Show simple item record

dc.contributor.advisorKoğar, Hakan
dc.contributor.authorAsar, Esma
dc.date.accessioned2020-12-03T09:28:03Z
dc.date.available2020-12-03T09:28:03Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-04-15
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/40179
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, PISA 2015 Matematik okuryazarlığı testinin farklı dilleri konuşan ülkeler arasında ölçme değişmezliğinin incelenmesidir. İlişkisel tarama modeli ile yürütülen bu araştırmada 54 numaralı kitapçık kullanılmış ve araştırmaya, farklı dilleri konuşan 12 ülke ve 2816 öğrenci dahil edilmiştir. İlk olarak bütün gruplar için ayrı ayrı doğrulayıcı faktör analizi uygulanarak, ölçme modelinin bütün gruplarda doğrulandığı belirlenmiştir. Ardından kovaryans matrislerinin eşitliğini test etmek için ölçme değişmezliğinin aşamaları sırası ile uygulanmıştır. Modelin yapısal ve metrik değişmezlik aşamasını sağladığı ancak ölçek değişmezliği aşamasını sağlamadığı görülmüştür. Böylelikle analiz sonuçlandırılmış ve araştırma sonuçları, farklı dilleri konuşan 12 ülke arasında ölçme değişmezliğinin sağlanmadığını göstermiştir.
dc.description.abstractThe aim of this study is to examine the measurement invariance of the PISA 2015 Mathematics literacy test among the countries that speak different languages. In this study conducted with the relational survey model, booklet 54 was used and 12 countries and 2816 students who speak different languages were included in the study. First, confirmatory factor analysis was performed for all groups and it was determined that the measurement model was confirmed in all groups. Then, in order to test the equality of the covariance matrices, the stages of measurement invariance were applied respectively. It was found that the model provided the stage of structural and metric invariance but did not provide the stage invariance. As a result, the analysis was finalized and the results of the study showed that there was no measurement invariance between the 12 countries speaking different languages.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titlePISA 2015 matematik okur-yazarlığı testinin farklı dilleri konuşan ülkeler arasında ölçme değişmezliğinin incelenmesi
dc.title.alternativeAn investigation of the measurement of the measurement between speaking countries of different languages of the PISA 2015 mathematics literacy test
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-04-15
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmMathematics
dc.subject.ytmMathematics education
dc.subject.ytmMathematical literacy
dc.subject.ytmMeasurement and evaluation
dc.subject.ytmProgramme for International Student Assesment
dc.subject.ytmMeasurement invariance
dc.subject.ytmTests
dc.identifier.yokid10251041
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityAKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid551108
dc.description.pages71
dc.publisher.disciplineEğitimde Ölçme ve Değerlendirme Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess