Üniversite öğrencilerinde affetmeyi yordayan bazı değişkenlerin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın öncelikli amacı üniversite öğrencilerinin yaşam pozisyonları, koşulsuz kendini kabul, duyguları yönetme becerileri ile Gestalt temas engelleri değişkenlerinin affetme düzeylerindeki yordayıcı rolünün kendini, başkalarını ve durumu affetme alt boyutlarına göre incelenmesidir. Araştırmada ayrıca üniversite öğrencilerinin affetme alt boyutlarında cinsiyete göre anlamlı farklılaşma olup olmadığının incelenmesi de amaçlanmıştır. Araştırmanın bağımsız değişkenlerini, cinsiyet, yaşam pozisyonları, koşulsuz kendini kabul, duyguları yönetme becerileri ve Gestalt temas engelleri oluşturmaktadır. Araştırmanın bağımlı değişkeni ise üniversite öğrencilerinin kendini, başkalarını ve durumuaffetme düzeyleridir. Araştırma evrenini Akdeniz Üniversitesi'nde öğrenim görmekte olan üniversite öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu Eğitim Fakültesi, Edebiyat Fakültesi, Ziraat Fakültesi ve Hukuk Fakültesi'nde öğrenim görmekte olan üniversite öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu oluştururken kolay ulaşılabilen fakülteler seçilmiş ve veri toplama araçları 2015-2016 Eğitim-Öğretim yılı bahar döneminde bu fakültelerde öğrenim görmekte olan gönüllü öğrencilere uygulanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 471 kadın, 202 erkek olmak üzere toplam 673 üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırma verilerinin toplanmasında Kişisel Bilgi Formu, Heartland Affetme Ölçeği, Yaşam Pozisyonları Ölçeği, Koşulsuz Kendini Kabul Ölçeği, Duyguları Yönetme Becerileri ölçeği, Gestalt Temas Engelleri Ölçeği kullanılmıştır. T testi analizi sonucunda erkek üniversite öğrencilerinin kendini affetme puanlarının kadın üniversite öğrencilerinin puanlarından anlamlı düzeyde yüksek olduğu görülmüştür. Başkalarını affetme puanlarına bakıldığında ise tam tersi olarak, kadın üniversite öğrencilerinin başkalarını affetme puanlarının erkek üniversite öğrencilerinin puanlarından anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Çoklu doğrusal regresyon analizi sonucunda yaşam pozisyonlarından `Ben OK'im, Sen OK'sin`yaşam pozisyonunun kendini ve durumu affetmeyi pozitif yönde; `Ben OK değilim, Sen OK değilsin` yaşam pozisyonunun başkalarını ve durumu affetmeyi negatif yönde; `Ben OK değilim, Sen OK'sin` yaşam pozisyonunun kendini ve başkalarını affetmeyi negatif yönde, durumu affetmeyi ise pozitif yönde ve anlamlı olarak yordadığı görülmüştür. Koşulsuz kendini kabul değişkeninin de affetmenin tüm alt boyutlarını anlamlı bir şekilde ve pozitif olarak yordadığı bulunmuştur. Bulgular ayrıca duyguları yönetme becerilerinin kendini ve durumu affetmenin anlamlı ve pozitif bir yordayıcısı olduğunu göstermiştir. Gestalt temas engellerinde temas engelinin kendini affetmeyi olumlu ve anlamlı olarak yordadığı sonucuna ulaşılırken bağımlı temas engelinin başkalarını affetmeyi olumlu ve anlamlı; temas sonrası engelinin ise başkalarını affetmeyi olumsuz ve anlamlı bir şekilde yordadığı görülmüştür. The main aim of the current study was to investigate the role of life positions, unconditional self-acceptance, emotional management skills, Gestalt contact disturbances levels in university student's forgiveness by sub-dimensions. The second aim was to examine whether there is a significant difference with gender for the university students' forgiveness by sub-dimensions. In this research, independent variables are gender, life positions, unconditional self-acceptance, emotional management skills, Gestalt contact disturbances of university students. Dependent variable is forgiveness of university students.The universe of this study is university students who are studying at Akdeniz University. The sample of the study includes university students selected from studying at the Faculty of Education, the Faculty of Literature, the Faculty of Agriculture and the Faculty of Law. In composing study sample, the easily accessible faculties were chosen and the data collection instruments were administered to the volunteered students studying at these faculties during the spring semester of 2015-2016 academic year. Research sample consists of 673 university students, of which 471 were female and 202 were male. In the study, data collection was performed with Personal Information Form, Life Positions Scale, Unconditional Self-Acceptance Scale, Emotional Management Skills Scale, and Gestalt Contact Disturbances Scale were used.T-test results showed that male university students had significantly higher scores than female university students on the self-forgiveness scores. On the other hand, when the scores for forgiveness of others are examined, results showed that female university students had significantly higher scores than male university students on the forgiveness of others scores. Multiple linear regression analysis showed that `I am OK, You are OK` life position was significant and positive predictor of self-forgiveness and forgiveness of situations. Results also showed that `I am not OK, You are not OK` life position was significant and negative predictor of forgiveness of others and forgiveness of situations. `I am not OK, You are OK` life position was significant and negative predictor of self-forgiveness and forgiveness of others while it was significant and positive predictor of forgiveness of situations. Also, unconditional acceptance was significant and positive predictor of all sub-dimensions of forgiveness and emotional management skills was significant and positive predictor of self-forgiveness and forgiveness of situations. Finally, when the scores for Gestalt contact disturbances are examined, results showed that contact disturbance was significant and positive predictor of self-forgiveness and dependent contact disturbance was significant and positive predictor of forgiveness of others and final contact disturbance was significant and negative predictors of forgiveness of others.
Collections