Yabancı dil olarak türkçe öğrenenlerin yazılı anlatımları ve bunlarda sıfat-fiil kullanımları üzerine bir inceleme
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin yazılı anlatımlarını vebunlarda sıfat-fiil kullanım durumlarını çeşitli değişkenlere göre incelemektir. Araştırma,nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeline göre hazırlanmıştır ve betimsel bir niteliktaşımaktadır. Araştırmanın evreni, Akdeniz Üniversitesi TÖMER'de Türkçe öğrenen B2düzeyindeki öğrencilerden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise 2018-2019 eğitimöğretim yılında ilgili merkezde öğrenim gören 60 kişi oluşturmaktadır. Araştırma kapsamındaveri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu ve kompozisyon kâğıtlarından yararlanılmıştır.Veriler farklı zamanlarda olmak üzere her öğrenciye birer kez uygulama yaptırılaraktoplanmıştır. Uygulama sırasında öğrencilere gerekli yönerge verildikten sonra bir ders saatisüre içerisinde (50 dk.) çalışmalarını tamamlamaları istenmiştir. Alınan yazılı anlatımçalışmaları araştırmacı ve iki alan uzmanı tarafından puanlanmıştır. Araştırmada toplananveriler nicel veri analiz teknikleri kullanılarak yorumlanmakla beraber puanlayıcılar arasıgüvenirlik hesaplama tekniklerinden Fleiss KAPPA analizi uygulanmıştır. Araştırmanınbağımsız değişkenleri olan cinsiyet, ana dil, Türkiye'de kalma süresi, Türkçeyi öğrenmeamacı, anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi ve Türkçe bir yayın okuma sıklığı için ayrı ayrınormallik testi uygulanarak kullanılacak analiz tekniğine karar verilmiştir. Yapılan analizlersonucu elde edilen bulgular, istatistiksel temelli olarak yorumlanmıştır. Öğrencilerin sıfat-fiilkullanım durumlarını ölçmeye yönelik kullanılan dereceli puanlama anahtarından aldıklarıpuanların, cinsiyet değişkenine göre anlamlı farklılaşma göstermemiş olduğu, ana dili,Türkiye'de kalma süresi ve Türkçeyi öğrenme amacı değişkenlerine göre anlamlı farklılaşmagösterdiği bulgularına ulaşılmıştır. Sonrasında öğrencilerin anne ve babalarının eğitimdüzeyleri ile aldıkları puanların her bir bölüm için istatistiksel olarak anlamlı bir şekildefarklılaşma gösterdiği bulgusuna ulaşılmıştır. Türkçe bir yayın okuma sıklığı ile öğrencipuanları arasında da farklılaşma görülmüştür. Sonuç olarak cinsiyet faktörü öğrencilerin sıfat-fiilkullanım durumları üzerine bir etkiye sahip değildir. Türkçe ile köken birliği olan dillerinkonuşurlarının daha başarılı olduğu sonucuna varılmıştır. Türkiye'de kalma süresinin artmasıile öğrencilerin başarısını arttırdığı sonucuna ulaşılmıştır. Anne ve babanın eğitim düzeyininartışı öğrencilerin almış oldukları puanlar üzerine olumlu etkisi olduğu ve okuma sıklığıarttıkça öğrenci başarısının da arttığı sonuçlarına ulaşılmıştır.Anahtar Kelimeler: Dil Öğretimi, Yabancılara Türkçe Öğretimi, Yazma Eğitimi, Sıfat-FiilKullanımı The purpose of this study is to examine the use of verbal adjectives in the writtenexpressions of learners of Turkish as a foreign language according to various variables. It wasprepared in line with the survey model of the quantitative research methods and it has adescriptive feature. The research population were B2-level students who were learningTurkish at Akdeniz University Turkish Teaching Centre. The research sampling, on the otherhand, consisted of 60 students who were having training in this centre during the 2018-2019academic year. Demographic information form and composition papers were used as datagathering tools. The data were collected at different times by letting the students perform anapplication once. During the application, instructions were given and the students were askedto complete their task in 50 mins. The written expression works were scored by two fieldspecialists. The collected data were interpreted by using quantitative data analysis techniquesand Fleiss KAPPA analysis, which is one of the interrater reliability calculation techniques,was computed. The analysis techniques were decided after applying the normality test for theindependent variables `gender, mother tongue, residence time in Turkey, objectives to learnTurkish, mother education level, father education level and frequency of reading a Turkishpublication` of the research separately. According to the findings, it was found that thestudents' scores in the rubrics, which was prepared to measure verbal adjective use of thestudents, did not show statistically meaningful difference according to the gender. However, itsignificantly differed based on the mother tongue, the residence time in Turkey and theobjectives to learn Turkish. Moreover, it was revealed that their scores in each sectionmeaningfully differed according to the mother-father education level of the students. Therewas also a difference between the frequency of reading a Turkish publication and students'scores in the rubric. As a result, the gender factor had no effect on the verbal adjective use ofthe students. It was concluded that the speakers of Turkish origin languages were moresuccessful. In addition, it was revealed that as the residence time in Turkey got longer, thestudents' success also increased. It was finally concluded that the increase in the educationallevel of the parents had a positive effect on the scores of the students and the students' successincreased as the frequency of reading a Turkish publication.Keywords: Language education, Teaching Turkish to Foreigners, Teaching Writing, Use ofverbal adjectives
Collections