Promoting critical thinking skills through mythology-based critical thinking activities in ELT Department at Akdeniz University
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Son zamanlarda giderek daha fazla ilgi çekici hale gelen eleştirel düşünme, hem Türkiye'de hem yurt dışında birçok çalışmaya konu olmuştur. Çalışmaların ortak amacı, eleştirel düşünme becerilerini geliştirmenin farklı yollarını bulmaktır. Benzer şekilde, mevcut çalışma, mitolojik öykülerin ve eleştirel düşünme etkinliklerinin kullanımını araştırarak eğitime katkıda bulunmayı hedeflemektedir. Bu yarı-deneysel çalışmada araştırma grubunu, Akdeniz Üniversitesi İngilizce Öğretmenliği Bölümü'nde Sözlü İletişim Becerileri II dersini alan 39 birinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma deseni olarak tek gruplu öntest- sontest deseni kullanılmıştır. Nicel veriler Cornell Eleştirel Düşünme Seviye Z Testi (ön test) ile toplanmıştır. Beş haftalık (toplam 10 saat) mitoloji tabanlı eleştirel düşünme etkinliklerinin uygulamasından sonra, Cornell Eleştirel Düşünme Seviye Z Testi (son test), öğrencilerin ön ve sontest puanları arasında bir fark olup olmadığını anlamak amacıyla tekrar kullanılmıştır. Sonuçların analizi, ön test ve son test ortalama puanları arasındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğunu göstermiştir. Cornell Eleştirel Düşünme Testinden elde edilen sonuçlara dayanarak, uygulamadan sonra öğrencilerin eleştirel düşünme düzeylerinde genel olarak bir iyileşme olduğu sonucuna varılabilir. İlginç şekilde, öğrenciler 7 alt beceriden 5'inde test puanlarını artırmalarına rağmen, bu alt becerilerin öntest ve sontest ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Bulgulardan çıkan diğer bir durum ise, öğrencilerin eleştirel düşünme testindeki sınav puanları ile yaşları ve ebeveynlerinin eğitim düzeyleri gibi bireysel özellikleri arasında anlamlı bir ilişki olmamasıdır. Becoming more and more interesting lately, critical thinking has been the subject of many studies both in Turkey and abroad. The common aim of the studies is to determine different ways of improving critical thinking skills. Similarly, the present study aims to make a contribution to education by investigating the use of mythological short stories and critical thinking activities. In this quasi-experimental study, 39 freshman students taking Oral Communication Skills II course in the Department of English Language Teaching (hereafter ELT) at Akdeniz University constitute the research group. One-Group Pretest-Posttest design was adopted as the research design. The quantitative data were gathered through the Cornell Critical Thinking Level Z Test (pre-test). After the implementation of a five-week (10 hours in total) mythology-based critical thinking activities, Cornell Critical Thinking Test Level Z (post-test) was used again to see whether there was a difference between pre and posttest scores of the students. The analysis of the results indicated that the difference between the pretest and posttest mean scores was statistically significant. Based on the results taken from Cornell Critical Thinking Test, it can, therefore, be concluded that after the implementation, there is an improvement in the critical thinking levels of the students as a whole. Interestingly, even though students boosted their test scores in five out of seven subskills, no statistically significant difference between the pretest and posttest mean scores was found in these subskills. Another issue emerging from the findings is that there was no significant relationship between students' scores in the critical thinking test and individual characteristics such as age and educational level of their parents.
Collections