İlkokul 4. sınıfta öğrenim gören özel okul ve devlet okulu öğrencilerinin fen öğrenme ortamlarına ilişkin imajlarının resim çizme tekniği ile incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yapılan bu çalışmanın amacı ilkokul dördüncü sınıfta öğrenim gören devlet okulu ve özel okul öğrencilerinin fen öğrenme ortamına ilişkin imajlarını resim çizme tekniği ile tespit etmektir. Araştırmada betimsel araştırma yönteminin tarama (alan taraması) modelinden yararlanılmıştır. Çalışma 2018-2019 eğitim öğretim yılında yapılmıştır. Çalışmanın evrenini Antalya iline bağlı tüm devlet okulları ve özel okullarda öğrenim gören dördüncü sınıf öğrencileri, örneklemini Antalya iline bağlı üç devlet okulu ve üç özel okulda, dördüncü sınıfta öğrenim gören 357 öğrenci oluşturmaktadır. Her iki gruptaki katılımcılara veri toplama aracı olarak 'Gerçek Fen Öğrenme Ortamı Çizim Testi' uygulanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi, yüzde, frekans ve ki-kare bağımsızlık testi kullanılmıştır. Sonuç olarak hem devlet okulunda hem de özel okulda öğrenim gören ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin fen öğrenme ortamlarının genelde sınıf ya da laboratuvar olduğu, her iki okul türünde de öğrencilerin derse aktif olarak katıldığı, her iki okul türünde de öğretmenlerin öğrenci imajlarında konuyu sunan kişiler olarak yer aldıkları tespit edilmiştir. Devlet okulu öğrencilerinin fen öğrenme ortamlarında öğretmenin sınıf içi konumunun genelde öğrencilerle iç içe, özel okul öğrencilerinin fen öğrenme ortamlarında ise öğretmenlerin konumunun genelde öğrencilerden uzak olduğu tespit edilmiştir. Gerek devlet okulu gerekse özel okul öğrencilerinin fen öğrenme ortamı genelde öğrenci merkezlidir. Her iki okul türünde de öğrenme ortamlarında konuya uygun araç gereç bol bol bulunurken devlet okulu öğrencilerinin deney masası olarak kendi sıralarını, özel okul öğrencilerinin ise gerçek deney masası kullandıkları tespit edilmiştir. Devlet okulunda ve özel okulda öğrenim gören öğrencilerin fen öğrenme ortamlarında genelde olumlu deneyimlere sahip oldukları tespit edilmiştir. Devlet okullarında öğrenciler için fen öğrenme ortamında önemli olan unsurlar temasında en çok tercih edilen alt tema 'konuyu öğrenmek/ anlamak', özel okullarda ise öğrencilerin en çok tercih ettiği alt tema 'malzemeler' olmuştur. Bağımsızlık testinin sonuçlarına göre devlet okulu ve özel okul öğrencilerinin yer teması imajları arasında anlamlı fark bulunamamıştır. Devlet okulu ve özel okul öğrencilerinin öğrenci teması imajları arasında anlamlı fark bulunmuştur. Devlet okulu ve özel okul öğrencilerinin öğretmen davranışı imajları arasında anlamlı fark bulunamamıştır. Devlet okulu ve özel okul öğrencilerinin öğretmen davranışı imajları arasında anlamlı fark bulunmuştur. Devlet okulu ve özel okul öğrencilerinin öğretmen davranışı imajları arasında anlamlı fark bulunmuştur. Devlet okulu ve özel öğrencilerinin öğretmen davranışı imajları arasında anlamlı fark bulunmuştur. Devlet okulu ve özel okul öğrencilerinin öğretmen davranışı imajları arasında anlamlı fark bulunmuştur. Çalışmanın sonuçlarına göre araştırmacılara, örneklemin genişletilerek tüm özel okul ve devlet okulları ile çalışılabileceği, sadece devlet ya da sadece özel okullarla çalışılabileceği, benzer bir çalışmanın tüm kademelere uygulanabileceği, araştırmanın uluslararası boyuta taşınabileceği ya da çalışmanın farklı tekniklerle (analoji, metafor, kelime ilişkilendirme, sadece görüşme) yapılabileceği önerilmiştir. Öğretmenlere ise informal alanları daha çok kullanmalarının, yapılandırmacı yaklaşıma uygun ders planlarından ve çağdaş öğrenme tekniklerinden yararlanmalarının fen öğrenme açısından daha yararlı olacağı önerilmiştir. Devlet okullarında fiziki koşulları müsait olan okullarda boş bir alanın laboratuvar olarak değerlendirilebileceği önerilerinde bulunulmuştur. The purpose of this study is to determine the images of public school and private school students in the fourth grade of primary school related to science learning environment by picture drawing technique. The survey model (field survey) of descriptive research method was used in the research. The study was conducted in the 2018-2019 academic year. While the population of the study is consisted of all the fourth grade students studying in public schools and private schools in the province of Antalya, the sample of the study is consisted of 357 students studying in the fourth grade in three public schools and three private schools in the province of Antalya. 'Real Science Learning Environment Drawing Test' was applied to the participants in both groups as a data collection tool. Content analysis, percentage, frequency and chi-square independence tests were used to analyze the data. As a result, it was determined that the science learning environments of private and public school students in the fourth grade of primary school are generally class or laboratory, students are actively involving the class and teachers are included in the student image as the ones presenting the subject in both types of school. It has been determined that the classroom position of the teacher in the science learning environments of the public school students is generally intertwined with the students and that the position of the teachers in the learning environments of the private school students is generally away from the students. Both the public school and private school students' science learning environment is generally student centered. Although, it was found that there were plenty of tools suitable for the subject in the learning environments in both types of schools, it was determined that public school students used their own desks as experiment tables and private school students used real experiment tables. It is determined that students who study at public and private schools have generally positive experiences in science learning environments. While the most preferred sub theme in the context of the elements that are important in the science learning environment of the students in public schools is `to learn / understand the subject`, the `materials` is the most preferred sub-theme of the students in private schools. According to the results of the independence test, there was no significant difference between the public and private school students against the images of the place theme. A significant difference was found between public and private school students against teacher behaviors images. According to the results of the study, some recommendations were advised such as researchers can work with all private schools and public schools by expanding the sample, only the state or only private schools can be studied, a similar study can be applied to all levels, research can be carried to the international dimension or can be studied with different techniques (analogy, metaphor, word association, only interview). It has been suggested that teachers should use informal areas more and benefiting from constructivist approach plans and modern learning techniques will be more useful in terms of science learning. It was suggested that a vacant area could be considered as laboratory in schools where physical conditions are suitable for public schools.
Collections