Okulöncesi dönem çocuklarının benzetmeleri anlama ve üretme becerilerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada çocukların figüratif dil türlerinden biri olan benzetmeleri anlama ve üretme becerilerini saptamak amaçlanmıştır. Araştırmanın katılımcılarını çeşitli okulöncesi eğitim kurumlarında bulunan 5-6 yaş grubu 120 çocuk oluşturmuştur. Veriler, uzman görüşlerine bağlı olarak oluşturulan 26 maddelik bir başarı testi ile toplanmıştır. Başarı testinde anlama boyutunda 16 madde, üretme boyutunda 10 madde bulunmaktadır. Testteki maddeler yapılan görüşmeler çerçevesinde katılımcılara sözlü yolla yöneltilmiştir. Verilen yanıtların ses kayıtları alınmış ve çözümlemeler kayıtların içeriğinin iki uzman tarafından değerlendirilmesi yoluyla gerçekleştirilmiştir. Elde edilen yanıtlar kodlanarak istatistik programına aktarılmıştır. Araştırma sorularına bağlı olarak betimsel istatistik hesaplaması yapılmış, ayrıca korelasyon ve Mann Whitney U teknikleri uygulanmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgular testin anlama boyutunda bulunan maddelerden en çok anlaşılan maddenin oranının %56,7 ve üretme boyutunda en çok başarı sağlanan maddenin oranının ise %40 olduğunu ortaya koymuştur. Buna ek olarak katılımcıların benzetmeleri anlama düzeyleri ile benzetme üretme düzeyleri arasında orta düzeyde anlamlı bir ilişkinin bulunduğu, benzetmeleri anlama ve üretme becerilerinin cinsiyete göre farklılık göstermemesine karşın okulöncesi eğitime devam etme süreleri bakımından farklılaştığı belirlenmiştir. Katılımcılardan devlet okuluna devam edenler özel kurumlar kapsamındaki okulöncesi eğitim sınıflarına devam edenlerden ve 6 yaşında olanlar 5 yaşındakilerden daha başarılı olmuştur. Elde edilen bulgulara dayanarak bu çalışmada ulaşılan sonuçların başka gruplar üstünde de uygulanarak doğrulanması ve figüratif dilin diğer türlerine yönelik çalışmalar yapılması önerilmiştir.Anahtar Kelimeler: Benzetme, figüratif dil, dil edinimi, anlama, dilsel üretim. In this resarch, it was aimed determine to ability of children to understand and produce similarities that is one one the figurative language types. The participants of the study consisted of 120 children aged 5-6 years in various kindergartens The data were collected by a 26-item achievement test based on expert opinions. There are 16 items in comprehension dimension and 10 items in production dimension in the achievement test.The items in the test were addressed verbally to the participants. The voice recordings of the responses were taken and the analyzes were carried out by evaluating the contents of the records by two experts. The obtained responses were coded and transferred to the statistics program.Descriptive statistics were calculated according to the research questions, and correlation and Mann Whitney U techniques were applied. Findings from the study show that the most commonly understood substance is 56.7% and the most successful substance in the production dimension is 40%. In addition, there was a moderately significant relationship between participations' levels of understanding and producing comprehension, although the ability to understand and produce similes did not differ according to sex, it differs in terms of duration of stay in kindergarten. Participations,going to state school, were more successful than going to private school,and also participations who were 6 years old were more successful than 5 years old. Based on the findings, it is suggested that the results obtained in this study be confirmed by applying on other groups and studies on other types of figurative language.Keywords: Simile, figurative languages, language acquisition, comprehension, linguistic production.
Collections