Liselerde görevli okul müdürlerinin yeterlik düzeyleri ile öğretmenlerin iş doyumları arasındaki ilişkiler
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, liselerde görev yapan okul müdürlerinin yeterlik düzeyleri ile öğretmenlerin iş doyumu arasındaki ilişkileri tespit etmektir. Araştırmada nicel teknik ile basit seçkisiz örnekleme yöntemi kullanılmıştır.Alt problemlerde betimsel tarama ve ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır.Bu amaç doğrultusunda okul müdürlerinin yeterlikleri ile öğretmenlerin iş doyumu arasındaki ilişkileri belirlemek üzere müdür yardımcıları ve öğretmenlerin görüşlerinin cinsiyet, yaş, medeni durum, eğitim düzeyi, mesleki kıdem ve görev yapılan lise türüne göre farklılık gösterip göstermediği incelenmiştir.Araştırmanın çalışma grubunu Antalya il merkezindeki Muratpaşa, Konyaaltı, Kepez, Döşemealtı ve Aksu ilçelerinde bulunan 25 lisede görev yapan 450 öğretmen ve müdür yardımcısı oluşturmuştur.Araştırmaya katılan öğretmen ve müdür yardımcılarına araştırmacı tarafından geliştirilen ve üç alt boyuttan oluşan Yönetici Yeterlikleri Ölçeği ile Paul Spector tarafından geliştirilen İş Doyumu Ölçeği uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 20.0 paket programı kullanılarak çözümlenmiştir. Verilerin analizinde t testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) testi kullanılmıştır. Tek yönlü varyans analizi testi sonucuna göre anlamlı farklılığın hangi gruplar arasında olduğunu anlayabilmek için Scheffe, Tukey HSD ve Dunnett's C çoklu karşılaştırma testi uygulanmıştır. Okul müdürlerinin yeterlilik düzeyleri ile öğretmenlerin iş doyumu düzeyleri arasında ilişkiyi belirleyebilmek amacıyla Pearson Korelasyon Katsayısı tekniği kullanılmıştır. Bulgulara göre öğretmenlerin okul müdürlerinin yeterliklerine ilişkin algıları ile kendi iş doyumları arasında anlamlı, pozitif yönde ve düşük düzeyde bir ilişki olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin okul müdürlerinin yeterliğine ilişkin algıları yükseldikçe kendi iş doyumlarına ilişkin görüşlerinin arttığı tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Yönetim, yeterlik, iş doyumu. The aim of this research is to determine the relationship between the proficiency levels of school principals working in high schools and the job satisfaction of teachers .In the study random sampling method was used with quantitave research technique. Descriptive and relational screening methods were used in the sub- problems. To this end,it was examined whether the opinions of the assistant principals and teachers differ according to gender,age,marital status,educational level, vocational seniority and high school type in order to determine the relationships between the qualifications of the school principals and the job satisfaction of the teachers.The study group consisted of 450 teachers and school administrators working in 25 high schools Muratpaşa, Konyaaltı,Kepez,Döşemealtı and Aksu districts in the province of Antalya. A Managerial Competency Scale consisting of three subscales developed by the researcher and a job satisfaction scale developed by Paul Spector were applied to teacher and assistant principals participating in the research.The obtained data were analyzed using the SPSS 20.0 package program. In the analysis of the data , t test and one way analysis of variance( ANOVA )were used . Scheffe ,Tukey HSD and Dunnett's C multiple comparison test were used in order to understand which groups differ significantly according to the one-way ANOVA test result. In addition, the Pearson Correlation Coefficient technique was used. According to the findings, it was seen that there was a meaningful ,positive and low level of relationship between teachers perceptions of school principals competences and their job satisfaction.It has been found that as teachers perceptions of the adequancy of school principals incresase, their views on their own job satisfaction increase.Keywords: Management, Proficiency, Job Satisfaction.
Collections