Ortaokul öğrencilerinin üst bilişsel farkındalığı, öz yeterlik inançları ve yabancı dil öğrenme kaygıları arasındaki ilişkilerin yapısal eşitlik modellemesi ile incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmada, ortaokul öğrencilerinin üst bilişsel farkındalık düzeylerinin ve öz yeterlik inançlarının, yabancı dil öğrenme kaygıları üzerindeki etkisinin yapısal eşitlik modellemesi ile incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya, 2018-2019 eğitim öğretim yılında Antalya ili, Kepez ilçesi, Ünsal Ortaokulunda öğrenim görmekte olan 285, 7. ve 8. sınıf öğrencisi dâhil edilmiştir. Araştırmada, verilerin toplanmasında Kişisel Bilgi Formu, Yabancı Dil Öğrenme Kaygısı Ölçeği, Çocuklar İçin Öz Yeterlik Ölçeği ve Çocuklar İçin Üst Bilişsel Farkındalık Ölçeği kullanılmıştır. Betimsel araştırma türlerinden, ilişkisel tarama modelinde tasarlanan araştırmada; verilerin analizinde, araştırmanın değişkenlerine ait betimsel istatistikler ve korelasyonlar hesaplanmış ve ayrıca; ortaokul öğrencilerinin üst bilişsel farkındalık ve öz yeterlik inançlarının yabancı dil öğrenme kaygısı üzerindeki etkisini açıklayan modelin geliştirilmesi için yapısal eşitlik modeli kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, yapılan betimsel istatistik sonucuna göre, öğrencilerin orta düzeyde üst bilişsel farkındalık, öz yeterlik inancı ve yabancı dil öğrenme kaygısına sahip oldukları bulgusuna ulaşılmıştır. Araştırmanın değişkenleri arasındaki ilişkileri incelemek için yapılan korelasyon analizi sonucunda ise, öğrencilerin üst bilişsel farkındalık düzeyleri ile öz yeterlik inançları arasında yüksek düzeyde pozitif yönlü anlamlı ilişki; üst bilişsel farkındalık düzeyleri ile yabancı dil öğrenme kaygıları arasında düşük düzeyde negatif yönlü anlamlı ilişki; öz yeterlik inançları ve yabancı dil öğrenme kaygıları arasında ise orta düzeyde negatif yönlü anlamlı ilişki saptanmıştır. Alanyazın tarafından da desteklenen, değişkenler arasında var olan doğrudan ilişkilere dayanarak değişkenler arasındaki çok yönlü dolaylı ilişkileri de inceleyebilmek için yapısal eşitlik modellemesine başvurulmuştur. Oluşturulan modelde; öz yeterlik inancı ve yabancı dil öğrenme kaygısı arasındaki ilişkide, üst bilişsel farkındalık değişkeninin aracı etkisi araştırılmıştır. Öğrencilerin yabancı dil öğrenme kaygıları ve öz yeterlik inançları arasındaki negatif yönlü anlamlı ilişkide, üst bilişsel farkındalık düzeylerinin aracı bir etkiye sahip olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Aracı etki bulgusuna ulaşılmasa da; değişkenler arasında ayrı ayrı anlamlı ilişkiler olduğu belirtilmiştir. Araştırmanın sonuçları tartışılmış; üst bilişsel farkındalık, öz yeterlik inancı ve yabancı dil öğrenme kaygısının; birbiriyle etkileşim halinde olan ve yabancı dil öğreniminde büyük öneme sahip olan bireysel farklılıklar olduğu; üst bilişsel farkındalık ve öz yeterlik inancının, yabancı dil öğrenme kaygısını etkileme gücüne sahip olduğu vurgulanmıştır. Araştırmanın sonuçlarından yola çıkarak, uygulama ve araştırmaya yönelik önerilerde bulunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Üst bilişsel farkındalık, öz yeterlik inancı, yabancı dil öğrenme kaygısı, yapısal eşitlik modellemesi The purpose of this study was to investigate the relationships among the metacognitive awareness, self efficacy beliefs and foreign language learning anxiety of secondary school students by using the structural equation modeling. The research was carried out in 2018-2019 academic year on 285 7th and 8th grade students studying at Unsal Secondary School, Kepez, Antalya. In the study, the Foreign Language Learning Anxiety Scale, the Self-efficacy Scale for Children and the Metacognitive Awareness Inventory for Children were used with a personal information sheet. For the data analysis of the research, which is designed in the model of correlational survey model, descriptive statistics and correlations were figured out and the structural equation modeling was used to develop the model showing the effect of the metacognitive awareness and self efficacy beliefs of secondary school students on their foreign language learning anxiety. The descriptive statistics showed that the students have medium level of metacognitive awareness, self efficacy beliefs and foreign language learning anxiety. As a result of the correlation analysis, it was found out that there is a high level of statistically significant correlation between students' metacognitive awareness and self efficacy beliefs; there is a low level of statistically significant correlation between students' metacognitive awareness and foreign language learning anxiety; there is a medium level of statistically significant correlation between students' self efficacy beliefs and foreign language learning anxiety. To test the multi directional relationships among the variables of the study, the structural equation modeling was used. It was examined whether the students' metacognitive awareness has a mediating effect on the relationship between their foreign language learning anxiety and their self efficacy beliefs. The result showed that metacognitive awareness has no effect on the relationship between foreign language learning anxiety and self efficacy beliefs. However; it was stated that there are directional relationships among the variables of the study. The results of the study were discussed; it was emphasised that metacognitive awareness, self efficacy beliefs and foreign language learning anxiety are the important individual differences that have interactive relationships with each other. It was also stated that metacognitive awareness and self efficacy beliefs have the power to affect the foreign language learning anxiety. On the basis of the results of the study, suggestions about practice and researchs were also presented.Key Words: The metacognitive awareness, self efficacy beliefs, foreign language learning anxiety, the structural equation modeling
Collections