İngilizce öğretmen adaylarının özel alan yeterliliklerinin YÖK, MEB ve İngiliz Dili Eğitimi lisans programlarında bulunan yeterlilikler açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, İngilizce öğretmen adaylarının özel alan yeterliliklerinin YÖK, MEB ve İngiliz Dili Eğitimi lisans programlarında bulunan yeterlilikler açısından incelemektir. Araştırma, nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin bir arada kullanıldığı karma yöntem desenlerinden yakınsayan paralel desenden yararlanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın nitel kısmında bütüncül tek durum deseninden yararlanılırken nicel kısmı ise tarama modeline uygun olarak tasarlanmıştır. Nicel verilerin elde edildiği araştırma grubu uygun örnekleme yöntemi kullanılarak oluşturulmuştur. Dolayısıyla nicel veriler 2015-2016 akademik yılı bahar döneminde Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi İngiliz Dili Eğitimi bölümünde 4. Sınıf 8. Dönemde olan 85 öğretmen adayından elde edilmiştir. Nitel veriler ise özel alan yeterliliklerine ilişkin mevcut dokümanlardan, İngiliz Dili Eğitimi lisans programına yönelik ders tanıtım formlarından ve gözlem verilerinden sağlanmıştır. Gözlem verilerinin elde edildiği araştırma grubunun belirlenmesinde ise üç aşamalı bir yol izlenmiştir. Öncelikle öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulamasına katıldığı dört okul, ilkokul ve ortaokul olarak tabakalandırılmıştır. Ardından okullardan basit seçkisiz örnekleme yoluyla 1 ilkokul ve 1 ortaokul seçilmiştir. Öğretmen adaylarının okullardaki sayıları göz önünde bulundurularak ortaokuldan 5 ve ilkokuldan 5 olmak üzere araştırmaya katılmaya gönüllü toplamda 10 öğretmen adayı seçilmiştir. Nicel veriler araştırmacı tarafından hazırlanan `İngilizce Öğretmeni Özel Alan Yeterlilik Testi`, nitel veriler ise `İngilizce Öğretmeni Özel Alan Yeterliliklerine İlişkin Gözlem Formu` aracılığıyla toplanmıştır. Normal dağılım gösteren nicel verilerde, öğretmen adaylarının yeterlilik düzeylerinin tespit edilmesinde ortalama, standart sapma, yüzde ve frekans analizleri kullanılmıştır. Yeterlilik düzeylerinin cinsiyete göre farklılaşıp farklılaşmadığını tespit etmek amacıyla bağımsız örneklemler için t-testi, mezun olunan lise türüne göre farklılaşıp farklılaşmadığını tespit etmek amacıyla da Tek Yönlü Varyans Analizi kullanılmıştır. Nitel verilerin çözümlenmesinde ise yüzde, frekans ve Mann- Whitney U testinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda, YÖK ve MEB tarafından belirlenen yeterlilikler arasında kapsam ve içerik bakımından farklılıkların bulunduğu, yeterliliklerin İngiliz Dili Eğitimi lisans programı tarafından %88,4 oranında karşılandığı, İngilizce öğretmeni adaylarının özel alan yeterliliklerinin orta düzeyde olduğu (x ̅=19,55) ve gözlem sonuçlarının (x ̅=149,5) da bu bulguyu desteklediğisonucuna ulaşılmıştır. İngilizce öğretmeni adaylarının özel alan yeterliliklerinin cinsiyet ve mezun olunan lise türüne göre farklılaşmadığı fakat öğrenim türüne göre örgün öğrenim lehine manidar bir farklılaşmanın olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Anahtar Kelimeler: Özel Alan Yeterlilikleri, İngilizce Öğretmeni, Öğretmen Eğitimi, Öğretmen Yeterlilikleri The purpose of this research is to examine the subject area competencies of pre-service teachers of English Language in terms of the competencies determined by Ministry of National Education (MONE) and Higher Education Council (HEC), and the competencies stated on English Language Teaching curriculum. The research was conducted by using convergent parallel design which is one of the mixed method designs providing the usage of both qualitative and quantitative research methods. The holistic single case descriptive design was used on qualitative part and descriptive survey model was followed on the quantitative part of the research. The participants of quantitative part of research were selected according to convenient sampling. They consist of 85 senior pre-service English teachers studying at 8th term of English Language Teaching Department of Akdeniz University Faculty of Education. The qualitative data were acquired from the related documents, course introduction forms of English Language Teaching Department of Akdeniz University and observation data. The three-phased approach is conducted in determining participants for observation. First of all, the schools where pre-service English teachers had teaching practicum were stratified as primary and secondary school. Using simple random sampling, 1 primary school and 1secondary school were chosen among four schools. Considering the number of students, 5 pre-service English teachers from primary school and 5 pre-service English teachers from secondary school -10 student-teachers in total- were selected for observation according to their willingness to participate. Quantitative data were gathered by using `Subject Area Competency Test for Teachers of English Language` and `Subject Area Competency Observation Form of Teachers of English Language`. Quantitative data distributing normally were analysed by using mean, standard deviation, percentage and frequency distribution. Independent samples t-Test was used to determine whether the data differentiated significantly in terms of gender and one way ANOVA was applied to determine whether the data differentiated significantly in terms of high schools that pre-service English teachers graduated. Qualitative data were analysed by using percentage, frequency and Mann-Whitney U test. The results of the research indicate that competencies defined by MONE and HEC differ in scope and content and also the competencies are covered by %88,4 of course content of English Language Teaching Department. Moreover, subject area competency level of pre-service English teachers is found as medium level (x ̅=19,55) and this finding is supported by the observation data (x ̅=149,5). It is found that the scores pre-service teachers acquired on subject area competency test do not vary significantly in terms of gender and high schools they graduated, however, observation scores differ significantly in terms of gender and they differ in favour of woman pre-service teachers. Furthermore, the scores differ significantly in terms of education type in favour of the pre-service teachers studying at formal education.Keywords: Subject Area Competencies, Teacher of English Language, Teacher Education, Teacher Competencies.
Collections