Lise öğrencilerinde öznel iyi oluş ve öz şefkat arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmanın amacı lise öğrencilerinde öznel iyi oluş ile öz şefkat arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmanın evrenini lise öğrencileri, çalışma grubunu Antalya ili Metin Çiviler Anadolu Lisesi, Baraj Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi, Antalya Barosu Mesleki, Teknik Anadolu Lisesi, Aldemir Atilla Konuk Anadolu Lisesi, Akdeniz Anadolu Lisesi ve Muhittin Mustafa Böcek Anadolu Lisesi'nde öğrenim gören 9., 10., 11. ve 12. sınıf öğrencilerinden gönüllü öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırma 2018-2019 eğitim öğretim yılında 337'si kız, 312'si erkek olmak üzere 649 lise öğrencisiyle gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri `Ergen Öznel İyi Oluş Ölçeği`, `Öz Şefkat Ölçeği` ve `Kişisel Bilgi Formu` kullanılarak toplanmıştır. Araştırma verilerinin analizinde t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Aşamalı Regresyon Analizi kullanılmıştır.Araştırma bulgularına göre öznel iyi oluşun olumlu duygular alt boyutunda okullar arasında anlamlı farklılık olduğu belirlenmiştir. Gelir durumu algılarına göre, ailesini orta gelirli algılayan öğrencilerin öznel iyi oluş puanlarının, düşük gelirli algılayan öğrencilerin puanlarından yüksek olduğu ve aile ile ilişkilerde doyum alt boyutunda ailesini orta ve yüksek gelirli algılayan öğrencilerin puanlarının, düşük gelirli algılayan öğrencilerin puanlarından yüksek olduğu belirlenmiştir. Ayrıca olumlu duygular, yaşam doyumu ve önemli diğerleri ile ilişkiden doyum alt boyutlarında ailesini orta gelirli algılayan öğrencilerin puanlarının, düşük gelirli algılayan öğrencilerin puanlarından yüksek olduğu saptanmıştır. Algılanan akademik başarıya göre, kendini başarılı ve orta düzeyde başarılı algılayan öğrencilerin puanlarının öznel iyi oluş, aile ile ilişkilerde doyum, olumlu duygular, önemli diğerleri ile ilişkiden doyum alt boyutları ve öz şefkat puanlarının, başarısız olarak algılayan öğrencilerden yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Yaşam doyumu alt boyutunda kendini orta düzeyde algılayan öğrencilerin puanlarının, başarısız olarak algılayan öğrencilerden yüksek olduğu belirlenmiştir. Öz şefkat ile öznel iyi oluş, yaşam doyumu ve olumlu duygular alt boyutları arasında orta düzeyde pozitif ilişki, öz şefkat ile aile ile ilişkilerde doyum ve önemli diğerleri ile ilişkilerde doyum alt boyutları arasında pozitif yönde zayıf bir ilişki olduğunu söylenebilir. Öznel iyi oluştaki toplam varyansın %23'ünü öz şefkat, %2'sini gelir durumu algısı ve %1'ini algılanan akademik başarı açıklamaktadır.Anahtar Kelimeler: Öznel İyi Oluş, Öz Şefkat, Lise Öğrencileri The aim of the study is to investigate the relationship between subjective well-being and self-compassion in high school students. The population of the study consists of high school students and the study group consist of randomly selected 9th, 10th, 11th and 12th grade students from Metin Çiviler Anatolian High School, Baraj Vocational and Technical Anatolian High School, Antalya Barosu Vocational and Technical Anatolian High School, Aldemir Atilla Konuk Anatolian High School, Akdeniz Anatolian High School and Muhittin Mustafa Böcek Anatolian High School. The research was conducted with total of 649 high school students, 337 female and 312 male, in the 2018-2019 academic year. The data were collected by using `Adolescent Subjective Well-Being Scale`, `Self Compassion Scale` and `Personal Information Form`. T-test, one-way analysis of variance (ANOVA) and stepwise regression analysis were used to analyze the data.According to the findings of the research, the significant difference between schools on positive emotion subscale of Subjective Well-Being is existed. According to the perceptions of income status, the subjective well-being scores of the students who perceive their families as middle income were higher than the scores of students who perceived their income as low income and for the satisfaction with relationships with family subscale, students perceiving their families income as middle and high were higher scores than those perceived their families as low income. In addition, the positive emotions, life satisfaction and satisfaction with the relationship with important others subscales scores of the students who perceive their families as middle income were higher than those of the students who perceived their families as low income. According to the perceived academic achievement, the students who perceived themselves as successful and moderately successful were found to have higher scores (subjective well-being, satisfaction with family relations, positive emotions, satisfaction with important others, and self-compassion scores) than those perceived as unsuccessful. In addition, for the life satisfaction subscale, the scores of the students who perceived themselves as successful at the medium level were higher than the students who perceived themselves as unsuccessful. It can be said that self-compassion has a moderate positive relationship with subjective well-being, positive emotions and life satisfaction, however self-compassion has a weak positive correlation with other subscales of the subjective wellbeing (satisfaction with family relationships and satisfaction in relationships with important others). 23% of total variance in subjective well-being is explained by self-compassion, 2% by income status perception, and 1% by perceived academic achievement.Keywords: Subjective Well-Being, Self Compassion, High School Students
Collections