Sınıf öğretmenlerinin matematik derslerindeki kaygı düzeyleri ve öğrencilerin matematik kaygı düzeyleriyle ilişkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin ve öğrencilerinin matematik kaygı puanlarını çeşitli değişkenler açısından incelemek ve sınıf öğretmenleriyle öğrencilerinin matematik kaygıları arasında ilişki olup olmadığını analiz etmektir.Araştırmanın örneklemini, 2018-2019 eğitim öğretim yılı, Antalya İli, Kepez İlçesi, Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı devlet okullarının sınıf öğretmenleri (300 öğretmen) ve bu öğretmenlerin ders verdikleri 3. ve 4.sınıf öğrencileri (3380 öğrenci) oluşturmuştur. Araştırmanın verilerini toplamak için; Yıldırım ve Gürbüz'ün (2017) geliştirdiği Öğretmen Kaygı Ölçeği (Ö-MKÖ) ile araştırmacı tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu öğretmenlere uygulanmıştır. Ayrıca Mutlu ve Söylemez'in (2018) geliştirdiği İlkokul Öğrencileri İçin Matematik Kaygı Ölçeği (MKÖ) kullanılmıştır.Araştırma verilerinin çözümlenmesinde, frekans, yüzde, ortalama, standart sapma, normallik testi istatistik hesaplamaları kullanılmıştır. Sınıf öğretmeni ve öğrencilerinin çeşitli değişkenler açısından kaygı puanlarında anlamlı bir fark olup olmadığını belirlemek için İlişkisiz Örneklemler t-Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (One Way ANOVA) ve post hoc Tukey Testi ile analizler yapılmıştır. Sınıf öğretmenlerinin kaygı puanları ile öğrencilerinin kaygı puanlarının ilişkisel anlamlılığını belirlemek için Pearson Momentler Korelasyon Analizi kullanılmıştır.Yapılan analizlerin sonucunda, sınıf öğretmenlerinin matematik kaygı puanlarının toplam kaygısı puanlarının düşük seviyede olduğu görülmüştür. Kaygı puanlarının cinsiyet değişkenine göre sadece bir faktörde anlamlı bir fark olduğu saptanmıştır. Sınıf öğretmenlerinin öğrencilerinin, sınıf seviyesi değişkenine göre, 4. Sınıf öğretmenlerinin kaygı puanlarının, 3. Sınıf öğretmenlerine göre daha yüksek olduğu görülmüştür. Sınıf öğretmenlerinin üniversiteden mezun olma değişkenine göre kaygı puanları arasında fark saptanmamıştır. Sınıf öğretmenlerinin üniversiteden mezun oldukları alan değişkenine göre yalnızca bir faktörde ve toplam kaygı puanında anlamlı fark saptanmıştır. Öğretmenlerin matematik kaygı puanlarıyla yaş ve kıdemleri arasında anlamlı bir ilişki saptanmıştır.Yapılan analizlere göre, öğrencilerin matematik kaygı puanları, düşük seviyededir. Kaygı puanları, cinsiyete göre analiz edildiğinde, kız öğrencilerin, erkek öğrencilere göre yalnızca bir faktörde anlamlı farka sahip olduğu tespit edilmiştir. Sınıf seviyesi değişkenine göre bir faktörde 4. Sınıflar, diğer bir faktörde ise 3. Sınıfların kaygı puanları daha yüksektir. Öğrencilerin, anne ve baba mezuniyet seviyesi değişkenine göre matematik kaygı puanları analiz edildiğinde, ortaokul mezunu velilerin çocuklarında, lise mezunu velilerin çocuklarına göre daha yüksek kaygı puanı hesaplanmıştır.Yapılan analiz sonucunda, sınıf öğretmenleri ile ilkokul öğrencilerinin matematik kaygı puanları arasında anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.Sınıf öğretmenlerinin Öz-Yeterlik Kaygısı ile öğrencilerin Olumsuz Tutum faktörü arasında anlamlı bir ilişki hesaplanmıştır. Ayrıca sınıf öğretmenlerinin Matematiksel İletişim Kaygısı ve Toplam Kaygı puanları ile öğrencilerin Çekinme-Endişelenme faktörü arasında anlamlı bir ilişki saptanmıştır. The aim of this study is to investigate math anxiety levels of classroom teachers and their students in terms of various variables and to analyze whether there is a statistically significant relationship between math anxiety of classroom teachers and their students.The sample consist of classroom teachers (300 teachers) that works state schools affiliated to Ministry of National Education [MoNE] in Antalya Province - Kepez Town and third and fourth grade students (3380 students) that these teachers teach. The Teacher Anxiety Scale (TAS) which is developed by Yıldırım and Gürbüz (2017), the Personal Information Form (PIF) which is developed by researcher and, for primary school student's math anxiety, the Mathematics Anxiety Scale (MAS) which is developed by Mutlu and Söylemez (2018) are used as data collection tools.In the analysis of the research data, frequency and percentage calculation, mean, standard deviation, normality test, to determine the significant difference in terms of various variables- unrelated samples t-test, for more than two variables- one way ANOVA test and post hoc Tukey test were used. Pearson Moment Correlation Coefficient Analysis was used for the relational significance between teachers' anxiety scores and students' anxiety scores. As a result of the analyzes, it was found that the average math anxiety scores of the classroom teachers were low, the anxiety scores differed merely for one factor according to gender comparison, and the anxiety scores of male classroom teachers were higher than the female classroom teachers. When the comparison was made according to the grade levels, it was seen that the anxiety scores of the classroom teachers of fourth graders were higher than classroom teachers of third graders. No difference was found in anxiety scores of the teachers according to university graduation. Difference was found in one factor and total anxiety scores according to the department where the classroom teachers graduated from the university. The average anxiety scores of the teachers who graduated from other teaching fields are higher than those who graduated from the classroom teaching department.According to a result of the analysis, in general, students' math anxiety scores were low. When anxiety scores were examined by gender, anxiety scores of female students were higher than male students for one factor. According to the grade level variable; The anxiety score of fourth graders is higher in Negative Attitude factor, but for Hesitation- Apprehension factor, third graders' is higher. According to the parents' graduation variable, the anxiety scores of the pupils whose parents are middle school graduate were higher than the pupils whose parents are high school graduates.As a result of the analysis, it was found that there was a significant relationship between the math anxiety scores of the classroom teachers and their students.
Collections