Sınıf öğretmenlerinin FeTeMM farkındalıkları ve FeTeMM eğitimi uygulamalarına yönelik görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmenlerinin sahip olduğu FeTeMM farkındalık düzeylerini belirlemek ve FeTeMM eğitiminin uygulamaları hakkındaki öğretmen görüşlerini tespit etmektir. Araştırma ilişkisel tarama modelinde betimsel bir çalışmadır.Araştırmada nicel ve nitel verilerin birlikte kullanıldığı karma yöntem kullanılmıştır. Nicel veri toplama aracı olarak Buyruk ve Korkmaz 'ın (2016), geliştirdikleri `FeTeMM Farkındalık Ölçeği` kullanılmıştır. Ölçek 5' li likert tipindedir. Ölçek 197 sınıf öğretmenine uygulandıktan sonra ölçeğin tekrar geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmıştır. Nitel verileri elde edebilmek için 15 sınıf öğretmenine araştırmacı tarafından geliştirilen 15 soruluk `FeTeMM Eğitimi Sınıf Öğretmeni Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu` uygulanmıştır. Araştırma bulgularına göre sınıf öğretmenlerinin FeTeMM eğitimi farkındalıklarının cinsiyet, mesleki kıdem ve mezun olunan fakülte türüne göre farklılaşmadığı görülmüştür. Nitel bulgulara göre ise sınıf öğretmenlerinin FeTeMM eğitimi uygulamaları hakkında olumlu görüşe sahip oldukları sonucuna ulaşılmıştır. The aim of this study was to determine the STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) awareness levels of elementary school teachers, to examine the change of STEM education awareness according to gender, professional seniority and graduated faculty type and to detect the opinions of teachers about the practices of STEM education. The study is a descriptive study and has relational screening model. Quantitative and qualitative data collection methods were used to collect data. The `STEM Awareness Scale`, which was developed by Buyruk and Korkmaz (2016) was used as the quantitative data collection tool. The scale is a five point likert scale. The validity and reliability studies of the scale were applied to 197 elementary school teachers working in Antalya province. For the qualitative data, `STEM Education Elementary School Teacher Semi-Structured Interview Form`, which consists of 15 questions and was developed by the researchers, was applied to 15 teachers. According to the result of the research, it was determined that the classroom teachers had high awareness level regarding STEM and this situation does not statistically differ according to gender, professional seniority and the type of the faculty. In consequence of the analysis of the qualitative data, it was concluded that classroom teachers have a positive opinion about STEM education practices.
Collections