consult to other publishings and sources as their Education level increases.Candidates confuse the consept of bio-diversity with diversity of kind. While they use Education Technologies and material lesson which they are given in the 3rd year to create a project about the enviroment, they also presented other teaching methods like creating teaching methods and educational games. Prospective teachers stated that the reason why bio-diversity is decreasins is basıcally because the community is ignorant and that education and punishment is necessary for it to increase.Another finding is that students who get lessons like `nature science` or `evolution` are better informed, moreover they feel more teacher-like because of their internship programe in the final year and therefore produce more age-appropriate projects for their students. Teacher candidates that study at their 4th year have higher enviromental awareness in comparison to lower grades but all candidates confused bio-diversity with kind-diversity, which made clear that the curriculum had a positive impact but not enough.
Collections